ژل کاهنده ارت

ژل کاهنده ارت چیست و چه کاربردی دارد؟

121 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید ژل کاهنده ارت چیست و چه کاربردی در سیستم اتصال به زمین دارد؟ به نظر شما چگونه می‌توان از مواد کاهنده مذکور در سیستم ارتینگ استفاده نمود؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با ماده مذکور به معرفی فاکتورهای موثر بر مقاومت زمین نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در رابطه با ژل کاهنده ارت بدانید!

ژل کاهنده ارت

برای این که بدانیم ژل کاهنده ارت چیست و چه کارایی دارد، در درجه اول لازم است که با فاکتورهای موثر بر مقاومت زمین آشنایی پیدا کنیم. چنان‌چه خاک دارای مقاومت بالایی باشد و در کنار آن الکترود زمین به منظور جبران این موضوع کافی نباشد، انرژي الکتریکی تلف شده از سیستم عبور کرده و در پی آن در سیستم ارتینگ ولتاژ بالاتری ایجاد خواهد شد.

سیستم‌های زمین مسیر مقاومت کم یا جریان‌های عادی را در زمین فراهم خواهند کرد، اما گاهی اوقات کاهش مقاومت الکترود زمین به منظور کاهش مقاومت خاک کافی نخواهد بود. کاهش مقاومت خاک در اطراف الکترودها باعث می‌شود که به مقاومت کافی در برابر زمین دستیابی پیدا کنیم. از جمله اصلی‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند بر مقاومت خاک تأثیرگذار باشند شامل موارد زیر است:

  • میزان رطوبت
  • تخلخل؛ شاخص توانایی خاک در حفظ الکترولیت
  • نمک‌های یونیزه؛ آب و نمک‌های یونیزه ترکیب شده و سبب ایجاد یک الکترولیت رسانای برق خواهند شد.
  • اضافه شدن نمک‌های شیمیایی
  • بنتونیت
  • الکترودهای شیمیایی
  • اضافه شدن مواد کاهنده

ژل کاهنده ارت چیست؟

به بیان ساده، مواد کاهنده زمین که تحت عنوان GRM نیز شناخته شده، به طور مستقیم مقاومت سیستم زمین را تحت هدف قرار خواهند داد. در مناطقی که مقاومت خاک زیاد باشد، دسترسی به مقدار کم مقاومت که در آن نقطه سیستم اتصال زمین بتواند موثر واقع شود بسیار دشوار خواهد بود؛ به عنوان مثال در صورت وقوع حوادثی نظیر صاعقه یا گسل.

برای دانستنِ بهترِ این که ژل کاهنده ارت چیست، لازم به ذکر بوده مواد کاهنده با هدف کاهش مقاومت زمین در اطراف الکترود زمین دفن شده و تا میزان مورد نیاز و موثر سبب افزایش الکترود زمین و کاهش میزان مقاومت آن خواهند شد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که افزایش ناحیه تماس با الکترود زمین به منظور کاهش مقاومت زمین در خاک موثر خواهد بود.

مراحل استفاده از ژل کاهنده ارت چیست؟

  • در مرحله نخست مقاومت زمین را با مواد مورد نظر ترکیب کرده و آن را در صفحه ارت مسی خواهند ریخت. انجام این کار سبب کاهش مقاومت زمین و بهبود چاه ارت خواهد شد.
  • با اندازه‌گیری چاه ارت در فواصل زمانی مختلف و ثبت مقاومت زمین، اگر میزان مقاومت زمین افزایش پیدا کرده باشد می‌بایست چاه ارت را آبیاری کرده و ژل کاهنده را به آن افزود.
  • اضافه کردن ژل کاهنده به چاه ارت بدین ترتیب بوده که ابتدا مواد را از طریق لوله چاه دور الکترود مسی یا صفحه مسی ریخته و پس از انجام این مرحله چاه را مجدداً اندازه‌گیری کرده و اگر مقدار اهم آن مناسب باشد نیازی به اضافه کردن مجدد ژل کاهنده نخواهد بود.
  • چنان‌چه مقدار اهم زمین پس از افزودن ژل کاهنده باز هم بالا بود، مجموعه ارتینگ به حفر چاه جدید نیاز پیدا خواهد کرد.

مشخصات ژل کاهنده ارت چیست؟

ژل کاهنده ارت

همان‌طور که گفته شد، اصلی‌ترین وظیفه این ژل رسیدن به مقاومت مطلوب سیستم زمین از لحاظ کاهندگی مواد خواهد بود. این موضوع با تضمین پایداری برای بازه زمانی طولانی مدت در سیستم ارت دارای نقش محافظتی بوده و در عین حال روشی مقرون به صرفه و ایمن است. ژل‌های کاهنده ارت در حالت کلی ویژگی ظاهری بارزی ندارند و جالب است بدانید که از استاندارد خاصی پیروی نخواهند کرد، اما برای هر یک از انواع ژل‌های کاهنده موجود در بازار به صورت اختصاصی مشخصاتی در نظر گرفته شده و شیوه کار با آن‌ها نیز بر روی بسته‌بندی محصول درج شده است.

با در نظر گرفتن توضیحات فوق، لازم است که هنگام انتخاب نوع ژل کاهنده مقاومت زمین دقت زیادی داشته باشید. از جمله مهم‌ترین موارد برای انتخاب این مواد جنس زمین بوده که علاوه بر نوع ژل بر میزان آن نیز موثر است. همچنین توصیه شده است که برای انتخاب درست مواد کاهنده مذکور اطلاعات کافی راجع به آن نیز کسب کنید. اکنون که می‌دانیم ژل کاهنده ارت چیست در ادامه با برخی از خصوصیات کلی این محصول آشنا خواهیم شد:

  • تأمین میزان مقاومت پایین و مطلوب الکتریکی
  • پایداری و استحکام بالا از لحاظ شیمیایی
  • ایجاد نوسان کم در مقاومت به وجود آمده
  • عدم شسته شدن در طول زمان
  • عدم ایجاد آلودگی و حفظ محیط زیست
  • عدم ایجاد تأثیرات خورندگی بر الکترودها

منظور از مقاومت برابر شست‌وشو در ژل کاهنده ارت چیست؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از خصوصیات کلی ژل‌های کاهنده ارت عدم شسته شدن در برابر شست‌وشو است. در حقیقت، از جمله اصلی‌ترین نیازهای مواد کاهنده مقاومت زمین این بوده که از لحاظ فیزیکی و شیمیایی پایداری خوبی از خود نشان دهد. اگر بخواهیم نگاهی تخصصی‌تر به این ویژگی داشته باشیم باید بگوئیم که این مواد از لحاظ شیمیایی می‌بایست در برابر خاک اطراف واکنش خنثی داشته و در اثر گذر زمان شسته نشوند. با توجه به این توضیحات، کلیه مواد کاهنده اعم از ژل کاهنده ارت می‌بایست در برابر شست‌وشو مقاومت بالایی از خود نشان دهند؛ چرا که شست‌وشو سبب کاهش ارزش ماده خواهد شد.

حداقل میزان گوگرد در ژل کاهنده ارت چقدر است؟

به طور کل در ساختار تمامی مواد کاهنده مقاومت زمین اعم از ژل کاهنده نباید مقدار بالایی از گوگرد به گونه‌ای که بر سیستم موثر باشد، وجود داشته باشد. چنان‌چه یک ماده تقویت‌کننده زمین شامل میزان قابل توجهی از گوگرد باشد، احتمال خوردگی الکترود زمین افزایش پیدا خواهد کرد. الکترود زمین باعث می‌شود که جریان صاعقه‌ای که به واسطه سیستم هوا گرفته شده بود، انتقال پیدا کرده و در زمین با امپدانس پایین پخش گردد.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که ژل کاهنده ارت چیست و چه کارایی دارد. ژل‌های کاهنده مقاومت زمین از جمله تجهیزات چاه ارت جدید و پرکاربرد به حساب می‌آیند که می‌توان با کمک آن‌ها میزان مقاومت الکتریکی سیستم ارتینگ را به حد مورد نیاز کاهش داد. مواد مذکور بدون خورندگی بوده و از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری خواهند کرد. شما اطلاعات دیگری پیرامون ژل‌های کاهنده ارت دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون مواد کاهنده مقاومت زمین با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

121 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط