نصب ترانسفورماتور هوایی

نصب ترانسفورماتور هوایی؛ دستورالعمل و نکات نصب و راه‌اندازی

233 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید هنگام نصب ترانسفورماتور هوایی چه مواردی باید رعایت شوند؟ با چیستی و وظیفه ترانسفورماتور آشنایی دارید؟ ترانس یا ترانسفورماتور هوایی از جمله تجهیزات مورد نیاز در پست‌های توزیع و انتقال انرژی الکتریکی بوده که مراحل نصب مخصوص به خود را دارد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با نقش این ترانسفورماتورها در پست توزیع هوایی به معرفی مراحل نصب آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دستورالعمل نصب ترانسفورماتور هوایی

نصب ترانسفورماتور هوایی

ترانسفورماتورها از جمله تجهیزات مورد نیاز و ضروری در پست‌های هوایی توزیع برق به حساب می‌آیند. البته پست‌های هوایی به غیر از ترانس متشکل از تجهیزات دیگری نظیر تابلوی فشار ضعیف، برقگیر و کات اوت فیوز نیز هستند. این پست‌ها را می‌توان از نظر محلی که نصب می‌شوند به دو دسته انتهای خط و وسط خط تقسیم‌بندی کرد. اصلی‌ترین تفاوتی که بین پست‌های هوایی وجود داشته در نحوه آرایش اجزای آن خواهد بود.

از آن‌جایی که تمرکز ما در این راهنما بر نحوه نصب ترانسفورماتور هوایی بوده، در ادامه به چیستی و مراحل و همچنین نکات نصب این تجهیز بیش‌تر می‌پردازیم:

ترانسفورماتور قدرت چیست؟

ترانسفورماتور قدرت یکی از اجزای تشکیل‌دهنده خطوط توزیع و انتقال نیروی هوایی بوده که اصلی‌ترین وظیفه آن تبدیل ولتاژهای بالا به ولتاژهای پایین و مناسب مصرف‌کننده است. در حقیقت، ترانسفورماتور قدرت یک نوع وسیله الکتریکی بوده که انرژي برق را به واسطه القای الکترومغناطیسی انتقال می‌دهد. حداکثر ظرفیت ترانسفورماتورهای قدرت 400 کیلوولت آمپر است.

سایر مقادیر استاندارد ترانسفورماتورهای قدرت به ترتیب 25، 50، 100، 200، 250، 315 و 400 کیلوولت آمپر خواهد بود. در ادامه با مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست پیش از نصب ترانسفورماتور هوایی مد نظر قرار گیرند آشنا خواهیم شد:

  • ترانسفورماتور می‌بایست قبل از نصب از نظر ظاهری بررسی شود. از جمله مهم‌ترین مواردی که در این بررسی باید در نظر قرار گیرند عبارتند از رنگ سیلیکاژل، اتصالات، سطح روغن، بوشینگ و…
  • برای اجرای اتصالات بوشینگ‌ها، بدنه و مابقی اتصالات می‌بایست از کابلشو پرسی استفاده گردد.
  • استفاده از کفشک مسی برای ارتباط فشار ضعیف در ترانسفورماتورهایی که ظرفیت بالاتر از 200 کیلوولت آمپر دارند ضروری است.
  • ترانسفورماتور می‌بایست علاوه بر این که نو باشد، مواردی نظیر چک لیست، ضمانت‌نامه، برگ فروش، بارنامه اصلی کارخانه و… نیز به همراه آن ارائه شود.
  • مطابقت داشتن شماره سریال درج شده روی پلاک مشخصات با شماره سریال چک لیست و همچنین شماره درج شده در بالای ترانس حائز اهمیت خواهد بود.
  • حداکثر ظرفیتی که برای ترانسفورماتور تک پایه در نظر گرفته شده 15 کیلوولت آمپر است.

نکات نصب پایه‌های نگهدارنده ترانسفورماتور در خطوط توزیع هوایی

  • پایه‌های ترانسفورماتور می‌بایست به شکل عمودی نصب شده و جهت نصب آن‌ها نیز اصولی و استاندارد باشد.
  • پروسه بتن‌کاری پایه‌ها بایستی به صورت مطلوب صورت گیرد.
  • مورد بعدی که باید در رابطه با نصب ترانسفورماتور هوایی و پایه‌های آن در نظر قرار گیرد، رعایت فاصله داخلی پایه‌ها به اندازه 8/1 متر است.
  • پایه کوچک‌تر ترانسفورماتور به اندازه 5/1 متر و پایه بزرگ‌تر 8/1 متر در زمین در نظر قرار گیرد.
  • پایه‌های نگهدارنده ترانسفورماتور می‌بایست از نظر سال تولید، برند تولیدکننده، ظاهر و مشخصات مورد بررسی قرار گیرند.
  • ضروری است که اطراف پایه‌های پست هوایی به شعاع 5/1 متر خالی در نظر گرفته شود.

نصب ترانسفورماتور هوایی؛ استاندارد سکوی ترانسفورماتور

نصب ترانسفورماتور هوایی

  • ترانسفورماتور قدرت باید بر روی سکوی مورد نظر خود به صورت کامل تراز شده باشد و به گونه‌ای فرآیند نصب آن انجام شود که بوشینگ‌های سمت فشار قوی به طرف کات اوت فیوز و بوشینگ‌های سمت فشار ضعیف به طرف پایه کمکی قرار گیرند.
  • در استاندارد نصب ترانسفورماتور هوایی توصیه شده است که تجهیز مورد نظر بر روی سکوی فلزی نصب شود. این سکو باید در فاصله 385 سانتی‌متری از راس تیر بلندتر قرار بگیرد.
  • همان‌طور که گفته شد، ترنسفورماتور می‌بایست به صورت تراز شده بر روی سکو مستقر شود؛ به این منظور باید ریل زیر آن روی ناودانی قرار گرفته و به کمک 4 عدد پیچ و مهره محکم شود. قابل توجه است که برش‌ها و سوراخ‌کاری انجام شده بر روی ناودانی می‌بایست بر حسب استاندارد و به طور اصولی صورت بگیرد.
  • فاصله در نظر گرفته شده برای سمت فشار قوی ترانس از پایه باید بیش‌تر از 65 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.
  • در استانداردهای نصب ترانسفورماتور هوایی توصیه شده است که ناودانی‌ها و پشت‌بندهای سکو از نوع گالوانیزه گرم با نمره 14 باشد.

ویژگی‌های محل نصب پست هوایی

اکنون که با مهم‌ترین نکات نصب ترانسفورماتور هوایی آشنا شدیم، در این بخش لازم است نگاهی بر خصوصیات محل نصب نیز داشته باشیم. همان‌طور که گفته شد، پست‌های هوایی را می‌توان بر حسب محل نصب به دو دسته در انتهای خط و در وسط خط تقسیم‌بندی کرد. البته گاهی اوقات پست‌های هوایی بر حسب نیاز و پروژه و صلاحدید کارفرما بر روی خطوط زمینی نیز اجرا می‌شوند. در حالت کلی، محل نصب پست‌های هوایی می‌بایست از مشخصات زیر برخوردار باشد:

  • زمینی که برای احداث پست هوایی در نظر گرفته می‌شود، باید کاملاً خشک و عاری از هر نوع مانع هوایی نظیر درخت‌های بلند باشد تا در خطوط انتقال و توزیع انرژي الکتریکی اختلالی ایجاد نشود.
  • مورد بعدی مناسب‌ بودن راه‌های دسترسی به محل احداث پست هوایی خواهد بود. امکان دسترسی راحت به محل نصب از آن جهت حائز اهمیت بوده که در صورت بروز هرگونه ایراد امکان تعمیر و بازدید به راحت‌ترین شکل ممکن فراهم باشد.
  • خاکی که در اطراف پایه‌های پست وجود دارد بایستی عاری از هرگونه مانع برای نصب پایه‌ها باشند. افزون بر این، بایستی امکان اجرای سیستم زمین به سهولت و مطابق استاندارد ارتینگ فراهم باشد.
  • محل احداث پست هوایی باید خارج از محدوده‌های حریم در نظر گرفته بشود. به طور معمول پست‌های هوایی در محدوده‌ها و حاشیه‌های بزرگراه‌ها، اتوبان‌های کمربندی، خیابان‌هایی با عرض بیش از 12 متر و… نصب خواهند شد.

سخن پایانی

پست توزیع برق هوایی از جمله پست‌های انتقال نیرو به حساب آمده که یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آن، ترانسفورماتور است. نصب ترانسفورماتور هوایی می‌بایست مطابق اصول و استانداردهای خاصی صورت بگیرد تا از بروز هرگونه حادثه و خسارات در زمان بهره‌برداری از پست ممانعت شود. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با ترانسفورماتورهای قدرت دارید؟ به نظر شما در حین نصب ترانس‌های نیرو چه نکات دیگری باید رعایت شود؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون پست‌های هوایی و نحوه نصب ترانسفورماتور در آن‌ها با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

233 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط