دستگاه بلوک زنی

دستگاه بلوک زنی؛ دستگاهی برای کسب درآمد از پروژه‌های ساختمانی

178 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / آموزش در صنعت برق

بلوک‌ها دارای مزایایی همچون سبک بودن، قیمت مناسب، پر کردن حجم نسبتاً بالا در مقابل آجر و … بوده و این مزایا باعث شده که بلوک از محبوبیت بالایی در بین سایر مصالح برخوردار باشد. تولید بلوک‌ها عموما با استفاده از دستگاهی به نام دستگاه بلوک زن انجام می‌گیرد. انواع مختلفی از این دستگاه موجود است و به‌وسیله آن می‌توان بلوک را به دو صورت دستی و اتوماتیک تولید نمود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی دستگاه بلوک زنی پرداخته و انواع دستگاه‌های بلوک زن را به شما معرفی نماییم.

دستگاه بلوک زنی و ویژگی‌های آن

نمونه‌ای از دستگاه بلوک زن هیدرولیکی
نمونه‌ای از دستگاه بلوک زن هیدرولیکی

همان‌طور که گفته شد، بلوک یکی از مصالح پرکاربردی است که نقش مهمی در پروژه‌های ساختمانی و ساخت و ساز داشته و می‌توان گفت به دلیل مزایای همچون ابعاد مناسب، قیمت به‌صرفه، سبک بودن و … در بین سایر مصالح از محبوبیت زیادی برخوردار است. برای تولید بلوک در تعداد بالا و قالب و شکل موردنظر لازم است از دستگاهی به نام دستگاه بلوک زن استفاده شود که کار آن تولید بلوک‌های عموما سیمانی با اندازه‌ها و ابعاد یکسان است.

در واقع، دستگاه بلوک زن یک نوع دستگاه صنعتی به شمار می‌آید که با توجه به شکل و تعداد قالب‌هایش می‌تواند تعداد زیادی بلوک را در اندازه‌های یکسان و مشخص تولید کرده و به متقاضی ارائه کند. انرژی مورد نیاز جهت عملکرد دستگاه بلوک زنی از طریق نیروی برق تامین شده و اغلب دستگاه‌های بلوک زن با نیروی برق به فعالیت می‌پردازند. عملکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا شن و سیمان را با هم مخلوط کرده و سپس درون قالب مورد نظر ریخته تا بلوک‌ها شکل بگیرند و به استحکام استاندارد برسند.

از اجزا اصلی تشکیل‌دهنده دستگاه بلوک زن می‌توان به الکترو ویبره، قالب، شاسی، سینی، سمبه، تابلو برق، شیر هیدرولیک، پمپ هیدرولیک و … اشاره کرد. برای کار با این دستگاه‌ها ابتدا لازم است که قالب و سمبه را چک کرده و تنظیم نمایید و سپس مخلوط شن و سیمان را درون سینی دستگاه ریخته تا به داخل قالب مورد نظر هدایت شوند. وقتی که از وجود مواد در درون قالب‌ها اطمینان حاصل کردید، باید ویبره دستگاه را روشن نمایید تا قالب‌های دستگاه تحت ارتعاش قرار گرفته و شکل بگیرند.

در مرحله بعد سمبه دستگاه بلوک زن را به سمت پایین می‌آوریم تا مواد متراکم شده و آماده شکل‌گیری کامل شوند. در مرحله آخر نیز قالب‌ها را به بیرون منتقل کرده و پس از قراردادن در جای مناسب، اجازه خشک‌شدن را به آن‌ها می‌د‌هیم. در هنگام استفاده از این دستگاه باید به نکاتی همچون دمای محیط نیز توجه کرد زیرا دما می‌تواند در خشک‌شدن و عمل‌آوری بلوک تاثیر به سزایی داشته باشد. همچنین باگذشت 4 تا 5 ساعت از قالب‌گیری بهتر است، عملیات مراقبت از دستگاه را شروع نموده و دستگاه را پاکسازی نمایید. دستگاه بلوک زنی در موارد زیادی همچون ساخت و ساز ساختمان‌ها، ساخت بلوک‌های جداول خیابانی، ساخت بلوک‌های سیمانی و … کاربرد داشته و بسیار پرمصرف است.

انواع دستگاه بلوک زن

دستگاه بلوک زن دستی
دستگاه بلوک زن دستی

در حالت کلی، دستگاه بلوک زن را می‌توان با توجه به عوامل مختلفی از جمله نوع عملکرد دستگاه، تعداد قالب و … به انواع و دسته‌های مختلفی دسته‌بندی و تقسیم‌بندی کرد. قالب یکی از مهم‌ترین اجزا در دستگاه‌های بلوک زنی است و از نظر قالب می‌توان این دستگاه‌ها را به انواع مختلفی از جمله دستگاه بلوک زن 4 قالبه، 5 قالبه، 6 قالبه و … تقسیم‌بندی نمود.

از لحاظ نوع عملکرد می‌توان دستگاه بلوک زنی را به چهار نوع دستگاه بلوک زن دستی، دستگاه بلوک زن برقی )که خود شامل دو نوع تک موتوره و دو موتوره است)، دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک یا همان هیدرولیک و دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک که به آن دستگاه بلوک زن ثابت یا تخم‌گذار نیز گفته می‌شود، تقسیم‌بندی کرد.

دستگاه بلوک زنی دستی برای تولید بلوک احتیاجی به نیروی برق نداشته و با انرژی و نیروی حرکت دست به تولید بلوک می‌پردازند. با این بلوک زن‌ها می‌توان در مدت 8 ساعت حدود 200 تا 300 بلوک را تولید نموده و آماده تحویل به مشتری کرد. از بلوک زن‌های برقی بیش‌تر برای تولید بلوک‌های بکار رفته در سقف‌های ساختمان استفاده می‌شود و به همین علت به ایت دستگاه‌ها، دستگاه بلوک زن سقفی نیز گفته می‌شود. در بلوک زن‌های هیدرولیکی و اتوماتیک نیز عمل تولید بلوک با دقت بیش‌تر و در تعداد بالاتر انجام می‌پذیرد.

نتیجه‌گیری

یکی از اصلی‌ترین اجزا ساخت و ساز هر ساختمانی، بلوک‌های عموما سیمانی هستند. این بلوک‌ها توسط دستگاهی به نام دستگاه بلوک زن تولید شده و به بازار عرضه می‌سوند. دستگاه بلوک زنی دستگاهی است که برای تولید یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی به نام بلوک استفاده شده و بسیار پرکاربرد است.

طرز کار با این دستگاه شامل مراحلی همچون چک‌کردن قالب و سمبه، ریختن سیمان و شن درون سینی دستگاه، روشن‌کردن ویبره، پایین کشیدن سمبه و انتقال بلوک‌ها به جای مناسب جهت خشک‌شدن است. همچنین انواع مختلفی نظیر بلوک زن دستی، بلوک زن برقی، بلوک زن نیمه اتوماتیک یا هیدرولیک و بلوک زن تمام اتوماتیک از این دستگاه در بازار موجود بوده که قابل خرید و استفاده است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی دستگاه بلوک زنی پرداخته و انواع دستگاه‌های بلوک زن را به شما معرفی نماییم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون دستگاه بلوک زنی با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

178 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط