سیم کشی ساختمان

دستورالعمل سیم کشی ساختمان

999 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از کارهایی که در ساخت ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است، سیم کشی صحیح ساختمان است. سیم کشی اشتباه ساختمان می‌تواند باعث به وجود آمدن خطراتی همچون آتش‌سوزی، حریق، برق‌گرفتگی و … شود. برای سیم کشی صحیح ساختمان باید مراحل و دستورالعمل‌هایی را دنبال کنید که با نام دستورالعمل سیم کشی ساختمان شناخته می‌شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دستورالعمل سیم کشی ساختمان پرداخته و این مراحل را بیان کنیم.

دستورالعمل سیم کشی ساختمان

همان طور که گفته شد، سیم کشی ساختمان دارای مراحلی است که باید به ترتیب رعایت و انجام داده شوند تا یک سیم کشی و برق‌کشی مناسب و بی‌خطر در ساختمان داشته باشیم. این مراحل عبارتند از:

1- اطلاع دقیق از نحوه کار: ابتدایی‌ترین کار برای شروع سیم کشی ساختمان، اطلاع از نحوه سیم کشی است. در حالت کلی دو نوع سیم کشی داریم که به نام‌های روکار و توکار شناخته می‌شوند. سیم‌کشی روکار نوعی سیم‌کشی است که در آن سیم‌ها بر روی گچ و قسمت داخلی ساختمان نصب می‌شوند (که این روش کمی منسوخ بوده و چندان استفاده نمی‌شود).

سیم‌کشی توکار هم نوعی سیم‌کشی ساختمان است که در آن سیم‌های داخل دیوار و زیر سیمان و گچ نصب شده و بسیار متداول است. سیم‌کشی توکار انواع و روش‌های مختلفی دارد که این روش‌ها عبارتند از:

  • سیم‌کشی توکار از طریق جعبه فیوز
  • سیم‌کشی توکار از طریق کلید و پریز
  • سیم‌کشی توکار از طریق جعبه تقسیم

2- تجهیزات کامل: یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های کار هر برق‌کار یا سیم‌کش ساختمان، استفاده از تجهیزات مناسب است. تجهیزات مناسب برای یک برق‌کار یا سیم‌کش ساختمان همانند سلاح اوست که هر چقدر مجهزتر باشد کار سریع‌تر و بهتر پیش می‌رود. از این رو یک برق‌کار یا سیم‌کش باید از وسایلی همچون دژبور، تراز، شیلنگ تراز، ریسمان رنگی، پیچ گوشتی و فازمتر بهره ببرد.

3- تعیین فاصله صحیح: ابتدایی‌ترین کار تعیین فاصله بین پریز هاست. برای این کار از شیلنگ تراز استفاده کنید. این اندازه باید با هماهنگی صاحب ملک تعیین شود (استاندارد 60 سانتی‌متر از کف است).

دستورالعمل سیم کشی ساختمان

4- شیارزنی: پس از تعیین صحیح فاصله، باید شیارزنی انجام دهید. برای شیارزنی صحیح از دستگاه تیشه دوسر یا همان تیشه برق‌کاری استفاده کنید.

5- تعیین و کندن قوطی کلید و پریز: سپس باید محل کلید و پریزها را تعیین کرده و بکنید. این کار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا کندن محل نادرست می‌تواند باعث اشکال در هنگام نصب کلید و پریزها شود.

6- پرکردن: پس از تعیین، کندن و نصب محل قوطی‌ها، نوبت به پر کردن محل کلید و پریزها با گچ می‌شود. برای اینکار گچ را به طور کامل دور تا دور قوطی قرار داده و پر می‌کنید به صورتی که قوطی پس از سقت شدن گچ ثابت بماند.

7- لوله‌گذاری: حال باید لوله‌گذاری برای رد شدن سیم‌ها انجام شود. لوله‌گذاری در تمامی قسمت‌های ساختمان (به جز آشپزخانه) باید از کف صورت بگیرد و علت آن هم ارتباط تلفن و برق است.

8- رد کردن سیم‌ها: برای رد کردن سیم‌ها از درون لوله‌ها باید فنر استفاده کرد که کار را بسیار ساده می‌کند. در حالت کلی تنها سه سیم باید از درون لوله‌ها رد شوند که شامل سیم فاز، سیم نول و سیم ارت می‌شوند.

9- تقسیم‌بندی: حال به اواخر کار نزدیک شدیم. باید سیم‌های کشیده شده را به قسمت‌های مختلف (کلید، پریز، تلفن و …) تقسیم کرده و سیم‌های برق و تلفن را به درون جعبه تقسیم بکشید.

10- نصب کلید و پریز: آخرین مرحله کار نصب کلید و پریز است که با نصب آن‌ها دستورالعمل سیم کشی ساختمان به پایان می‌رسد.

دستورالعمل سیم کشی ساختمان

نتیجه‌گیری

سیم کشی ساختمان یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های تکمیل یک ساختمان خوب و درجه یک است زیرا هر گونه کاهلی در این کار می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به بار آورد. از این رو، سیم‌کشی صحیح ساختمان اهمیت بالایی دارد. برای یک سیم‌کشی صحیح شما باید مراحل و دستورالعمل‌هایی را دنبال کنید که با نام دستورالعمل سیم کشی ساختمان شناخته می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه دستورالعمل سیم کشی ساختمان پرداخته و این مراحل را برای شما توضیح دهیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

999 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط