نحوه ساخت صفحه مسی ارت

نحوه ساخت صفحه مسی ارت؛ آشنایی با انواع صفحه مسی و کاربردها

147 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید صفحه مسی ارت چیست و چه کاربردی در چاه ارت دارد؟ به نظر شما در فرآیند و نحوه ساخت صفحه مسی ارت از چه متریالی بهره‌گیری می‌شود؟ صفحه مسی از جمله محصولات گوناگون فرآوری شده از فلز مس بوده که در چاه ارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با دسته‌بندی مختلف این محصول به معرفی مهم‌ترین متریال در فرآیند ساخت و مصارف آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی صفحه مسی چاه ارت

نحوه ساخت صفحه مسی ارت

صفحه مسی ارت از جمله تجهیزات مورد نیاز برای اجرای چاه ارت بوده که به عنوان هادی جریان الکتریکی در این بخش به منظور انتقال الکتریسیته به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، جریان بار اضافه از دستگاه‌های الکترونیکی دریافت شده و به واسطه سیم ارت به صفحه ارت رسیده و از آن‌جا به زمین انتقال می‌یابد. این روند سبب می‌شود که خطر برق‌گرفتگی و آسیب‌رسی به دستگاه‌ها و تجهیزات الکتریکی و همچنین افراد به حداقل برسد.

اصلی‌ترین کارایی این محصول وابسته به بهره‌گیری از مس با خلوص بالا در ساختار آن است؛ در حقیقت این مس است که به عنوان الکترود صفحه یا هادی ارت عمل کرده و در نهایت پس از حفر گودال صفحه مذکور به صورت عمودی درون چاه قرار گرفته و بار اضافه و خطرناک را به زمین منتقل خواهد کرد. قابل ذکر بوده که هر اندازه درصد خلوص، ضخامت و همچنین ابعاد صفحه مسی بیش‌تر باشد، به همان میزان کارایی و تأثیر صفحه بیش‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود.

از جمله مشکلات رایجی که هنگام اجرای سیستم ارتینگ دیده می‌شود، گران‌ قیمت بودن فلز مس است؛ به همین دلیل پیمانکاران در اکثر مواقع ضخامت و یا ابعاد صفحه مسی را در طول فرآیند و نحوه ساخت صفحه مسی ارت کوچک‌ و کم کرده و استانداردهای لازم و ضروری را با هدف کاهش هزینه‌ها زیر پا می‌گذارند. صفحه مسی ارت ضمن کارایی در سیستم ارتینگ، در صنعت ساخت و ساز نیز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که صاعقه با ساختمان برخورد کرده انرژی بسیار زیادی به بدنه ساختمان وارد شده که اگر انرژی مذکور به طریقی اصولی تخلیه نشود، آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری به ساکنین و تجهیزات موجود در ساختمان وارد خواهد شد.

نحوه ساخت صفحه مسی ارت

همان‌طور که گفته شد، صفحه مسی ارت در صنعت ساخت و ساز به منظور تخلیه انرژی حاصل از برخورد صاعقه با ساختمان و انتقال آن به چاه ارت کاربرد دارد. با توجه به این کاربرد، وجود چاه ارت و صفحه مسی به منظور تأمین ایمنی ساختمان و ساکنین امری ضروری‌ست. صفحه مذکور حاصل از فرآیند نحوه ساخت صفحه مسی ارت، تشکیل‌شده از ورق‌هایی با متریال مس است.

پس از نصب و اجرای صفحه مسی در چاه ارت، سیم‌ها به صفحه جوش داده شده تا ولتاژ اضافی و اضافه بار از وسایل الکتریکی به زمین منتقل گردد. لازم به ذکر است که اتصال مذکور به واسطه جوش انجام شده و در غیر این صورت ولتاژ به طور کامل به زمین منتقل نخواهد شد. صفحات مسی مورد بحث دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

انواع محصولات حاصل از نحوه ساخت صفحه مسی ارت

همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین متریال در نحوه ساخت صفحه مسی ارت، مس خالص بوده که حاصل از این فرآیند، محصولات مختلفی اعم از صفحه مسی 33×30، صفحه مسی 40×40، صفحه مسی 50×50، صفحه مسی 60×60 و صفحه مسی 70×70 خواهیم داشت. محصولات مذکور با ضخامت‌های میلی‌متری مختلف 3 و 5 به صورت مجزا ارائه می‌شوند. در ادامه با دو مدل رایج صفحات مسی آشنا می‌شویم:

صفحه مسی 33×30

صفحه مذکور یک نوع صفحه مسی مربعی شکل بوده که به یک سیم مسی جوش داده شده و در نهایت در چاه ارت نصب می‌شود. همان‌طور که گفته شد این محصولات با ضخامت‌های 3 و 5 به بازار عرضه می‌شوند که در نحوه ساخت صفحه مسی ارت با ضخامت 3 میلی‌متر از مس با درصد خلوص 99.9 درصد بهره‌گیری می‌شود؛ به همین دلیل رسانایی الکتریکی صفحات مذکور بسیار بالا بوده و به لطف این امتیاز می‌توانند جریان برق را به خوبی انتقال دهند. پس از راه‌اندازی چاه ارت، صفحه مورد بحث به شکل عمودی درون چاه قرار داده شده و الکتریسیته اضافی را به زمین انتقال می‌دهد.

صفحه مسی 5×30×30 دارای طول و عرض 30 و ضخامت 5 میلی‌متر بوده و شکل ظاهری آن نیز مربعی است. در فرآیند تولید این مدل از میزان مس بیش‌تری استفاده شده و به همین دلیل قیمت آن نیز بالاتر محاسبه خواهد شد.

صفحه مسی 40×40

در نحوه ساخت صفحه مسی ارت 40×40 با ضخامت 3 میلی‌متر نیز از مس با درصد خلوص قابل توجهی استفاده شده و قدرت رسانایی زیادی دارد. نصب این صفحه در چاه ارت بدین شکل بوده که به صورت عمودی داخل گودال قرار داده شده و سیم مسی به آن جوش داده می‌شود، از سوی دیگر این صفحه به تابلو برق متصل خواهد شد. صفحه مذکور به شکل تیغه در چاه قرار می‌گیرد و می‌تواند با کاهش خطر برق‌گرفتگی امنیت افراد را تضمین کند.

در نحوه ساخت صفحه مسی ارت 40×40 با ضخامت 5 میلی‌متر نیز فرآیند ساخت و متریال مصرفی مشابه با مدل‌های دیگر بوده و تنها تفاوت آن در میزان مس استفاده شده در صفحه به علت ضخامت بیش‌ترِ آن‌ است.

در رابطه با سایر صفحات مسی با ابعاد و ضخامت‌های دیگر که پیش‌تر به آن‌ها اشاره خلاصه‌ای داشتیم نیز باید گفت که در فرآیند تولید تمامی آن‌ها از فلز مس بهره‌گیری می‌شود و اصلی‌ترین وجه تمایز بین آن‌ها در ضخامت بوده که بر میزان مس مصرفی و در نهایت قیمت محصول تأثیر می‌گذارد.

نحوه ساخت صفحه مسی ارت

سخن پایانی

چاه ارت از جمله سیستم‌های ضروری و پرکاربرد بوده که به عنوان محافظ جان انسان در هنگام نشتی ناخواسته و ناگهانی جریان الکتریکی عمل می‌کند. در گودال ارت از صفحاتی تحت عنوان صفحه مسی با ابعاد و ضخامت‌های مختلف بهره‌گیری شده که اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها انتقال اضافه بار به زمین و جلوگیری از آسیب‌رسی به افراد و تجهیزات متصل به برق است.

اصلی‌ترین متریال در نحوه ساخت صفحه مسی ارت، مس با درصد خلوص بالا بوده و علت آن افزایش میزان رسانایی صفحات مذکور برای دریافت اضافه بار و انتقال به زمین است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون صفحات مسی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با چاه ارت و صفحات مسی با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

147 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط