المنت ضد اسید

المنت ضد اسید؛ چیستی، کاربردها و مزایای آن

154 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید المنت ضد اسید چیست و چه تفاوتی با سایر المنت‌ها دارد؟ در حالت کلی، المنت‌ها یک رشته سیم نارسانا هستند که می‌توانند جریان برق بسیار بالایی را متحمل شوند. جنس این رشته‌ها معمولاً از نیکل و کروم بوده که تحت عنوان نیکروم نیز شناخته می‌شود. المنت‌ها در انواع مختلف با ویژگی‌های منحصربه‌فرد در بازار موجود هستند که طیف کاربرد وسیعی در صنعت و آزمایشگاه‌ها دارند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با چیستی المنت حرارتی، به معرفی نوع ضد اسید آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد المنت ضد اسید بدانید!

المنت ضد اسید

المنت‌ ضد اسید از جمله المنت‌های حرارتی بوده که عموماً با تکیه بر خواص و مشخصاتی که دارند در صنعت آبکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این صنایع امر آبکاری در یک محیط اسیدی انجام می‌شود؛ به همین خاطر استفاده از المنتی که ضد اسید باشد الزامی است. المنت‌های ضد اسید دارای غلاف‌های مختلفی بوده که از سیم داخلی در برابر انواع خوردگی‌ها و مواد اسیدی محافظت خواهد کرد.

جنس بدنه المنت‌های آبکاری بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که باید از موادی ساخته شده باشد که در اثر قرارگیری در محیط‌های خورنده ذوب نشود. به طور معمول در ساختار این تجهیزات از شیشه و تیتانیوم به دلیل مقاومت خوبی که در برابر اسید از خود نشان می‌دهند، بهره‌گیری می‌شود.

ویژگی‌های المنت ضد اسید

المنت ضد اسید

  • المنت‌های ضد اسید یا المنت آبکاری همان‌طور که از نامش پیداست دارای خواص ضد اسیدی است؛
  • این المنت در انواع مختلف با طول، قطر، توان و مقاومت متفاوت در بازار موجود است؛
  • المنت آنتی اسید یک نوع ابزار صنعتی مقرون به صرفه برای تولید گرما و حرارت به حساب می‌آید؛
  • این تجهیزات با در نظر گرفتن مواد سازنده‌شان در برابر اسیدهای مختلفی نظیر اسید نیتریک، اسید کلریدریک و سولفوریک مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند؛
  • انتقال و جابه‌جایی و همچنین نصب این نوع از المنت‌ها بسیار راحت است؛
  • ویژگی‌های فوق سبب شده که المنت‌های حرارتی کارایی صنعتی و آزمایشگاهی وسیعی داشته باشند.

اجزای تشکیل‌دهنده المنت ضد اسید

المنت ضد اسید

به‌طور کل می‌توان سه جزء اصلی برای ساختار این المنت‌ها برشمرد:

غلاف رویی

منظور از غلاف رویی بخش خارجی المنت ضد اسید بوده که در تماس مستقیم با محیط بیرون است و باعث جداسازی ساختار داخلی المنت از سیال اسیدی می‌شود. غلاف رویی می‌تواند از مواد متختلفی تهیه شود که متداول‌ترین ماده مصرفی برای ساخت این بخش تیتانیوم و شیشه (پیرکس و کوارتز) است.

قابل ذکر بوده که تیتانیوم از جمله معروف‌ترین مواد برای ساخت غلاف رویی المنت‌های ضد اسید محسوب شده و عموماً از آن در وان‌های آبکاری اسیدی نیز به وفور استفاده می‌شود. توجه فرمائيد که آلیاژ و جنس غلاف رویی المنت‌های ضد اسید می‌بایست با در نظر گرفتن نوع سیال و میزان اسیدی بودن آن تعیین گردد.

مغزی

مغزی جزء دوم المنت‌های ضد اسید بوده که با در نظر گرفتن نوع کاربرد و نیاز آبکاری دارای جنس متفاوتی خواهد بود. مغزی المنت داخل یک تیوب قرار گرفته و میزان دمای آن با عبور جریان برق بیش‌تر شده و سبب گرم شدن بدنه غلاف و انتقال گرما به سیال خواهد شد.

کلگی و متعلقات

جزء سوم المنت‌های ضد اسید کلگی و متعلقات آن است. کلگی، بخشی بوده که به مقطع انتهای غلاف پیچ شده و کابل برق به آن اتصال می‌یابد. در این نوع از المنت‌های حرارتی کلیه اتصالات به صورت کلگی پیچی قرار دارند. لازم به ذکر است که این کلگی‌ها آب‌بندی شده و می‌توانند از بروز خسارات احتمالی پیش‌گیری کنند.

کاربرد المنت ضد اسید

همان‌طور که گفته شد، المنت‌های ضد اسید به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین تجهیزات ایجاد و انتقال گرما محسوب می‌شوند که مصارف زیادی در صنایع شیمیایی دارند. از آن‌جایی که در صنایع شیمایی محلول‌ها در معرض حرارت و المنت‌ها در معرض فاکتورهای فرساینده قرار دارند، استفاده از المنتی که میله‌های آن ضد اسید و مقاوم باشد حائز اهمیت خواهد بود. با این حال هر محصولی به همراه مشخصات و ابعاد منحصربه‌فرد خود دارای نقاط ضعف و قدرتی نیز بوده که مجموع این مشخصات، آن محصول را برای انجام امور خاصی مناسب می‌کند.

اکثر المنت‌های ضد اسید دارای طراحی سنتی هستند؛ بدین شکل که از غلاف ترموکوپل یا ترموول و عناصر گوناگون لوله‌ای به منظور کنترل حرارت تهیه می‌شوند. این محصولات از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و انعطاف‌پذیر هستند. ویژگی‌های مذکور به اضافه ویژگی‌هایی که در بخش‌های قبلی برای المنت آنتی اسید برشماردیم باعث می‌شود که المنت‌های مذکور صرف نظر از این که با استفاده از فولاد ضد زنگ یا سایر آلیاژها تهیه شده باشند، برای استفاده در پروژه‌های مختلف بهترین گزینه محسوب شوند.

طبقه‌بندی انواع المنت ضد اسید

المنت ضد اسید

المنت با غلاف مسی

المنت‌های ضد اسید با غلاف مسی نوعی گرماساز هستند که می‌توانند آب تمیز با Ph ۶ الی ۸ را گرم کنند.

المنت با غلاف فولادی

المنت‌های آنتی اسید با غلاف فولادی برای مواردی هم‌چون محلول‌های چربی، قلیایی، حلال روغنی، روغن نیمه سنگین، پاک‌کننده مایع، مایعات انتقال گرما و محلول‌های سوزآور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

المنت استیل

از المنت‌های ضد اسید استیل برای گرمایش پاک‌کننده‌های قلیایی، سولفات مس، مواد شوینده، جوش شیرین، مایعات سوزآور، مخازن غوطه‌ورسازی و پاک‌کننده‌های الکتریکی بهره‌گیری می‌شود.

المنت با پوشش تفلون

المنت‌های آنتی اسید با پوشش تفلون برای گرمایش محلول‌های قلیایی، محلول‌های اسید سولفوریک، مایعات هیدروفلوئوریک، مس بدون برق، اسید هیدرولیک و بای فلوراید آمونیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

المنت چدنی

المنت‌های ضد اسید چدنی در طبقه‌بندی و درجات مختلف چند کاره قابل خرید هستند. این نوع از المنت‌ها برای گرم کردن فلزانی هم‌چون آلیاژ کلیشه‌ای، لحیم‌کاری و قلع مورد استفاده قرار می‌گیرند. گرماسازهای مذکور عموماً زیر 510 درجه سانتی‌گراد کار کرده و برای گرم کردن قطعات فلزی بسیار مناسب هستند.

المنت با غلاف سربی

حمام‌های آبکاری مس و نیکل، محلول‌های اسیدشویی، محلول‌های اسید سلفوریک با غلظت پایین‌تر از 10 درصد، و حمام‌های آبکاری برقی از جمله موارد استفاده از این نوع المنت‌های ضد اسید به حساب می‌آیند.

المنت با غلاف تیتانیوم

آخرین نوع المنت‌های ضد اسید، المنت‌های با غلاف تیتانیوم بوده که برای محلول‌های خورنده بهترین گزینه به حساب می‌آیند. از جمله مواردی که این نوع از المنت‌های حرارتی در آن کاربرد دارند می‌توان به آبکاری نقره، طلا و کروم و اسید طلا، اسید نیتریک و اسید کرومیک اشاره داشت.

سخن پایانی

المنت ضد اسید از جمله المنت‌های حرارتی مقرون به صرفه بوده که در صنایع شیمیایی و به ویژه آبکاری کاربرد گسترده‌ای دارد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد المنت‌های حرارتی ضد اسید دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

154 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط