آسانسور

نکات خرید آسانسور؛ 6 نکته برای خرید بهترین آسانسور

475 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

 آسانسور یکی از وسایل ضروری آپارتمان‌ها، برج‌ها و ساختمان‌های چندطبقه بوده و وجود آن در هر ساختمانی اعم از ساختمان‌های خانگی، تجاری، برج‌های مرتفع و … یکی از نکات مهم، تاثیرگذار و اساسی است. از آنجا که که خرید آسانسور اهمیت بسیار زیادی دارد، رعایت نکات خرید آسانسور بسیار مهم بوده و حیاتی است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات خرید آسانسور پراخته و هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم.

آسانسور و انواع آن

بررسی مدل های مختلف آسانسور

پیش از آنکه به بررسی نکات خرید آسانسور بپردازیم، ابتدا بهتر است شما را با آسانسورها و انواع آن‌ها آشنا کرده و اهمیت آن‌ها را درک کنید. در واقع، آسانسور وسیله‌ای است که معمولا به شکل اتاقی کوچک بوده که از آن جهت حمل افراد یا کالاها بین طبقات یک ساختمان استفاده می‌شود. امروزه همه ما با آسانسورها آشنایی نسبی داشته و در زندگی روزمره به دفعات متعدد از این تجهیزات کاربردی استفاده می‌نماییم.

اولین آسانسور 236 سال پیش از میلاد توسط ارشمیدس طراحی و ساخته شد که نیروی حرکتی خود را از طریق حرکت حیوانات تامین می‌کرد. پس از آن در سال 1743 میلادی آسانسوری که از آن با نام صندلی پرنده یاد می‌شد، در کاخ ورسای طراحی و نصب گردید.

در اوایل مردم از پذیرش آسانسورها خودداری می‌کردند و اغلب آن‌ها را قطعاتی غیرایمن وخطرناک می‌دانستند اما به‌تدریج و با بالا رفتن کیفیت ساخت و ایمنی آسانسورها و فرهنگ‌سازی‌های انجام‌شده، آسانسورها توانستند جایگزین پله‌ها در حمل‌ونقل ساختمانی شده و بسیار پرکاربرد و پرمصرف شوند. آسانسورهای اولیه بیشتر نیروی خود را به‌وسیله بخار آب تامین می‌کردند ولی با گذشت زمان، آسانسورها هم سیر تکاملی در پیش گرفته و به آسانسورهای امروزی تبدیل شدند.

از انواع آسانسورها که امروزه کاربرد بسیار زیادی دارند می‌توان به آسانسور کششی، آسانسور مغناطیسی، آسانسور پیچی، آسانسور هیدرولیک و آسانسور پنوماتیک اشاره کرد. البته باید دقت کرد که هر آسانسوری برای هر فضا و مکانی مناسب نبوده و آسانسورها را باید بر اساس کاربرد مورد انتظار، انتخاب کرد.

آسانسورها بر اساس محل نصب نیز به پنج دسته مسکونی یا همان خانگی، بیمارستانی، کشاورزی، صنعتی و آسانسورهای مخصوص پارکینگ تقسیم‌بندی می‌شوند. از آنجا که آسانسور اهمیت و کاربرد زیادی دارد، رعایت نکات و موارد مربوط به خرید صحیح آسانسور اهمیت بسیا زیادی داشته و مهم است. در قسمت زیر به بررسی تک تک نکات موثر در تجربه خرید به صرفه و صحیح آسانسور پرداخته و هر کدام را بیان کرده‌ایم.

نکات خرید آسانسور

نصب و سرویس آسانسور

همان‌طور که گفته شد، آسانسور کاربرد بسیار زیادی در انواع ساختمان‌ها و مراکز داشته و برای جابه‌جایی امن و سریع در طول طبقات یک ساختمان، اهمیت زیادی دارد. از این رو، خرید آسانسور با کیفیت بسیار مهم بوده و در هنگام خرید آن باید به مواردی همچون نکات خرید آسانسور توجه کرد. نکات خرید آسانسور شامل موارد و نکات مختلفی می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوع آسانسور، ظرفیت اسانسور، سرعت آسانسور، نوع کابین آسانسور، تعداد طبقات ساختمان و قیمت آسانسور اشاره کرد.

هر کدام از این موارد دارای مباحثی هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی در انجام و تجربه یک خرید خوب و به صرفه کرده و شما را راهنمایی کند.

۱. نوع آسانسور

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، آسانسورها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام از این آسانسورها ویژگی‌های خاص خود را داشته و کاربردهای ویژه خود را دارند. از جمله پرکاربردترین و مهم‌ترین انواع آسانسورها می‌توان به مواردی همچون آسانسور کششی، آسانسور هیدرولیک، آسانسور مغناطیسی اشاره کرد.

  • آسانسور کششی: این نوع آسانسور از یک کابل فولادی متصل به موتور برای بالا و پایین بردن کابین استفاده کرده و کاربرد زیادی داشته و قیمت نسبتا مناسبی در مقایسه با سیار انواع آسانسورها دارد. در واقع، آسانسور کششی رایج‌ترین نوع آسانسور است که برای ساختمان‌هایی با تعداد طبقات کم تا متوسط مناسب بوده و استفاده زیادی دارد.
  • آسانسور هیدرولیک: این نوع آسانسور از نیروی هیدرولیک برای بالا و پایین بردن کابین استفاده کرده و قدرت نسبتا مناسب و زیادی دارد. آسانسور هیدرولیک برای ساختمان‌هایی با تعداد طبقات کم مناسب بوده و سرعت نسبتا پایینی دارد.
  • آسانسور مغناطیسی: این نوع آسانسور نیز از نیروی مغناطیسی برای بالا و پایین بردن کابین استفاده کرده و یکی از جدیدترین انواع آسانسورها (در مقایسه با دو مدل قبلی) به شمار می‌رود. آسانسور مغناطیسی از سرعت و دقت بالایی برخوردار بوده و برای ساختمان‌هایی با تعداد طبقات زیاد بسیار مناسب است.

۲. ظرفیت آسانسور

ظرفیت آسانسور نشان‌دهنده میزان وزن افراد، تعداد افراد قابل حمل و یا میزان بار قابل حمل توسط آسانسور است. ظرفیت آسانسور باید با نیاز ساختمان مورد نظر شما مطابقت داشته و از حجم مناسبی برخوردار باشد. عموما ظرفیت و تعداد نفرات قابل حمل (در آ

آسانسورهای طراحی شده برای جابه‌جایی افراد) ذکر شده و در آسانسورهای باری نیز میزان و وزن قابل حمل و جابه‌جایی برای بارها ذکر می‌شود. سعی کنید در هنگام خرید آسانسور حتما به این نکته توجه نموده تا خطرات احتمالی را به حداقل برسانید.

۳. سرعت آسانسور

آسانسور حمل بار

یکی دیگر از نکات خرید آسانسور، سرعت آسانسور است. سرعت آسانسور نشان‌دهنده میزان زمانی است طول می‌کشد تا کابین فاصله بین دو طبقه را طی کرده و شما از یک طبقه به طبقه دیگر رساند. سرعت آسانسور باید با نیاز ساختمان شما مطابقت داشته و متناسب با آن طراحی شده باشد. سرعت آسانسورهای باری و انسانی با یکدیگر متفاوت بوده و معمولا آسانسورهایی که در برج‌ها و ساختمان‌هایی با تعداد طبقات زیاد استفاده می‌شوند، از سرعت بالاتری در مقایسه با سایر انواع آسانسورها برخوردار هستند.

۴. تعداد طبقات

تعداد طبقات آسانسور نشان‌دهنده تعداد طبقاتی است که کابین می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته و بین آن‌ها جابه‌جا شود. تعداد طبقات آسانسور باید با تعداد طبقات ساختمان شما مطابقت داشته و متناسب با آن انتخاب شود. عموما تعداد و شماره‌های کلیدهای طراحی شده بر روی کابین آسانسور نشان‌دهنده تعداد طبقات آسانسور بوده و تعداد و شماره کلیدهای کابین آسانسور رابطه مستقیمی با تعداد طبقات آسانسور دارد.

۵. نوع کابین

یکی دیگر از نکات خرید آسانسور، نوع کابین آن است. کابین آسانسور در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود که از نظر جنس، ابعاد و طراحی متفاوت بوده و کاربردهای مختلفی دارند. نوع کابین آسانسور باید با نیاز و سلیقه شما مطابقت داشته و دارای طراحی زیبا و جذابی باشد. نوع آسانسور و طراحی داخلی کابین آن تاثیر بسیار زیادی در زیبایی ساختمان داشته و خرید و فروش ساختمان و واحدهای آن را ساده‌تر می‌کند.

۶. قیمت آسانسور

یکی از مهم‌ترین نکات در انجام و تجربه هر خریدی، قیمت آن محصول یا کالا است. قیمت آسانسور نیز یکی از مهم‌ترین نکات خرید آسانسور به شمار رفته و اهمیت زیادی در خرید صحیح یک آسانسور دارد. قیمت آسانسور و هزینه خرید آن به عوامل مختلفی مانند نوع آسانسور، ظرفیت آسانسور ، سرعت آسانسور ، تعداد طبقات آسانسور و نوع کابین آن بستگی دارد. هزینه خرید آسانسور می‌تواند از چند ده میلیون تومان تا چند میلیارد تومان متغیر بوده و متفاوت باشد.

نتیجه‌گیری

یکی از تجهیزاتی که به‌طور گسترده در ساختمان‌ها، منازل و برج‌ها جهت جابه‌جایی راحت و آسان بین طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرد، آسانسور است. از آنجا که که خرید صحیح آسانسور اهمیت بسیار زیادی دارد، رعایت نکات خرید آسانسور بسیار مهم بوده و حیاتی است. از جمله مهم‌ترین نکات خرید و استفاده از آسانسورها می‌توان به نوع آسانسور، ظرفیت اسانسور، سرعت آسانسور، نوع کابین آسانسور، تعداد طبقات ساختمان و قیمت آسانسور اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نکات خرید آسانسور پراخته و هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

475 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط