لوله کشی توکار اسپلیت

لوله کشی توکار اسپلیت؛ اصول طراحی و نصب

191 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید لوله کشی توکار اسپلیت به چه صورت باید انجام شود؟ لوله‌کشی توکار این نوع از کولرها در هیچ فضایی محدودیت نداشته و می‌توان در کلیه بناها اقدام به اجرای لوله‌کشی توکار کرد. البته هزینه اجرای لوله‌کشی توکار بسته به این که بنا نوساز یا قدیمی باشد متفاوت خواهد بود؛ چرا که در ساختمان‌های قدیمی می‌بایست در قدم اول تأسیسات قبلی و لوله‌کشی‌های مرتبط به آن منهدم شده و بعد تأسیسات جدید اجرا شوند. در ادامه این راهنما با اصول لوله‌کشی توکار کولر اسپلیت بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

علت اصلی اجرای لوله کشی توکار اسپلیت

لوله کشی توکار اسپلیت

در سال‌های ابتدایی که از کولرها برای خنک‌سازی هوا استفاده می‌شد، افراد توجه زیادی به نصب و تأسیسات نداشتند و به همین خاطر عمدتاً لوله‌کشی‌ها به صورت روکار صورت می‌گرفت. رفته رفته با گذشت چند سال که بهره‌گیری از کولرها به امری رایج تبدیل شد،

لوله‌کشی اسپلیت نیز از روکار به توکار تغییر پیدا کرد. در این روش کلیه کابل‌های تأسیساتی بین دیوار قرار گرفته و زیبایی نمای کلی ساختمان دو چندان می‌شود. اگر لوله‌کشی کولر اسپلیت به صورت روکار اجرا گردد، بایستی کابل‌های ضخیمی که سبب اتصال یونیت‌های کولر به یک دیگر می‌شود را از میان پذیرایی عبور دهیم که این روش تأثیر بسیار منفی در زیبایی ساختمان دارد.

مزایای لوله کشی توکار اسپلیت

لوله کشی توکار اسپلیت

سیستم‌ کولر اسپلیت متشکل از دو بخش متفاوت یونیت داخلی و یونیت خارجی بوده که عملکرد این دو بدین شکل بوده که یونیت داخلی هوای گرم فضا را جذب کرده و آن را تبدیل به هوای خنک می‌کند. قابل ذکر بوده که یونیت خارجی متشکل از کندانسور و موتور سیستم بوده که باعث می‌شود هوای سرد به درون یونیت داخلی برسد.

قابل ذکر است که می‌بایست با استفاده از سیم مسی هر دو یونیت را به هم دیگر متصل کرد. یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های اسپلیت لوله‌های درین بوده که می‌تواند آبی که به علت تقطیر هوا ایجاد می‌شود را از بین دیوار عبور دهد. عبور سیم مسی و لوله درین از میان دیوار حائل مزیت‌هایی را به همراه دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • در روش لوله کشی توکار اسپلیت کلیه کابل‌ها و لوله‌ها و داکت‌ها به درون دیوار کشیده شده که این موضوع سبب افزایش زیبایی محیط خواهد شد.
  • در گذشته برای این که کابل و اتصالات مربوط به آن بخش زیادی از پذیرایی را اشغال نکند، عموماً کولر را در نزدیک‌ترین مکان به حیاط یا تراس نصب می‌کردند. موتور موجود در یونیت خارجی اسپلیت در زمان کارکرد سر و صدای زیادی را ایجاد می‌کند و اگر فاصله قابل قبول و استانداردی بین این دو وجود نداشته باشد، صدای حائل از موتور به درون ساختمان رسیده و باعث ایجاد شرایط ناخوشایندی خواهد شد. با پوشش لوله‌های کولر میان دیوار می‌توان موتور را از پنل داخلی جدا کرده و در نهایت بر روی پشت بام نصب نمود.
  • کابل‌های مسی که به عنوان واسط بین یونیت داخلی و خارجی به حساب می‌آیند نسبت به فاکتورهایی نظیر رطوبت و ضربات ناشی از عوامل مختلف به شدت حساس هستند. اگر سیم‌کشی سیستم خنک‌کننده در آن به شکل روکار صورت بگیرد، امکان برخورد اشیاء با این کابل‌ها وجود داشته و احتمال آسیب ‌دیدن آن افزایش پیدا خواهد کرد. در مقابل در لوله کشی توکار اسپلیت کلیه تأسیسات عایق‌بندی شده و نگرانی بابت آسیب دیدن کابل‌های کولر وجود نخواهد داشت.

اصول لوله‌کشی توکار اسپلیت

لوله کشی توکار اسپلیت

در اولین قدم برای اجرای لوله‌کشی توکار می‌بایست محلی که قرار بوده پنل داخلی و یونیت خارجی در آن نصب گردد، مشخص شود. علت اصلی مشخص نمودن محل قرار گیری پنل داخلی و یونیت خارجی این که با سایر تأسیسات ساختمان تداخلی ایجاد نشود. پس از این بایستی سایز لوله‌ها برای ارائه عملکردی بهتر به واسطه مسئول تأسیسات مشخص شود.

نحوه لوله‌‌کشی توکار اسپلیت به این صورت بوده که سیم مسی تهیه شده عایق‌کاری شده و بعد لوله‌ها درون دیوار جای‌گذاری می‌شوند. به منظور ممانعت از حرکت سیم آن را هر 50 سانتی‌متر به کمک بست محکم کرده و در نهایت روی دیوار را با مصالح مورد نظر می‌پوشانند. این اصول زمانی است که از قبل لوله‌کشی برای کولر در ساختمان وجود نداشته باشد و بخواهیم برای یک بنای نوساز لوله کشی را اجرا نمائيم.

اگر ساختمان قدیمی باشد و بخواهیم لوله کشی روکار را با لوله کشی توکار تعویض کنیم، می‌بایست تغییراتی را در محل مورد نظر اعمال کرده و کلیه تأسیسات قدیمی منهدم شود. سپس می‌توان هم‌چون روش قبل اقدام به اجرای لوله کشی توکار نمود.

مهم‌ترین نکات لوله کشی توکار اسپلیت

  • برای این که بتوان لوله کشی توکار را به صورت استاندارد به انجام رساند، لازم است که از کمک یک نصاب ماهر استفاده شود؛ چرا که عایق‌بندی این نوع کولرها با سایر تأسیسات فرق دارد.
  • مسیر حرکت سیم مسی و لوله درین در کولر اسپلیت نباید با هم دیگر تداخل داشته باشد؛ چرا که سیم مسی نسبت به رطوبت به سرعت واکنش منفی نشان می‌دهد.
  • برای این که بتوان به راحتی سیستم مورد نظر را در محل نصب کرد، بایستی در زمان لوله‌کشی بخشی از لوله مسی بیرون از دیوار تعبیه شود. این میزان برای پنل داخلی 30 الی 60 سانتی‌متر و برای یونیت خارجی 100 الی 150 سانتی‌متر در نظر گرفته خواهد شد.
  • اگر قرار است که لوله‌کشی توکار اسپلیت در یک ساختمان تازه‌ ساخت اجرا شود، می‌بایست زمانی که ساختمان در فرآیند ساخت بوده قسمتی از سیم که بیرون از دیوار قرار گرفته عایق‌کاری شود. همچنین، باید این بخش را به طور کامل مسدود کرد تا از ورود گرد و غبار به درون لوله جلوگیری به عمل آید.

سخن پایانی

در گذشته اکثر کولرها با لوله کشی روکار در ساختمان‌ها نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه در اکثر ساختمان‌ها برای لوله‌کشی اسپلیت از روش توکار بهره‌گیری می‌شود؛ چرا که این روش در مقایسه با روش روکار مزیت‌های بیش‌تری خواهد داشت. از جمله مزایای لوله کشی توکار اسپلیت می‌توان به دو چندان شدن زیبایی نمای کلی ساختمان و دور نگه داشتن کابل‌های کولر از هرگونه آسیب اشاره داشت. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون لوله کشی توکار در ذهن دارید؟ به نظر شما لوله کشی توکار بهتر است یا روکار؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

191 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط