نصب استابلایزر

مهم‌ترین نکات نصب استابلایزر که باید بدانید!

272 بازدید راهنمای خرید / راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید هنگام نصب استابلایزر باید چه نکاتی را در نظر بگیرید؟ به نظر شما مهم‌ترین نکات ایمنی برای نصب آن چیست؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با استابلایزر، به شرح مهم‌ترین نکات و طریقه نصب دستگاه مذکور خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نگاهی بر استابلایزر و مهم‌ترین نکات نصب آن

 نصب استابلایزر

استابلایزر چیست؟

استابلایزر دستگاهی بوده که تضمین می‌کند یک وسیله برقی از جریان بدون نوسان الکتریسیته در حال تغذیه است یا خیر. به بیان دیگر، هرگونه کمبود، ازدیاد و یا نوسان‌های تصادفی ولتاژ در پشت این دستگاه باقی مانده و سبب ارسال ولتاژ دقیق و صاف و همچنین بدون مشکل به وسیله برقی می‌شود.

قبل از نصب استابلایزر چه نکاتی باید رعایت شوند؟

در قدم اول لازم است که از تناسب استابلایزر با تجهیزات برقی مورد نظر اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که انتخاب توان مناسب بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اگر توان مناسبی در نظر گرفته نشود خروجی این دستگاه دچار مشکل شده و قطع خواهد شد. به طور معمول در ساختار این دستگاه از کلیدهای بی متال بهره‌گیری شده که به واسطه آن حفاظت‌های لازم برای دستگاه اعمال می‌شود.

پس از انتخاب توان مناسب نوبت به انتخاب بهترین نوع استابلایزر می‌رسد. به طور معمول استابلایزرها در انواع مختلف رله‌ای و سرو موتوری طراحی و ارائه می‌شوند. توجه داشته باشید که مدل سرو موتوری دقت بالایی در تنظیم ولتاژ داشته و به همین دلیل در اماکنی که تجهیزات گران‌قیمت و حساس وجود داشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که برند تولیدکننده استابلایزر نیز حائز اهمیت بوده و به منظور اطمینان از عملکرد صحیح این دستگاه لازم است که به سراغ برندهای معتبر بروید.

هنگام نصب استابلایزر به چه نکاتی باید دقت شود؟

 نصب استابلایزر

  • نصب استابلایزر در منازل مسکونی بایستی با رعایت ایمنی بالایی صورت بگیرد. پیش از انجام این کار توصیه می‌شود که حتماً سیم‌کشی منزل، تعادل ولتاژ، آمپر و مواردی از این قبیل را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. در وهله بعدی ترمینال ورودی ولتاژ را به برد سوئیچ متصل نموده و برای آن یک فیوز باکیفیت و مناسب در نظر بگیرید؛ استفاده از فیوز، ایمنی کار را افزایش خواهد داد.
  • برای نصب ترانس برق خانگی یا استابلایزر باید منبع تغذیه تجهیزات برقی مورد نیاز را به ترمینال خروجی دستگاه متصل کرده و در عین حال به این نکته توجه داشته باشید که ولتاژ نامی تجهیزات برقی مد نظر می‌بایست با دستگاه استابلایزر مطابقت داشته باشد.
  • به منظور استفاده از این دستگاه در ابتدا سوئیچ آن را فعال کرده تا چراغ نشان‌گر روشن شود. سپس می‌توانید مقدار ولت متری که بر روی آن نمایش داده می‌شود را کنترل کنید. چنان‌چه ولتاژ خروجی نرمال و استاندارد باشد، می‌توان با خیال راحت سوئیچ منبع تغذیه تجهیزات برقی مد نظر را روشن کرده تا ترانس برق ولتاژ را به صورت اتوماتیک تنظیم کند.
  • اگر تجهیزات برقی متصل شده به استابلایزر برای مدت زمان طولانی روشن باشد، توصیه می‌شود که به منظور کاهش مصرف برق و همچنین افزایش عمر مفید استابلایزر، تجهیزات برقی را خاموش کنید.
  • توجه داشته باشید که تعداد بار استابلایزر نباید بیش از اندازه مورد نیاز باشد؛ چرا که اگر ولتاژ کلی کم باشد، ظرفیت خروجی نیز به همان میزان کاهش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که تعداد بار استابلایزر کم شود.
  • چنان‌چه تجهیزات برقی مد نظر شما دستگاه‌های پرمصرفی نظیر کولر گازی، پمپ و یا یخچال بوده، توصیه می‌شود دستگاهی با سه برابر ظرفیت انتخاب کنید. البته در صورتی این کار استاندارد بوده که جریان استابلایزر بیش از حد نرمال خود باشد. در غیر این صورت اگر ولتاژ بیش از اندازه باشد احتمال آسیب‌رسی به دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.
  • توصیه می‌شود در نصب استابلایزر در کنار تثبیت‌کننده تک فاز و یا سه فاز ابتدا سوئیچ برق را خاموش کرده و بعد از تأیید ولتاژ آن را روشن کنید.

موارد ایمنی نصب استابلایزر

  • توصیه می‌شود که برای نصب این دستگاه از کارشناسان متخصصی که در این زمینه تجربه دارند، کمک بگیرید. لازم به ذکر است که نصب ترانس‌هایی که بیش از 5000 ولت آمپر باشند توسط افراد غیرحرفه‌ای غیرمجاز است.
  • به منظور افزایش ایمنی توصیه می‌شود که این دستگاه را در ورودی منازل و نزدیک به کنتور و یا فیوزهای مینیاتوری نصب کنید.
  • ترانس برق خانگی بایستی در محلی نصب شود که در معرض تابش مستقیم نور خورشید و مواد شیمیایی قرار نگیرد.
  • دمای محیطی که ترانس برق خانگی در آن نصب شده نباید بیش از 45 درجه سانتی‌گراد و کم‌تر از 5 درجه سانتی‌گراد باشد.
  • وجود جریان هوا در محل نصب استابلایزر نیز حائز اهمیت بوده و همچنین باید از ورود گرد و غبار به این محیط ممانعت شود.
  • دستگاه مذکور به هیچ وجه نباید در یک محفظه قرار داده شود. علاوه بر این، توصیه می‌شود که از قرار دادن وسایل متفرقه بر روی این دستگاه پرهیز کنید.
  • چنان‌چه کلیه موارد ذکر شده را در رابطه با نصب استابلایزر رعایت کنید، نه تنها ایمنی دستگاه افزایش پیدا کرده، بلکه می‌توانید چندین سال از آن بدون مشکل بهره ببرید.

مزایای نصب دستگاه استابلایزر چیست؟

دستگاه استابلایزر یک نوع دستگاه الکترونیکی به حساب آمده که می‌توان از آن در مسیر جریان برق به منظور جلوگیری از نوسانات شدید برق و آسیب‌رسی به تجهیزات برقی بهره برد. این سیستم حفاظتی برای کلیه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی در صنایع مختلف و همچنین مصارف مسکونی کاربرد دارد. همان‌طور که گفته شد، استابلایزر می‌تواند از ولتاژها و جریان‌های برقی خطرساز ممانعت کرده و از تجهیزات برقی شما به خوبی مراقبت کند. اما مزیت‌های استفاده از این دستگاه تنها به موارد مذکور نیست. در ادامه با سایر مزایای نصب استابلایزر آشنا خواهیم شد:

  • از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت‌های بهره‌گیری از دستگاه مذکور این است که در صورت بروز اختلال در خروجی می‌توان خروجی را قطع کرد و از ایجاد هرگونه آسیب و مشکل جلوگیری به عمل آورد.
  • ترانس‌های برق خانگی می‌توانند با تکیه بر قابلیت و ویژگی‌هایی که دارند، نوسانات و اختلالات برق شهری را اصلاح کرده و سبب تثبیت آن شوند.
  • دستگاه تثبیت‌کننده ولتاژ باعث صرفه‌جویی در هزینه برق شده و مانع از کاهش راندمان تجهیزات نیز خواهد شد.

سخن پایانی

دستگاه استابلایزر از جمله ترانس‌های برق خانگی بوده که می‌توان از آن به منظور تثبیت ولتاژ و جلوگیری از آسیب‌رسی به تجهیزات برقی و همچنین کاهش هزینه برق مصرفی استفاده کرد. برای نصب استابلایزر لازم است که از یک فرد باتجربه و متخصص کمک گرفته شود؛ چرا که رعایت ایمنی در فرآیند نصب این دستگاه بسیار حائز اهمیت است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون دستگاه‌های استابلایزر خانگی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

272 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط