تولید وایر خودرو

تولید وایر خودرو؛ رابطی بین باطری و موتور

122 بازدید راهنمای خرید / معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / آموزش در صنعت برق

یکی از قطعات مهم موجود در موتور که باعث تولید و تبدیل انرژی در موتور می‌شود، شمع نام دارد. شمع نیز با کمک قطعات دیگری مانند وایر، می‌تواند موجب ایجاد جرقه و تولید انرژی مکانیکی در موتور شود. در واقع وایر خودرو نقش مهیمی در احتراق موتور داشته و بسیار اساسی است. از این رو، تولید وایر خودرو اهمیت زیادی داشته و باید به درستی انجام شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تولید وایر خودرو پرداخته و تعریف وایر خودرو و چگونگی عملکرد آن را بیان نماییم.

وایر خودرو و نحوه عملکرد آن

وایر خودرو یا وایر شمع
وایر خودرو یا وایر شمع

از آنجایی‌که وایر خودرو یکی از قطعات جانبی شمع محسوب می‌شود و بیش‌تر ما آن را با نام وایر شمع نیز می‌شناسیم، از این رو بهتر است ابتدا به صورت مختصر با نحوه عملکرد وایر شمع در موتور خودرو آشنا شده و کاربرد آن را بیان کنیم. شمع یکی از قطعات کوچک اما بسیار کاربردی در موتور خودرو می‌باشد که محل قرارگیری آن بر روی سیلندر خودرو است. وظیفه شمع ایجاد احتراق بوده و این کار را به وسیله و با استفاده از وایر و عمل جرقه‌زنی انجام می‌دهد.

به عبارت دیگر، ولتاژ از یک سو به شمع وارد شده و شمع در سوی دیگر با دریافت این ولتاژ و تبدیل آن به جرقه موجب احتراق در موتور می‌شود. هنگامی که هوا و بنزین درون سیلندر با هم مخلوط می‌شوند، جرقه حاصل‌شده از شمع باعث انفجار آن‌ها شده و به این صورت است که انرژی مورد نیاز موتور برای به حرکت درآمدن خودرو تأمین می‌شود. حال مهم‌ترین قطعه‌ای که شمع را در انجام این فرایند یاری می‌کند، وایر یا همان وایر شمع است.

در حالت کلی، وایر خودرو یا وایر شمع را می‌توان قطعه‌ای دانست که موجب انتقال جریان برق از کوئل به شمع شده و باعث عملکرد صحیح شمع می‌شود. بنابراین اگر وایر از سلامت لازم برخوردار نباشد، عملاً عملکرد شمع با مشکل مواجه شده و احتراق به درستی درون موتور انجام نمی‌شود.

البته امروز با پیشرفت تکنولوژی برخی از خودروسازان تصمیم به حذف این قطعه گرفته و در ساختار جدید موتور، جریان برق مستقیماً از کوئل به شمع وارد می‌شود. از انواع وایر خودرو می‌توان به وایر شمع سیمی، وایر شمع ابریشمی، وایر شمع بوبین دار و … اشاره کرد. در ادامه به بررسی نحوه تولید وایر خودرو پرداخته و چگونگی ساخت آن را بیان خواهیم کرد.

تولید وایر خودرو

قسمت‌های مختلف وایر خودرو
قسمت‌های مختلف وایر خودرو

در حالت کلی، وایر خودرو را می‌توان یک سیم یا کابل دانست که در دو سر خود از درپوش‌های لاستیکی برخوردار بوده و در قسمت بالایی موتور نصب می‌شود. وظیفه این درپوش‌ها جلوگیری از نفوذ رطوبت به ساختار وایر بوده و باعث افزایش عملکرد وایر در فصول مرطوب و سرد سال می‌شود. یکی از این درپوش‌ها ساده و دیگری از جنس لاستیک باکیفیت‌تری برخوردار است. درپوش دوم بزرگ‌تر از درپوش اولیه بوده و از پلاستیک ارتجاعی در تولید آن استفاده شده است. همچنین تولیدکنندگان یک مفتول فلزی درون این درپوش، به منظور اتصال به شمع، تعبیه کرده‌اند.

اگر بخواهیم تولید وایر خودرو را مورد بررسی قرار دهیم، در واقع باید مراحل تولید وایر را به چهار قسمت اصلی تقسیم نماییم. اولین قسمت، کابل میانی یا کابل انتقال است. پس از تولید این قسمت باید درپوش‌های لاستیکی که در قسمت قبل ویژگی‌های هر یک را از آن‌ها را بیان کردیم، تولید گشته و بر روی دو سر کابل نصب گردند. همان‌طور که مشاهده کردید، برای اتصال وایر به شمع درون یکی از این درپوش‌ها مفتول فلزی قرار می‌گیرد. پس سومین بخشی که باید به تولید آن بپردازند، تولید و ساخت مفتول اتصال به شمع است.

زمانی که این مفتول تولید گشته و درون درپوش قرار داده شد، نوبت به ساخت فیش اتصال به کوئل می‌رسد. این قطعه نیز از اهمیت بالایی در عملکرد صحیح وایر و شمع برخوردار بوده و در تولید آن باید سایر استاندارها مورد توجه قرار گیرند. زمانی که این چهار بخش اصلی تشکیل‌دهنده وایر ساخته شدند، آن‌ها را مونتاژ کرده و چرخه تولید وایر خودرو به پایان می‌رسد.

نتیجه‌گیری

موتور خودروهای بنزینی برای احتراق و کارکرد نیاز به شمع دارد. شمع وظیفه جریقه‌زنی و تولید گرمای اولیه را در موتور دارد. این عمل جرقه‌زنی شمع، توسط سیم و کابلی به نام وایر خودرو انجام می‌شود. همان‌طور که مشاهده کردید، وایر خودرو یکی از قطعات جانبی شمع خودرو محسوب می‌شود و وظیفه رساندن جریان برق به شمع را برعهده دارد. پس نقش وایر خودرو در عملکرد درست شمع و درنهایت کارکرد درست موتور بسیار مهم و حیاتی است. ازآنجایی‌که وایر خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است، از این رو تولید وایر خودرو نیز شامل بخش‌های مختلفی نظیر تولید کابل میانی یا کابل انتقال، درپوش‌های لاستیکی، مفتول فلزی و … است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه تولید وایر خودرو پرداخته و تعریف وایر خودرو و چگونگی عملکرد آن را بیان نماییم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون تولید وایر خودرو با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

122 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط