نصب رکلوزر هوایی

نصب رکلوزر هوایی؛ مهم‌ترین نکات و بررسی‌های پیش از نصب

168 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا با فرآیند نصب رکلوزر هوایی آشنایی دارید؟ به نظر شما پیش از نصب این تجهیز چه مواردی باید در نظر قرار گرفته شود؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با رکلوزر هوایی به مهم‌ترین نکات در رابطه با راه‌اندازی این دستگاه نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره نصب رکلوزر هوایی بدانید!

نصب رکلوزر هوایی

ریکلوزر چیست؟

ریکلوزر دستگاهی بوده که در شرکت‌های توزیع انرژی الکتریکی در معنای یک بریکر هوایی به همراه تابلوی کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرد. بریکر به منظور ایجاد توانایی قطع و وصل جریان‌های اتصال کوتاه می‌بایست به سیستم خاصی برای خاموش کردن قوس الکتریکی مجهز گردد.

سیستم مذکور می‌تواند با در نظر گرفتن مدل و برند، یکی از حالات گازی، روغنی، خلاء و یا ترکیبی از موارد مذکور باشد. افزون بر این، ریکلوزر می‌بایست از مکانیزم فوق‌العاده سریع برای قطع و وصل کردن‌های پی در پی برخوردار باشد. قابل ذکر بوده که امروزه رکلوزرها مجهز به مکانیزم مگنتی هستند و در کنار سرعت بالا در قطع و وصل، تعداد قطعات مکانیکی و میزان مصرف انرژی آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. سیستم مورد بحث از طول عمر بالایی برخوردار بوده و می‌توان از آن برای سال‌های زیاد بدون نیاز به تعمیرات و نگهداری بهره برد.

نصب رکلوزر هوایی؛ بررسی نحوه عملکرد

به منظور نصب رکلوزر هوایی می‌بایست شبکه مورد نظر به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل شود. این فرآیند تحت عنوان پروسه جایابی شناخته شده که با در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر طول شبکه، تعداد کلیدها، بارهای حساس، نقاط مانوری، مناطق پر حادثه و… صورت می‌گیرد. رکلوزر هوایی را می‌توان به صورت انفرادی و یا با تجهیزات اتوماتیک دیگری مثل سکشنالایزرها در شبکه نصب کرد.

در حالت کلی، رکلوزرها با در نظر گرفتن فانکشن‌های ولتاژ و جریانی قادر به تشخیص انواع خطا بوده و می‌توانند شبکه معیوب را جدا کنند. با کمک این قابلیت از قطعی برق در کل فیدر به واسطه بریکر اصلی جلوگیری به عمل خواهد آمد. همچنین، با نصب رکلوزر هوایی امکان اجرای مجدد عملیات وصل بدون دخالت انسان و شناسایی نتیجه فراهم خواهد بود.

مورد بعدی که لازم است در رابطه با نصب رکلوزر هوایی در نظر داشته باشید این است که در پی تعبیه این دستگاه خطاهای گذرا به سرعت رفع شده و مدت زمان خاموشی به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر اگر خطاهای گذرا ماندگار باشند، به کمک رکلوزر می‌توان در مدت زمان کوتاه بخش معیوب را از شبکه جدا نموده که در این صورت رکلوزر در حالت قفل قرار می‌گیرد. پس از این که رکلوزر قفل شود، می‌بایست نیروی متخصص شبکه مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و اقدام به عیب‌یابی کنند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در این شرایط در نظر گرفته شود،

اطلاع داشتن از نحوه عملکرد رکلوزر و قفل شدن آن است؛ به بیان دیگر مرکز کنترل بایستی به سرعت در جریان عملکرد، نوع خطای ایجاد شده، قفل شدن دستگاه و… قرار بگیرد تا بتواند خاموشی ایجاد شده را در بازه زمانی کوتاه مدت بر طرف نماید.

بررسی‌های پیش از نصب ریکلوزر هوایی

نصب رکلوزر هوایی

قبل از این که اقدام به نصب این دستگاه روی شبکه شود، موارد زیر  بایستی مورد بررسی قرار گیرند:

  • بریکر
  • محفظه‌های عایق و بوشینگ‌ها
  • ترمینال و اتصالات مربوطه
  • بخش نمایش‌دهنده وضعیت قطع یا وصل بودن بریکر
  • بخش حمل و قرارگیری قلاب‌ها
  • اهرم قطع و قفل مکانیکی
  • بررسی براکت‌های نصب تابلو کنترل
  • بررسی درب، دستگیره و همچنین قفل درب
  • رله و قسمت کنترلی درون تابلو
  • وضعیت سلامت چراغ‌ها
  • وضعیت سلامت صفحه نمایش

مهم‌ترین نکات نصب رکلوزر هوایی

از آن‌جایی که شبکه توزیع اهمیت و گستردگی زیادی دارد، می‌توان از چند دستگاه رکلوزر برای آن استفاده کرد. نحوه نصب دستگاه‌های مذکور می‌تواند به شکل شاخه‌ای یا پشت سر هم باشد تا میزان قابل اطمینان بودن شبکه افزایش پیدا کند. در مدل شاخه‌ای هر یک از دستگاه‌های رکلوزر بر روی یک فرعی قرار داده شده و حفاظت آن را بر عهده خواهند داشت.

در این نوع آرایش میزان خطاهای رخ داده در فرعی‌ها سبب قطعی کامل فیدر نشده و فقط محدود به همان بخش خواهد بود. قابل ذکر است که بهره‌گیری از تعداد زیادی از رکلوزرها بر روی فرعی‌ها هزینه زیادی داشته اما باعث محدود کردن تعداد دفعات قطع و وصلی و تنش‌های ایجاد شده بر روی تأسیسات دیگر خواهد شد.

همان‌طور که گفته شد، می‌توان چندین رکلوزر را به صورت پشت سر هم نیز بر روی یک فیدر نصب نمود. این روش نیز گران قیمت است و با در نظر گرفتن آرایش شبکه امکان اجرای آن به شکل‌های متفاوتی فراهم خواهد بود. از جمله آیتم‌های پر اهمیت در فرآیند نصب رکلوزر هوایی، امکان وجود مانور بار است؛ به عبارت دیگر چنان‌چه دو فیدر با هم دیگر دارای یک نقطه رینگ باشند امکان استفاده از حالت کنترل حلقه یا لوپ کنترل فراهم خواهد شد. در کنترل حلقه امکان خطایابی و مانور بار به شکل اتوماتیک فراهم بوده و در کنترل حلقه نقش و تعداد  ریکلوزرها می‌تواند مختلف باشد.

چنان‌چه چند رکلوزر بر روی یک شبکه شعاعی و بدون نقطه مانور نصب شوند، بایستی الزامات مخصوصی هم‌چون تنظیمات حفاظتی و تعداد وصل‌های مجدد رعایت گردند. در این روش، هر کدام از دستگاه‌های رکلوزر موظف به حفاظت از یک بخش مشخص از فیدر بوده و در عین حال نقش پشتیبان را نیز ایفا خواهند کرد. توجه داشته باشید که در اعمال این تنظیمات می‌بایست حداکثر دقت خرج شود تا این دو وظیفه با هم دیگر تداخل پیدا نکنند.

سخن پایانی

در این راهنما موارد مهم در فرآیند نصب رکلوزر هوایی را مورد بررسی قرار دادیم و با توجه به مطالبی که شرح داده شد، می‌توان نتیجه گرفت که وصل مجدد و یا فانکشن ریکلوز می‌تواند سبب کاهش خسارات ناشی از قطعی‌ها شود. قطعی‌های مذکور می‌توانند در اثر خطاهای گذرا، عملکرد فانکشن‌های حفاظت ولتاژی، عملکرد همزمان چندین تجهیز حفاظتی و… رخ دهند.

با صدور فرمان وصل بعد از ایجاد خطاهای مذکور می‌توان مدت زمان خاموشی را تا حد امکان کوتاه کرد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون دستگاه رکلوزر هوایی دارید؟ به نظر شما بهره‌گیری از این دستگاه در شبکه چه تأثیرات دیگری دارد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون رکلوزرهای هوایی با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

168 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط