توربین بادی خانگی

آشنایی با چیستی توربین بادی خانگی

362 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید توربین بادی خانگی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ این نوع از توربین‌ها بیان‌کننده دو مدل توربین هستند: توربین‌هایی که در خانه ساخته شده، کوچک و ساده هستند و کاربری تجاری ندارند. معنای دوم، توربین‌هایی که به صورت تجاری در کارخانجات تولید شده و دارای کاربری مسکونی هستند. در ادامه با این نوع از توربین‌های بادی بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

توربین بادی خانگی چیست؟

توربین بادی خانگی

همان‌طور که گفته شد، توربین‌های بادی مدل خانگی توربین‌هایی هستند که فرآیند طراحی و ساخت آن‌ها در کارخانه انجام شده اما کارایی مسکونی دارند؛ به این معنا که در منازل نصب می‌شوند.

این نوع از توربین‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که با تکیه بر خصوصیاتی که دارند به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در مناطق گرمسیر ایران تبدیل شده‌اند. در ادامه با مشخصات این توربین‌ها بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

  • امکان استفاده از توربین‌های خانگی در محیط‌هایی با میزان گرد و غبار بالا و رطوبت زیاد؛
  • حفظ پایداری در مقابل تندباد و طوفان؛
  • سازگار با منابع و مواد اولیه موجود در ایران؛
  • دارای انعطاف‌پذیری بالا در طراحی و امکان ساخت در ابعاد، توان و مدل‌های مختلف بر حسب نیاز مشتری؛
  • امکان ایجاد شغل به واسطه بومی‌سازی تکنولو‌ژی‌های مختلف طراحی و ساخت توربین‌های بادی خانگی.

لازم به ذکر بوده که اگر منابع باد کافی در دسترس باشد و همچنین وضعیت مساعد باشد، این سیستم‌های کوچک برقی از جمله مقرون به صرفه‌ترین سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر خانگی به حساب می‌آیند. شایان ذکر است سیستم‌های مذکور بدون انتشار گازهای گلخانه و آلودگی کار می‌کنند.

مزیت‌های استفاده از توربین بادی خانگی چیست؟

توربین بادی خانگی

توربین‌های بادی خانگی جزو توربین‌های سبک با مقیاس کوچک در نظر گرفته می‌شوند که با توان ۵۰۰ وات الی ۱۰ کیلووات طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. اندازه و ابعاد توربین‌های بادی بسته به میزان مصرف برق متغیر خواهد بود؛ به همین خاطر اولین قدم برای طراحی این نوع از توربین‌ها تعیین اندازه آن است.

هر اندازه در نظر گرفته شده برای توربین‌های بادی خانگی دارای ملاحظات و قواعد خاص خود بوده که می‌بایست در طراحی مفهومی در نظر گرفته شود. بهره‌گیری از توربین‌های مذکور مزیت‌های خاص خود را به همراه داشته که در ادامه با این مزایا آشنا خواهیم شد:

  • توربین بادی خانگی برای کارکرد به سوخت نیازی ندارند؛ چرا که انرژی باد رایگان بوده و همچنین تجدیدپذیر است؛
  • با استفاده از این توربین‌ها به کاهش آلودگی محیط زیست کمک بزرگی می‌شود؛
  • افزون بر موارد فوق، توربین‌های بادی خانگی برای تولید انرژی به آب نیازی ندارند؛
  • انطباق پیک تولید بر پیک مصرف برق از دیگر مزیت‌های بهره‌گیری از این دسته توربین‌هاست.

نحوه عملکرد توربین بادی خانگی به چه صورت است؟

باد در اثر گرم شدن نابرابر سطح زمین به واسطه خورشید ایجاد شده و توربین‌های بادی انرژی جنبشی موجود در باد را به انرژی الکتریکی پاک تبدیل خواهند کرد. زمانی که باد پره‌های توربین بادی را به چرخش درمی‌آورد، یک روتور انرژی جنبشی باد را دریافت کرده و با تبدیل آن به حرکت چرخشی سبب به حرکت درآوردن ژنراتور می‌شود.

لازم به ذکر بوده که اکثر توربین‌ها از سیستم کنترل سرعت اتوماتیک برخوردار بوده و مانع چرخش بیش از اندازه روتور در بادهای تند و شدید می‌شوند. سیستم‌های بادی کوچک مذکور می‌توانند به واسطه منبع تغذیه به شبکه برق متصل شده یا خارج از شبکه باشند. این عمل سبب می‌شود که توربین‌ خانگی کوچک برای مناطقی که به شبکه برق دسترسی ندارند، گزینه‌ای مناسب باشد.

اجزای تشکیل‌دهنده توربین بادی خانگی

امروزه اکثر توربین‌های بادی کوچکی که طراحی و ساخته می‌شوند، از نوع محور افقی و رو به باد و دارای دو یا سه پره هستند. تیغه‌های مذکور عموماً از جنس ماده کامپوزیتی هم‌چون فایبرگلاس است. در حالت کلی، توربین‌ها ساختاری هستند که روتور و ژنراتور به آن متصل شده و مقدار انرژي توربین در درجه اول با قطر روتور آن تعیین می‌گردد.

از آن‌جایی که سرعت باد در اثر افزایش ارتفاع بیش‌تر می‌شود، توربین‌های بادی کوچک بر روی برج نصب خواهند شد. در حقیقت، هر اندازه برج بالاتر باشد، سیستم باد قادر است میزان انرژی بیش‌تری را تولید کند. در حالت کلی می‌توان اجزای اصلی تشکیل‌دهنده توربین بادی خانگی را در موارد زیر خلاصه کرد:

سخن پایانی

توربین بادی خانگی نمونه‌ای از توربین‌های بادی مورد استفاده در تبدیل و ایجاد انرژي الکتریکی پاک بوده که مصارف خانگی دارد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد توربین‌های بادی خانگی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون توربین‌های بادی با ما کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

362 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط