راهنمای خرید کابل شبکه

راهنمای خرید کابل شبکه؛ بررسی مهم‌ترین نکات خرید

328 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل

آیا می‌دانید در زمان خرید کابل شبکه چه مواردی بایستی مد نظر قرار داده شوند؟ به نظر شما کابل‌های شبکه در چه انواعی تولید و عرضه می‌شوند؟ بدون شک کابل شبکه یکی از اصلی‌ترین اجزای هر شبکه کامپیوتری به حساب می‌آید که برای ارسال و دریافت اطلاعات به کار گرفته می‌شود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با کابل شبکه، به بررسی مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید این کابل در نظر بگیرید خواهیم پرداخت.

هر آنچه که باید درباره خرید کابل شبکه بدانید!

استانداردهای کابل شبکه

به طور خلاصه، کابل شبکه ابزاری بوده که برای تبادل داده، اشتراک‌گذاری و اتصال دستگاه‌های یک شبکه به هم دیگر کارایی دارد.

اگر قصد خرید کابل شبکه را دارید، لازم است که مواردی مثل انواع کابل شبکه، ساختار و مزایا و معایب آن را بشناسید:

انواع کابل شبکه

در ابتدایی‌ترین قدم بایستی بدانید که چند مدل کابل شبکه در بازار وجود دارد. در حالت کلی، می‌توانیم کابل‌های شبکه را به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کنیم:

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یا کابل هم محور در واقع همان کابل مورد استفاده در آنتن‌های دیجیتال و آنالوگ بوده که برای خرید و نصب آن بایستی هزینه زیادی شود؛ چرا که فرآیند نصب این دسته از کابل‌ها در مقایسه با سایر کابل‌ها به نسبت دشوارتر است. این دسته از کابل‌ها پهنای باند بالا و مقاومت بسیار خوبی در برابر نویز از خود نشان می‌دهند، اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از آن‌ها در مسافت‌های بسیار طولانی می‌تواند افت سیگنال را در پی داشته باشد.

کابل فیبر نوری

نمونة دیگری از انواع کابل شبکه، کابل فیبر نوری بوده که عمدتاً در شبکه‌هایی که سرعت بالا مد نظر باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت کابل‌های فیبر نوری معمولاً بالا است. از دیگر مواردی که بایستی در رابطه با این مدل از کابل‌ها بدانیم، این است که کابل‌های فیبر نوری معمولاً از یک رشته باریک و شفاف هم‌چون شیشه و پلاستیک تولید می‌شوند که این رشته وظیفه دارد نور را منتقل کند؛ به همین علت قیمت کابل فیبر نوری بالا است. ناگفته نماند که خودِ کابل‌های فیبر نوری انواع مختلفی دارند.

همچنین، باید در نظر داشت که اگر این مدل از کابل‌ها در بین راه دچار شکستگی یا هرگونه مشکلی شوند، سرعت انتقال آن‌ها پایین خواهد آمد.

کابل زوج به هم تابیده

اگر قصد خرید کابل شبکه را داشته باشید، لازم است که کابل زوج به هم تابیده را نیز بشناسید. این کابل‌ها از جمله رایج‌ترین انواع کابل شبکه بوده که عمدتاً برای اتصال کامپیوترها به هم دیگر و یا سایر دستگاه‌های موجود در شبکه نظیر روتر یا سوئیچ‌ها به کار گرفته می‌شوند. این مدل از کابل‌ها از زوج سیم‌های به هم تابیده تولید شده و معمولاً جنس آن‌ها از مس است؛ به همین خاطر گاهاً تحت عنوان کابل مسی نیز شناخته می‌شوند. ناگفته نماند که کابل‌های زوج به هم تابیده از سوکت RJ45 بهره می‌برند.

مهم‌ترین نکات خرید کابل شبکه

اکنون که با انواع کابل شبکه آشنا شدیم، در این بخش از راهنما به شما عزیزان خواهیم گفت که در زمان خرید کابل شبکه بایستی چه مواردی را در نظر داشته باشید:

فاصله مورد نیاز بین اجزاء شبکه

پیش از خرید کابل شبکه بایستی فاصله‌های موجود مابین اجزا شبکه هم‌چون فاصله بین کامپیوترها و سوئیچ‌ها را مد نظر داشته و اقدام به خرید کابلی کنید که بتواند فاصلة مورد نظر را پشتیبانی نماید.

پهنای باند قابل دسترسی برای شبکه

مورد بعدی که توجه به آن می‌تواند در زمان خرید چنین کابل‌هایی به شما کمک کند، در نظر گرفتن پهنای باند است. در حالت کلی، کابل‌های شبکه دارای پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات مختلفی هستند. شما به عنوان خریدار بایستی به منظور ایجاد بستر ارتباطی مناسب، پهنای باند شبکه را به درستی برآورد کنید.

مسیر عبور کابل شبکه

مورد بعدی که بایستی در زمان خرید کابل شبکه مد نظر قرار دهید، مسیر عبور کابل و میزان تداخل آن با میدان‌های مغناطیسی است. توجه داشته باشید که میدان‌های مغناطیسی موجب ایجاد مشکل در انتقال درست سیگنال عبوری و در نهایت تخریب آن خواهند شد. توجه به مسیر کابل‌کشی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اگر در این مسیر تجهیزاتی نظیر کابل برق فشار قوی، موتور برق صنعتی، چال آسانسور و مواردی از این دست وجود داشته باشد، میدان مغناطیسی بسیار قوی تولید خواهد شد. با توجه به این موضوع، بایستی اقدام به خرید کابل شبکه با استاندارد ضریب تخریب بالا کرد.

انواع کابل شبکه از لحاظ ساختاری

خرید کابل شبکه

در بخش‌های قبلی این راهنما، با انواع کابل شبکه آشنا شدیم. اکنون می‌خواهیم کابل‌های مذکور را از لحاظ ساختاری نیز تقسیم‌بندی کنیم. در حالت کلی، کابل‌های شبکه از نظر ساختاری به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

کابل شبکه UTP

کابل مذکور Unshielded Twisted Pair بوده و از 4 زوج به هم تابیده و یک روکش لاستیکی تولید می‌شود. از این مدل کابل شبکه معمولاً برای سیم کشی تلفن و شبکه‌های محلی لن استفاده می‌شود.

کابل شبکه STP

این دسته از انواع کابل‌های شبکه Shielded Twisted Pair به معنای زوج سیم به هم تابیده هستند که از 4 رشته سیم در یک زره تولید شده و در برابر نویزهای خارج از کابل روی سیگنال عبوری از سیم مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

کابل شبکه FTP

کابل مذکور از 4 زوج سیم به هم تابیده تشکیل شده که هر یک از زوج‌ها به واسطه یک پوشش فویل آلومینیومی پوشانده شده‌اند. این دسته از کابل‌های شبکه مقاومت بسیار خوبی در مقابل نویز و میدان‌های تخریب‌کننده سیگنال از خود نشان می‌دهند.

کابل شبکه SFTP

کابل مذکور مجموعه‌ای از زوج سیم‌های به هم تابیده بوده که هر یک از زوج‌ها در یک لایه فویل آلومینیومی محصور شده‌اند. این مدل کابل شبکه مقاومت بسیار زیادی در برابر نویز و تخریب‌کننده‌های سیگنال از خود نشان می‌دهد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کابل شبکه و انواع مختلف آن، به مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید کابل شبکه مد نظر داشته باشید نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل‌های شبکه در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل شبکه و انواع مختلف آن در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

328 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط