کابل شبکه چیست؟؛ نگاهی دقیق و جامع

632 بازدید آموزش در صنعت مخابرات / معرفی محصولات در صنعت مخابرات

آیا می‌دانید کابل شبکه چیست و در کدام شرایط بیش‌ترین کارایی را دارد؟ با ویژگی‌ها و مشخصات این مدل از کابل‌ها آشنایی دارید؟  دسترسی به اینترنت از دو طریق امکان‌پذیر است: کابل شبکه و اتصال بی‌سیم. در این مقاله تمرکز اصلی ما بر روی اتصال با کمک کابل شبکه است؛ از این رو اگر تمایل به کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون این موضوع دارید لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کابل شبکه چیست و چه مصارفی دارد؟

کابل شبکه چیست

کابل شبکه چیست؟

منظور از کابل شبکه در حقیقت مجموعه‌ای از سیم‌ها از جنس مس یا شیشه بوده که با هدف اتصال و انتقال داده‌ها و اطلاعات مختلف مابین کامپیوترها، روترها، سوئیچ‌ها، شبکه‌های استورج SAN و در حالت کلی مابین اجزا و مولفه‌های مختلف شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت کابل‌های شبکه در حقیقت نوعی رسانا هستند که داده‌ها در آن‌ها جریان داشته و اطلاعات مورد نیاز را از دستگاهی در شبکه به یک دستگاه دیگر منتقل می‌کنند.

برای دانستن این که کابل شبکه چیست لازم به ذکر بوده که این محصول به زبان ساده نوعی رابط بوده که با هدف انتقال اطلاعات در بستر شبکه کارایی دارد. اطلاعات در این مدل از کابل‌ها مابین مبداء و مقصد در جریان خواهند بود؛ به عنوان مثال اینترنت یکی از اصلی‌ترین موارد در مصارف این مدل کابل‌هاست.

نحوه کار کابل شبکه چیست؟

ممکن است برایتان جالب باشد بدانید که به چه صورت اطلاعات و داده‌های مختلف از مبداء به مقصد به واسطه این کابل‌ها ارسال شده و چه فرآیندی انجام می‌شود. داده‌ها و اطلاعاتی که برای ما قابل فهم بوده در زمان انتقال به واسطه سیم از یک دستگاه به دستگاه دیگر در طی یک فرآیند نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تبدیل به کدهای صفر و یک شده و در نهایت به شکل اولیه به مقصد ارسال می‌شوند.

آشنایی با سوکت RJ45

به سوکت کابل‌های شبکه اصطلاحاً سوکت RJ45 گفته می‌شود. این سوکت که تحت عنوان جک شبکه نیز شناخته شده موظف است رشته سیم‌هایی که به واسطه عایق سیم را تشکیل می‌دهند را به مرحله کارایی برساند. لازم به ذکر است که سوکت زدن سیم‌ها با در نظر گرفتن نوع کابل قابل انجام است؛ از این رو برای هر یک از کابل‌های شبکه، سوکت مخصوصی وجود دارد.

این کابل‌ها از لحاظ ظاهری دارای 8 سیم هادی بوده که تمامی آن‌ها موظف به انتقال داده و اطلاعات هستند.  8 رشته مذکور که معمولاً برای شناسایی راحت‌تر در رنگ‌های مختلف طراحی می‌شوند، به سوکت RJ45 متصل خواهند شد.

نکات خرید کابل شبکه

کابل شبکه چیست

اکنون که می‌دانیم کابل شبکه چیست و با سوکت شبکه هم آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم با مهم‌ترین نکات خرید کابل‌های شبکه آشنا شویم:

توجه به نوع کابل

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بایستی پیش از خرید به آن توجه داشته باشید، انتخاب نوع کابل مناسب است. کابل‌های شبکه در انواع مختلف UTP، FTP، STP و SFTP طراحی و عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را داشته و به تبع کارایی منحصربه‌فردی دارند. بهتر است با شناخت این که کابل شبکه چیست و چه انواعی دارد، خرید خود را پیش برده تا بتوانید بهترین کابل را خریداری فرمایید.

توجه به کیفیت ساخت کابل شبکه

کابل‌های شبکه در انواع مختلف با درجات کیفی گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. توجه داشته باشید که یک کابل خوب برای ارائه عملکرد عالی لازم است که کیفیت ساخت بالایی داشته باشد. برای اطمینان از کیفیت بالای کابل مورد نظر می‌توانید مواردی نظیر جنس و متریال استفاده شده در ساختار کابل، میزان عایق‌بندی، مقاومت آن در برابر تداخلات الکترومغناطیسی و نویز، استانداردهای مربوط به ساخت کابل و… را مورد بررسی قرار دهید.

توجه به طول کابل شبکه

پیش از خرید حتماً طول کابل مورد نیاز خود را مشخص کرده و بر اساس آن اقدام به ثبت سفارش کنید. ممکن است که طول کابل مورد نیاز شما برای اتصال دستگاه‌ها در یک اتاق کوتاه یا بلند باشد.

توجه به استانداردهای تولید

از دیگر مواردی که توصیه می‌شود در زمان خرید کابل شبکه مد نظر قرار دهید، استانداردهای ساخت کابل است. معروف‌ترین استانداردهای کابل‌های شبکه عبارتند از TIA/EIA-568 و ISO/IEC 11801.

توجه به قیمت کابل شبکه

علاوه بر موارد قبلی، قیمت کابل شبکه را نیز باید در نظر داشته باشید. توجه داشته باشید که گاهاً ممکن است یک فروشگاه قیمت بسیار پایین برای کابل شبکه تعریف کرده باشد؛ در چنین شرایطی باید نسبت به بی‌کیفیت بودن کابل مورد نظر شک کنید. بهتر است که پیش از خرید از اعتبار فروشگاه مورد نظر اطمینان حال نمایید.

تفاوت کابل UTP و SFTP

همان‌طور که در توضیح این که کابل شبکه چیست گفته شد، این محصولات در انواع مختلفی قابل طراحی و تولید هستند که هر کدام مشخصات ویژه‌ای دارند. کابل شبکه UTP (Unshielded Twisted Pair) و SFTP (Shielded Foiled Twisted Pair) دو مورد از متداول‌ترین انواع کابل‌های شبکه موجود در بازار بوده که از جهاتی با یک دیگر در تضاد هستند. در ادامه با تفاوت‌های موجود بین این دو کابل بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

کابل UTP

کابل مذکور از طریق جفت‌های تابیده بدون شیلد تولید شده و متشکل از 4 جفت سیم مسی بوده که هر جفت از دو سیم به هم دیگر تابیده می‌شوند. این مدل از کابل‌های شبکه در مقابل تداخلات الکترومغناطیسی عملکرد ضعیف‌تری داشته و به همین خاطر در چنین شرایطی کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل SFTP

کابل مذکور از طریق جفت‌های به هم تابیده به همراه حفاظت فویلی تولید شده و به همین خاطر در مقابل تداخلات الکترومغناطیسی محافظت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. لایه حفاظتی فویلی بین جفت‌ها و درون کابل تعبیه شده و به دلیل همین ویژگی می‌توان از آن با خاطری آسوده در محیط‌هایی با تداخل الکترومغناطیسی بالا هم‌چون محیط‌های صنعتی و شهری بهره برد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن این که دانستیم کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد، با مهم‌ترین نکات خریدی که بایستی در زمان خرید این مدل از سیم و کابل در نظر داشته باشید نیز آشنا شدیم. افزون بر این، به تفاوت موجود مابین کابل‌های UTP و SFTP نیز پرداختیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون انواع کابل شبکه با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

632 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط