کابل وی جی ای

کابل وی جی ای؛ ویژگی، مزایا و کاربرد

191 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل وی جی ای چیست و در چه شرایطی می‌توان از آن استفاده نمود؟ با خصوصیات این مدل از کابل‌ها آشنایی دارید؟ کابل vga نوعی رابط سه ردیفه بوده که در ساختار خود دارای 15 پین است که هر یک از پین‌های مذکور وظیفه خاصی دارند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با کابل vga به بررسی خصوصیات و ویژگی‌های آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره کابل وی جی ای بدانید!

کابل وی جی ای

کابل وی جی ای چیست؟

کابل‌های وی جی ای در حقیقت نوعی درگاه استاندارد به حساب آمده که می‌توان از آن‌ها به منظور اتصال‌های ویدئویی بهره برد. این مدل از کابل‌ها برای اتصال دستگاه‌هایی هم‌چون مانیتور و پروژکتورها قابل استفاده هستند. پورت وی جی آی عمدتاً به رنگ آبی بوده و در کناره‌های آن دو عدد پیچ به منظور ثابت نگه داشتن کابل متصل گردیده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که واژه VGA به چه معناست. این واژه در حقیقت فرم اختصاری عبارت Video Graphics Array بوده که در زبان فارسی تحت عنوان «آرایه‌های گرافیکی ویدئو» معنی می‌شود. این کابل برای نخستین بار در سال 1987 توسط شرکت IBM طراحی و ساخته شد و در بازه زمانی کوتاه مدت توانست جایگزین استانداردهایی نظیر EGA، MDA و CGA شود. می‌توان گفت که کابل وی جی ای نوعی اتصال نسبتاً قدیمی به حساب آمده که هنوز منسوخ نشده و می‌توان در برخی از دستگاه‌ها علی الخصوص کامپیوترها از آن بهره برد.

وظیفه کابل وی جی ای

کابل مذکور به طور خاص برای انتقال تصاویر از خروجی گرافیک به نمایشگر مورد استفاده قرار گرفته و همان‌طور که گفته شد عمدتاً کانکتورهای آن به رنگ آبی است. چنان‌چه از PC استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد این کابل را در اتصال مانیتور به کیس مشاهده کرده‌اید. نکته دیگری که در رابطه با کابل VGA  وجود داشته این است که کابل مذکور در دو نوع نری و مادگی طراحی می‌شود.

در زمان اتصال این کابل به درگاه باید دقت داشته باشید که پین‌های کابل دچار شکستگی یا خمیدگی نشوند؛ از این رو لازم است که در وهله اول کابل را به درست‌ترین حالت ممکن در محل مناسب قرار داده و بعد با کمی فشردن آن را فیکس کنید. در آخر با چرخاندن دو پیچ در کنار کانکتورها می‌توانید آن‌ها را در جای خود محکم کنید. چنان‌چه با خم شدن پین‌ها مشکل داشتید، می‌توانید برای راحت‌تر شدن کار از یک انبر استفاده کرده و آن‌ها را به آرامی و با دقت صاف کنید.

کاربرد کابل وی جی ای

کابل وی جی ای

کابل‌های وی جی ای دارای کارایی‌های مختلفی هستند؛ اما اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها برقراری ارتباط بین دو دستگاه مختلف است. با شناخت کاربردهای این کابل می‌توان در موارد مورد نیاز از آن بیش‌ترین بهره را برد؛ لذا در ادامه با مصارف این نوع از کابل آشنا خواهیم شد:

اتصال خروجی گرافیک به نمایشگر

اصلی‌ترین و متداول‌ترین کاربردی که کابل مذکور داشته، اتصال صفحه نمایشگر به کیس کامپیوتر است؛ به این ترتیب که یک کابل به همراه دو کانکتور وی جی ای که یک طرف آن به پورت مانیتور و طرف دیگر به کیس متصل شده، ارتباط برقرار کرده و با روشن شدن کیس و مانیتور، کارت گرافیک، سیگنال‌های نمایش تصویر و فیلم به کمک کابل VGA  منتقل خواهند شد. علاوه بر این، می‌توان از این کابل در سایر دستگاه‌هایی که از درگاه VGA پشتیبانی کرده نیز بهره برد. از دیگر کاربردهای این کابل می‌توان به اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور، تلویزیون و… اشاره داشت.

تبدیل پورت HDMI به VGA

از دیگر موارد کاربرد کابل وی جی ای می‌توان به امکان تبدیل پورت HDMI به VGA اشاره نمود. احتمال دارد که یکی از دستگاه‌های شما دارای درگاه وی جی ای و دیگری دارای درگاه HDMI باشد؛ در چنین شرایطی نمی‌توان از کابل VGA  به تنهایی برای برقراری اتصال مابین دو دستگاه بهره برد. به عنوان مثال اکثر تلویزیون‌های موجود در بازار دارای پورت HDMI بوده و مجهز به پورت وی جی ای نیستند. اگر دستگاه شما هم چنین آپشنی داشت و بخواهید که تلویزیون خود را به دستگاهی که دارای پورت وی جی ای بوده متصل کنید، نیاز به یک تبدیل HDMI به VGA خواهید داشت.

اسپلیتر VGA

اسپلیتر VGA مجهز به یک ورودی و دو یا چند خروجی وی جی ای بوده و قابلیت این را دارد که یک پخش‌کننده را به دو یا چند نمایشگر مختلف متصل نماید؛ به عنوان مثال اگر بخواهید یک کیس را به سه مانیتور مختلف متصل نمایید، بایستی که از یک اسپلیتر 1 به 3 VGA بهره ببرید.

سوئیچ VGA

سوئیچ VGA عملکردی برعکس اسپلیتر VGA دارد؛ به این معنا که با استفاده از تعداد مشخصی کابل VGA امکان اتصال دو یا چند خروجی به یک مانیتور و سوئیچ کردن بین آن‌ها را فراهم خواهد کرد.

سایر تبدیل‌ها  

اگر قصد داشته باشید پورت‌های دیگری نظیر USB ، AV، DVI و… را به درگاه VGA تبدیل نمایید، می‌توانید در ابتدا مبدل مورد نیاز را تهیه نموده و در نهایت با استفاده از یک کابل VGA  دو دستگاه مورد نظر را با هم دیگر متصل کنید.

برخی افراد بر این باور هستند که کابل VGA قابلیت حمل صدا را دارد؛ در حقیقت تصور می‌کنند که می‌توان از طریق پورت و کابل وی جی ای صوت را نیز انتقال داد که این یک باور اشتباه است. VGA مجهز به سیگنال‌های صوتی آنالوگ LEFTو کانال‌های مناسب بوده و در عین حال نیاز به تبادل با کابل جداگانه دارد که به طور معمول این انتقال به کمک جک‌های 3.5 میلی‌متری صورت می‌گیرد. این کابل قادر به حمل و انتقال سیگنال‌های ویدئویی است؛ در نتیجه شما بایستی آن را به چیزی تبدیل کنید که مانیتور شما قادر به شناسایی و نمایش آن باشد.

سخن پایانی

در این راهنما سعی کردیم شما را با چیستی، ویژگی‌ها و کاربردهای کابل وی جی ای آشنا کنیم. این کابل تقریباً یک روش اتصال قدیمی محسوب می‌شود که هنوز هم کارایی سابق خود را دارد. آیا تجربه استفاده از این مدل کابل متصل‌کننده را دارید؟ لطفاً تجریبات و نظرات خود را پیرامون کابل وی جی ای با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

191 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط