نحوه نصب استابلایزر

آموزش گام به گام نحوه نصب استابلایزر

328 بازدید آموزش در صنعت برق

با توجه به وابستگی ما به این وسیله کاربردی، این دستگاه کاربردی از قیمت بالا و اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. یکی از مشکلاتی که کاربران در هنگام استفاده از استابلایزر با آن مواجه می‌شوند، چگونگی و نحوه نصب استابلایزر است. نحوه و صحت نصب استابلایزر اهمیت زیادی دارد زیرا هر گونه اشتباهی در نصب این دستگاه کاربردی، عملکرد آن را مختل کرده و از عملکرد صحیح استابلایزر جلوگیری می‌کند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه نصب استابلایزر پرداخته و نکات مربوط به نصب استابلایزر را بیان کنیم.

مزایای نصب و استفاده از استابلایزر

نصب استابلایزر برای کنتور اصلی
نصب استابلایزر برای کنتور اصلی

استابلایزر که به آن ترانس برق خانگی هم می‌گویند، ولتاژ خروجی منبع تغذیه را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که مناسب استفاده تجهیزات برقی همچون یخچال، تلویزیون، کولر و … بوده و از بروز هر گونه آسیبی به این دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند. از مهم‌ترین مزایای نصب و استفاده از استابلایز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جلوگیری از نیم‌سوز شدن تجهیزات برقی: آیا می‌دانستید گارانتی اغلب تجهیزات برقی شامل نیم‌سوز شدن که نتیجه نوسانات برق است، نمی‌شود؟ استفاده از استابلایزر به عنوان تثبیت‌کننده برای نوسان‌های خیلی جزئی که به‌صورت مداوم در سیستم توزیع برق وجود دارند، نیز بسیار مفید است و این مزیت علاوه‌بر جلوگیری از سوختن تجهیزات در زمان نوسانات شدید، از نیم‌سوز شدن آن‌ها هم جلوگیری می‌کند.
  • افزایش طول عمر و کارایی تجهیزات: استابلایزر با ثابت نگه‌داشتن ولتاژ ورودی به تجهیزات برقی، تاثیر زیادی در بهبود کارایی و افزایش عمر تجهیزات دارد.
  • بهینه‌کردن مصرف انرژی: اگر نگران افزایش مبلغ قبض برق خود به ‌دلیل استفاده از استابلایزر هستید، بهتر است بدانید که این تنظیم‌کننده‌های ولتاژ نه تنها مصرف برق را افزایش نمی‌دهند بلکه به‌دلیل جلوگیری از اتلاف انرژی باعث صرفه‌جویی در مصرف برق شده و هزینه‌های جاری خانوار را کاهش می‌دهند.

انواع استابلایزرها

قبل از آموزش نحوه نصب استابلایزر، ابتدا باید انواع استابلایزرها را شناخته و کاربرد هر کدام را بدانید. استابلایزرها بر‌اساس دامنه ولتاژ، در انواع مختلف ساخته می‌شوند و اگر شما قصد دارید که یک استابلایزر بخرید باید به میزان نوسان ولتاژ محلی که می‌خواهید استابلایزر را در آنجا نصب کنید، توجه کنید. بر این اساس مناطق را می‌توان به سه سطح کلی تقسیم‌بندی کرد که عبارتند‌از:

  • استابلایزر با نوسان خیلی زیاد (ولتاژ خیلی زیاد و یا ولتاژ خیلی کم)
  • استابلایزر با نوسان زیاد
  • استابلایزر با نوسان متوسط

انتخاب یک استابلایزر مناسب بر‌اساس سطح نوسان ولتاژ منطقه باعث عملکرد بهتر و صحیح ترانس برق خانگی شما می‌شود، برای مثال اگر یک استابلایزر که محدوده ولتاژ بالایی نداشته باشد را برای سطح نوسان خیلی زیاد انتخاب کنید، مطمئنا تجهیزات شما در زمان نوسان‌های خیلی پایین یا خیلی بالا آسیب خواهند ‌دید.

شما می‌توانید استابلایزر را برای برای یک دستگاه خاص مانند یخچال، کولر، تلویزیون و … نصب کرده و یا یک استابلایزر برای خط اصلی و کنتور اصلی خود انتخاب و خریداری کنید. در هر کدام از این حالت‌ها، شما باید محدوده ولتاژی که استابلایزر پوشش می‌دهد را در نظر گرفته و متناسب با دستگاه مدنظرتان، استابلایزرتان را انتخاب نمایید. البته کار شما چندان دشوار نبوده و از آنجا که استابلایزرها برای تجهیزات مختلف در بازار موجود هستند، انواع استابلایزرها عبارتند از:

  • استابلایزر مخصوص کولر: برای کولرهای 9000، 9000 تا 18000 و از 18000 تا 24000 به ‌ترتیب از استابلایزرهایی با ظرفیت 2000، 2500 تا 3000 و بیش‌تر از 3000 ولت‌آمپر استفاده می‌شود.
  • استابلایزر مخصوص تلویزیون‌های LED و LCD: برای تلویزیون‌های 43 اینچ و کم‌تر، از 43 تا 48 اینچ و تلویزیون‌های پلاسمای سه‌بعدی به‌ترتیب از استابلایزرهای با ظرفیت 500، 750 و بیش از 1000 ولت‌آمپر استفاده می‌شود.
  • استابلایزر مخصوص یخچال و فریزر: برای یخچال‌های با ظرفیت 300 لیتر و 300 الی 600 لیتر از استابلایزرهایی با ظرفیت 500 و 1000 ولت‌آمپر استفاده می‌شود.
  • استابلایزر مخصوص لپ‌تاپ و کامپیوتر: برای این تجهیزات از استابلایزر 1000 ولت‌آمپر استفاده می‌شودد.
  • استابلایزر کنتور:‌ برای تعیین استابلایزر مناسب کنتور یا همان خطوط اصلی برق، باید توان برق مصرفی واحد یا ساختمان را محاسبه کرده و 20 درصد به مجموع آن اضافه کنید. معمولا استابلایزر با ظرفیت بیشتر از 5000 ولت‌آمپر را برای خطوط اصلی بعد از کنتور مناسب دانسته و از این نوع استابلایزرها بهره برده می‌شود.
کاربرد استابلایزرها
کاربرد استابلایزرها

نحوه نصب استابلایزر

همان‌طور که گفته شد، استفاده از استابلایزر اهمیت ویژه‌ای در موارد صنعتی و خانگی داشته و هر گونه اشتباهی در نصب این دستگاه کاربردی، عملکرد آن را مختل کرده و از عملکرد صحیح استابلایزر جلوگیری می‌کند. روند و نحوه نصب استابلایزر به ترتیب عبارت است از:

  • ابتدا آمپر دستگاه و سیم‌کشی منزل و ساختمان را مورد بررسی قرار داده تا از ایمن بودن سیستم اطمینان حاصل نمایید.
  • یک فیوز مناسب را انتخاب کرده و پس از اتصال ترمینال ورودی ولتاژ، آن را بر روی برد سوییچ نصب نمایید.
  • در این مرحله، ترمینال خروجی استابلایزر را به منبع تغذیه متصل نمایید (دقت کنید که ولتاژ و جریان لوازم برقی با استابلایزر مطابق باشد).
  • حال استابلایز را با استفاده از سوئیج آن روشن نمایید.
  • پس از ندمال بود تمامی شرایط استابلایزر، سوئیچ منبع تغذیه را روشن کنید.
  • حال نحوه عملکرد استابلایز و وسایل برقی متصل به آن را بررسی نموده و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید.

در حالت کلی، نحوه نصب استابلایزر برای منازل و یا تجهیزات خانگی کار چندان سخت و دشواری محسوب نشده و با رعایت برخی نکات که تحت عنوان نکات نحوه نصب استابلایزر بیان می‌شوند، می‌توان استابلایزر را نصب و از آن استفاده نمود. نکات نحوه نصب استابلایزر عبارتند از:

  • در صورتی که خودتان در کارهای برقی متخصص نیستید، برای نصب استابلایزر خطوط اصلی منازل و یا استابلایزرهای بیش‌تر از 5000 ولت‌آمپر، از افراد متخصص در این کار استفاده کنید.
  • در حالت کلی، نصب استابلایزر بعد از کنتور اصلی برق خانه یا فیوزهای مینیاتوری ورودی باعث افزایش ایمنی می‌شود.
  • سعی کنید استابلایزر را در مکانی حفاظت‌شده و دور از نور مستقیم آفتاب نصب کنید و از پاشش آب یا مایعات شیمیایی به آن خودداری نمایید.
  • دمای محل نصب استابلایزر بسیار مهم است زیرا می‌تواند باعث اختلال در عملکرد استابلایزر شود. بهترین دما بین 5 تا 45 درجه سانتی‌گراد است.
  • استابلایزر را در مکانی نصب کنید که هوا جریان داشته و همچنین سعی کنید مانع نشستن گرد و غبار و آلودگی روی آن شوید.
  • نحوه نصب استابلایزر باید به حالت افقی باشد.
  • قبل از نصب استابلایزر از ایمنی سیم‌کشی برق ساختمان و سایر تجهیزات مرتبط با آن اطمینان حاصل کنید.
  • برای نصب استابلایزر باید منبع تغذیه را به ترمینال خروجی استابلایزر متصل کنید.
  • به ولتاژ ورودی نامی تجهیزات دقت کنید که با مشخصات ذکر شده بر روی استابلایزر تطابق داشته باشد.
  • پس از نصب و روشن‌کردن سوئیچ استابلایزر باید صبر کنید تا نشانگر عمل کند، سپس ولتاژ خروجی را چک کنید تا نرمال باشد، در‌نهایت می‌توانید کلید منبع تغذیه دستگاه مورد نظر را روشن کنید تا استابلایزر شروع به تنظیم ولتاژ کند.
نمونه‌ای از استابلایزر
نمونه‌ای از استابلایزر

نتیجه‌گیری

دستگاه‌ها و وسایل ایمنی، نقش بسیار مهمی در صحت استفاده از برق و وسایل برقی داشته و بسیار مهم هستند. استابلایزر دستگاهی برای افزایش ایمنی تجهیزات برقی در ‌مقابل نوسانات شدید و حتی ضعیف برق است. اگر نوسانات برق در محل زندگی شما زیاد است، برای جلوگیری از آسیب‌رسیدن به وسایل برقی حتما باید از استابلایزر استفاده نمایید. یکی از مشکلاتی که کاربران در هنگام استفاده از استابلایزر با آن مواجه می‌شوند، چگونگی و نحوه نصب استابلایزر است. نصب صحیح استابلایزر اهمیت زیادی دارد زیرا هر گونه اشتباهی در نصب این دستگاه ، عملکرد آن را مختل کرده و از عملکرد صحیح آن جلوگیری می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه نصب استابلایزر پرداخته و نکات مربوط به نصب استابلایزر را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

328 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط