کابل فیبر نوری؛ ساختار، ویژگی‌ها و کاربردها

546 بازدید معرفی محصولات در صنعت مخابرات

آیا تجربه کار با کابل فیبر نوری را دارید؟ به نظر شما چنین کابلی با ساختار منحصربه‌فرد خود در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ کابل‌های فیبر نوری نمونه‌ای از محصولات جانبی در صنعت سیم و کابل به حساب می‌آیند که در انتقال سریع اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با این کابل بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

نگاهی بر ساختار، کاربرد و ویژگی‌های کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری چیست؟

منظور از کابل‌های فیبر نوری در حقیقت محصولاتی بوده که برای انتقال سیگنال کارایی دارند. کابل مذکور از فناوری خاصی تحت عنوان فیبر نوری استفاده کرده و از رشته‌های ساخته شده از شیشه خالص می‌تواند کار انتقال داده در مسیرهای طولانی را با بهترین کیفیت به انجام رساند. این مدل از کابل‌ها قادر هستند که سرعت اتصال بسیار بهتری را به صورت همزمان برای چند کاربر فراهم سازند.

در حقیقت، این مدل از کابل‌ها از یک اصل خاص به منظور انتقال داده‌ها با سرعت بالا پیروی کرده که این اصل بازتاب داخلی است؛ به عبارتی کابل‌های فیبر نوری هم‌چون سایر کابل‌ها متشکل از دو بخش اصلی هستند: هسته و عایق. البته باید این مورد را در نظر داشته باشید که هسته و عایق موجود در کابل فیبر نوری از آلیاژ مس و آلومینیوم یا از پلاستیک نیست، بلکه متریال سازنده هر دو بخش مذکور شیشه است. در کنار هسته و عایق در ساختار این کابل یک لایه عایق اضافی به منظور محافظت از کابل در مقابل رطوبت و آسیب‌های محیطی نیز تعبیه شده است.

مزایای استفاده از کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری

این مدل از کابل‌ها به علت ساختار منحصربه‌فرد و ویژگی‌های مختلفی که داشته به عنوان کابل انتقال داده در بستر اینترنت، انتقال امواج تلویزیون و همچنین به عنوان یک سیستم مدرن برای شبکه‌های تلفن ثابت کارایی دارند. می‌توان گفت اصلی‌ترین مزیتی که این مدل کابل‌ها در مقایسه با کابل‌های مسی دارند، بهبود کارایی در مسیرهای طولانی است. در ادامه با مزیت‌های این مدل کابل بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

سرعت انتقال عالی

به لطف پهنای باند بهتر، سرعت انتقال داده در این کابل‌ها بسیار بالا است. در حقیقت زمانی سرعت انتقال اطلاعات یک کابل بالا می‌رود که پهنای باند آن مناسب‌تر باشد. از آن‌جایی که در جوامع امروزی هر چیزی در کسری از ثانیه تغییر می‌کند، وجود سرعت بالا برای ارتباط تلفنی، دانلود و آپلود داده‌های مختلف در اینترنت و… بسیار حائز اهمیت خواهد بود. این مدل از کابل‌ها در انواع مختلفی تولید شده که برخی از آن‌ها سرعت 5 مگابیت در ثانیه و برخی دیگر حتی تا 100 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کنند.

انعطاف‌پذیری مطلوب

از دیگر خصوصیات این مدل از کابل‌ها انعطاف‌پذیری مناسب آن‌ها بوده که در کنار آن وزن سبک و ساختار نازک‌تری در مقایسه با سایر کابل‌ها دارند. همین ویژگی موجب می‌شود که این مدل از کابل‌ها به راحتی خم شده و در معرض آسیب‌دیدگی یا شکستگی نباشند. افزون بر این، کابل فیبر نوری برای انتقال داده جریان الکتریکی را حمل نکرده و از نور برای انجام این کار بهره می‌برد، به همین دلیل از هرگونه تداخل الکترومغناطیسی، تداخل نویز و… در امان است.

کاهش تأخیر در انتقال داده‌های مختلف

از دیگر خصوصیات کابل فیبر نوری بهبود تأخیرات در زمان ارسال و دریافت داده‌های مختلف بوده که همه ما به صورت مداوم با آن مواجه می‌شویم. با کمک این ویژگی می‌توان محتواها را با کیفیت بسیار بالاتر ارسال و دریافت نمود؛ به این معنی که می‌توانیم از ویژگی صدای برتر با کیفیت مطلوب‌تر از پشت تلفن بهره ببریم.

پشتیبانی از فواصل طولانی

همان‌طور که گفته شد، کابل‌های فیبر نوری بهترین گزینه برای فواصل طولانی و دور به حساب می‌آیند. از آن جایی که کابل مورد بحث یک محصول با اتلاف انرژی پایین بوده، با پهنای باند بالا و سرعت بی‌نظیر می‌تواند داده‌ها را در فواصل بسیار دورتر منتقل نماید.

افزایش امنیت

ویژگی بعدی کابل فیبر نوری افزایش میزان امنیت است. در حالت کلی فرآیند نصب این مدل از کابل‌ها و همچنین نگهداری از آن‌ها در مقایسه با کابل‌های مسی معمولی بسیار راحت‌تر و باکیفیت‌تر است؛ از این رو می‌توانید در هر زمانی از انتقال اطلاعات خود در موقعیت لازم و ایمنی آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. قابل ذکر بوده که امنیت فیزیکی بالا نه تنها موجب افزایش سطح امنیتی برای شما شده، بلکه باعث کاهش هزینه‌ها به علت ساختار باکیفیت کابل نیز خواهد شد.

مصارف کابل‌های فیبر نوری

اکنون که با چیستی و ویژگی‌های این مدل از سیم و کابل آشنا شدیم، در این بخش قصد داریم نگاهی بر مصارف محصول مورد بحث داشته باشیم. همان‌طور که در بخش‌های پیشین گفته شد، کابل‌های فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های مسی عملکرد بهتری دارند و همین موضوع باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها در صنایع مختلف به جای کابل‌های مسی برای انتقال داده و اطلاعات بهره برد.

این مدل از کابل‌ها به طور خاص برای انتقال اینترنت، انتقال انواع فایل‌ها و داده‌های شبکه‌های کامپیوتری، سنجش از راه دور، نورپردازی در بخش‌های داخلی و خارجی خودرو، صنعت پزشکی، مصارفی نظیر آندوسکوپی، برقراری ارتباط تلفنی پایدار با سرعت بالا، انتقال سیگنال‌های تلویزیونی با سرعت مناسب و پهنای باند بیش‌تر، بازرسی مکانیکی به عنوان راهکاری کارآمد برای انتقال داده‌ها با امنیت بالا در کاری‌های نظامی و هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع کابل‌های فیبر نوری

کابل تک حالته

کابل تک حالته همان طور که از نام آن مشخص بوده فقط می‌تواند یک حالت نور را منتشر کند که انتشار این نور به واسطه یک هسته مرکزی کوچک انجام می‌شود. این کابل عمدتاً برای مصارف از راه دور با مسافت طولانی هم‌چون مخابرات، شبکه اینترنت و تلویزیون کارایی دارد.

کابل چند حالته

کابل مذکور دارای هسته مرکزی بزرگ‌تر با ضخامت و قطر بیش‌تری بوده و به همین دلیل می‌تواند شرایط انتشار نور به حالت‌های مختلف را فراهم سازد. کابل مذکور معمولاً برای فواصل کوتاه کارایی دارد.

سخن پایانی

در این راهنما با کابل فیبر نوری و مهم‌ترین موارد مربوط به آن آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری درباره انواع کابل‌های فیبر نوری دارید؟ آیا تجربه استفاده از انواع مختلف کابل‌های مذکور را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل‌های فیبر نوری با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

546 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط