مخابرات فیبر نوری

مخابرات فیبر نوری؛ بهترین و سریع‌ترین روش انتقال اطلاعات

379 بازدید آموزش در صنعت مخابرات

یکی از جدیدترین و به روزترین روش‌های ارتباطات و انتقال اطلاعات، استفاده از مخابرات فیبر نوری است. مخابرات فیبر نوری یک روش انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر با استفاده از امواج نوری است که کیفیت و سرعت انتقال بسیار بالایی دارد. در این روش، اطلاعات به شکل پالس‌های نوری به یک فیبر نوری ارسال شده و در انتهای دیگر فیبر نوری توسط یک گیرنده نوری دریافت می‌شوند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی مخابرات فیبر نوری پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

مخابرات فیبر نوری

اجزای تشکیل دهنده فیبر نوری

مخابرات فیبر نوری یکی از انواع روش‌های انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر است که با استفاده از امواج نوری انجام گرفته و سرعت بسیار بالایی دارد. در روش مخابرات فیبرهای نوری، اطلاعات به شکل پالس‌های نوری به یک فیبر نوری ارسال می‌شوند و در انتهای دیگر فیبر نوری توسط یک گیرنده نوری دریافت می‌شوند. در واقع، طلاعات به صورت پالس‌های نوری کدگذاری شده و این پالس‌ها توسط یک منبع نوری، مانند یک لیزر یا یک دیود نوری، تولید شده و ارسال می‌شود. در قسمت دریافت‌کننده نیز یک منبع نوری دیگر قرار دارد که به دریافت اطلاعات و خواندن آن‌ها پرداخته وآن‌ها را قابل فهم برای انسان می‌کند.

پالس‌های نوری از طریق هسته شیشه‌ای و یا پلاستیکی فیبر نوری منتقل شده و اطلاعات را به مقصد می‌رسانند. هسته فیبر نوری از یک ماده با ضریب شکست بالاتر از روکش محافظ تشکیل شده و اهمیت زیادی در صحت انتقال اطلاعات دارد. این موضوع باعث می‌شود که پالس‌های نوری در هسته فیبر نوری باقی مانده و از روکش محافظ خارج نشوند. پالس‌های نوری ارسالی از مبدا، در انتهای دیگر فیبر نوری و توسط یک گیرنده نوری دیگر دریافت و خوانده می‌شوند. گیرنده نوری پالس‌های نوری را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده و آن‌ها را تبدیل به زبانی قابل فهم برای انسان می‌کند.

در حالت کلی می‌توان گفت فیبرهای نوری کاربرد بسیار زیادی در انتقال اطلاعات داشته و بسیار مهم و کاربردی هستند. از جمله کاربردهای مخابرات فیبرهای نوری می‌توان به انتقال داده‌های صنعتی، انتقال داده‌های اینترنتی، انتقال تلویزیون کابلی و تصاویر و امواج تلویزیونی، انتقال اطلاعات تلفن، انتقال شبکه‌های کامپیوتری و انتقال ارتباطات نظامی اشاره کرد. فیبرهای نوری کاربرد و استفاده بسیار زیادی داشته و روز به روز بر کاربرد و محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، مخابرات فیبرهای نوری کاربرد زیادی داشته و روز به روز بر استفاده از آن‌ها افزوده می‌شود. در واقع اگر بخواهیم علت این کاربرد زیاد و متنوع مخابرات فیبرهای نوری را دریابیم، باید به سراغ ویژگی‌ها و مزایا فیبرهای نوری رفته و آن‌ها را بررسی کنیم. از جمله مزایا مخابرات فیبرهای نوری می‌توان به سرعت بالا در انتقال اطلاعات، مقاومت در برابر نویز و خطا، طول عمر طولانی، امکان انتقال داده‌های دیجیتال و آنالوگ، ضریب تضعیف پایین و ایمنی بالا اشاره کرد.

جالب است بدانید امروزه فیبرهای نوری به سرعت در حال جایگزینی سایر روش‌های انتقال اطلاعات در سر تا سر جهان بوده و کاربرد زیادی در تمامی کشورهای جهان پیدا کرده‌اند. این امر به دلیل مزایای زیادی است که مخابرات فیبرهای نوری نسبت به سایر روش‌ها دارد. انتظار می‌رود که فیبرهای نوری در آینده نیز نقش بیشتری در انتقال اطلاعات داشته و بیش از پیش، مهم و کاربردی شوند. این امر باعث می‌شود که انتقال اطلاعات با سرعت و کیفیت بالاتری انجام گرفته و در زمان صرفه‌جویی زیادی شود.

انواع مخابرات فیبرهای نوری

فیبر نوری

همان‌طور که گفته شد، مخابرات فیبرهای نوری دارای کاربرد و استفاده زیادی بوده و در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو، برای تامین نیازهای مختلف جماعه، طراحی و ساخت انواع فیبرهای نوری برای کاربردهای مختلف به شدت احساس شده و وجود آن‌ها الزامی است. فیبرهای نوری در انواع مختلفی وجود داشته و بر اساس عوامل مختلفی مانند نوع هسته، نوع پوشش و نوع پرتوی نور فیبر طبقه‌بندی و دسته‌بندی می‌شوند. انواع مخابرات فیبرهای نوری عبارتند از:

۱. فیبر نوری تک مود

یبر نوری تک مود یا همان Single-mode یکی از انواع فیبرهای نوری است که دارای هسته‌ای با قطر بسیار کوچک بوده و فقط می‌تواند تنها یک پرتو نور را منتقل کند.

۲. فیبر نوری چند مود

فیبر نوری چند مود یا Multimode یکی از انواع فیبرهای نوری پرکاربرد است که دارای هسته‌ای با قطر بزرگتر از فیبر نوری تک مود بوده و می‌تواند چند پرتو نور را به طور همزمان منتقل کند.

اگر چه فیبرهای نوری تک مود و فیبرهای نوری چند مود دو گونه و نوع مختلف از انواع فیبرهای نوری هستند اما دارای اجزا و قطعات مشابه هستند. از جمله مهم‌ترین قطعات و اجزا مخابرات فیبر نوری می‌توان به فرستنده نوری، فیبر نوری و گیرنده نوری اشاره کرد. فرستنده نوری، اطلاعات را به شکل پالس‌های نوری تبدیل کرده و آن‌ها را ارسال می‌کند. فیبر نوری، اطلاعات ارسال شده توسط فرستنده را به شکل پالس‌های نوری منتقل می‌کند. گیرنده نوری نیز اطلاعات را از پالس‌های نوری دریافت کرده و بازیابی می‌کند.

نتیجه‌گیری

امروزه، یکی از مهم‌‌ترین ابزارهای انتقال اطلاعات، مخابرات فیبر نوری است. در این روش، اطلاعات به شکل پالس‌های نوری توسط یک فیبر نوری ارسال شده و در انتهای دیگر فیبر نوری و توسط یک گیرنده نوری دیگر، دریافت می‌شوند. در واقع، مخابرات فیبرهای نوری یک روش انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر با استفاده از امواج نوری است که کیفیت و سرعت انتقال بسیار بالایی داشته و در موارد مختلف مانند انتقال داده‌های صنعتی، انتقال داده‌های اینترنتی، انتقال تلویزیون کابلی و تصاویر و امواج تلویزیونی، انتقال اطلاعات تلفن، انتقال شبکه‌های کامپیوتری و انتقال ارتباطات نظامی کاربرد دارد.

در این مقاله سعی کردیم به به بررسی مخابرات فیبر نوری پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

379 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط