کابل مهاردار؛ چیستی، بخش‌های متنوع و کاربردها

562 بازدید معرفی محصولات در صنعت مخابرات

آیا می‌دانید کابل مهاردار چیست و در چه شرایطی می‌توان از این مدل کابل استفاده کرد؟ منظور از کابل‌های مهار دار در حقیقت همان کابل‌هایی بوده که در تیرهای برق در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها می‌بینیم. این مدل از سیم و کابل به دلیل ویژگی‌هایی که داشته بهترین گزینه برای استفاده در چنین شرایطی محسوب می‌شوند. در ادامه با کابل‌های مهار دار بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره کابل مهاردار بدانید!

کابل مهاردار

کابل مهاردار چیست؟

کابل‌های مهاردار از یک تیر چراغ برق به دیگری کشیده شده و اصطلاحاً به آن‌ها کابل‌های مهار دار هوایی گفته می‌شود. عمده کاربرد این مدل از کابل‌ها برای انتقال جریان‌های برق و مخابراتی بوده و می‌توان آن‌ها را از تیرهای برق تا کارخانجات، ادارات و خانه‌ها کشید. یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین انواع کابل‌های مهار دار، کابل‌های مهار دار مسی بوده که دارای ساختاری کاملاً خشک و بدون ژله است.

در ساختار این مدل از کابل‌های پرکاربرد به منظور حفاظت از کابل در برابر رطوبت، یک نوار جاذب که قادر به جذب رطوبت بوده به کار می‌رود. البته ناگفته نماند که این مدل از کابل‌ها هم می‌توانند از جنس مس و هم از جنس آلومینیوم تولید شوند. نوع مسی در مقایسه با نوع آلومینیومی هدایت الکتریکی بیش‌تر و رسانایی بالاتری داشته و میزان نویز نیز در آن‌ها کم‌تر است.

مصرف‌کنندگان می‌توان این مدل از کابل‌ها را در انواع مختلف مسی، آلومینیومی، مخابراتی و هوایی تهیه کرده و در پروژه‌های خود از آن‌ها بهره‌برداری نمایند. کابل‌های مهار دار مسی متشکل از چند رشته سیم بوده و مقاومت بسیار خوبی در برابر تغییرات جوی، تابش مستقیم نور خورشید، رطوبت و… از خود نشان می‌دهند که علت اصلی این مقاومت بالا، وجود روکش در این مدل از کابل‌ها است. جالب است بدانید که کابل‌های روکش دار در اثر تماس با موجودات زنده موجب محفاظت از آن‌ها در برابر برق گرفتگی خواهند شد.

در ادامه با کابل مهاردار مسی بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

معرفی کابل مهاردار مسی

این مدل از کابل‌های مهار دار در دو مدل لخت و روکش‌دار طراحی، تولید و عرضه شده و روکش تعبیه شده بر روی آن‌ها از کابل در مقابل برف و باران به خوبی محافظت خواهد کرد. علاوه بر این، اگر به فرض مثال پرنده‌ای روی کابل‌های مذکور بنشیند دچار برق گرفتگی یا سوختگی نخواهد شد. در مقابل کابل‌های بدون روکش یا همان کابل لخت را داریم که اگر موجود زنده‌ای با آن تماس پیدا کند، دچار برق گرفتگی یا سوختگی خواهد شد.

کابل مهار دار مسی به همراه روکشی که داشته در برابر تابش اشعه خورشید و ترک برداشتن استحکام بسیار خوبی از خود نشان داده و طول عمر بالایی دارد. افزون بر این، این مدل از سیم و کابل کم‌تر دچار آسیب و قطع شدن می‌شوند. می‌توان گفت که کابل‌های مسی مهار دار بهترین و پرکاربردترین نوع کابل‌های مهاردار به حساب آمده و روکش استفاده شده در ساختار این محصولات و همچنین جنس رسانای مسی آن‌ها موجب می‌شود که بهای تمام شده آن‌ها در مقایسه با سایر کابل‌های مهاردار بیش‌تر شود؛ با این حال کیفیت بالای این مدل کابل مهاردار هزینه آن را توجیح خواهد کرد.

از آن‌جایی که این مدل از سیم و کابل در ساختار خود روکش داشته، امکان نصب آن در مجاورت با کابل‌های فشار قوی و یا روی تیرهای فشار قوی فراهم است. افزون بر این، کابل‌های مذکور به دلیل رسانا بودن بالای مس از لحاظ قیمتی می‌توانند مقرون به صرفه هم باشند؛ چرا که روکش تعبیه شده در این مدل از کابل‌ها موجب می‌شود که آن‌ها ضد ترک شده و مقاومت بالایی را ارائه دهند.

همچنین، در اثر تغییرات آب و هوایی دچار آسیب و قطعی نشده و در شرایط خاص برای انتقال اطلاعات مخابراتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابل ذکر است که این کابل‌ها بر اساس تعداد رشته سیم‌هایی که در ساختار آن‌ها استفاده شده به انواع مختلفی تقسیم خواهند شد. برخی از آن‌ها تک جفت بوده و برخی دیگر 20 جفتی هستند. نکته دیگری که در رابطه با این کابل‌ها می‌توان بیان کرد مربوط به سرعت انتقال اطلاعات در آن‌ها بوده که در نمونه کابل مهاردار مسی سرعت بسیار بالا است.

بخش‌های مختلف کابل مهاردار مسی

این کابل‌ها متشکل از 7 بخش مختلف بوده که هر بخش جنس و کارایی مخصوص به خود را دارد:

  • اصلی‌ترین بخش در این کابل‌ها رسانا بوده که از جنس مس است و قابلیت رسانایی بالایی دارد. تعداد سیم‌های هادی تعبیه شده در ساختار این محصولات حداکثر 200 جفت رشته مسی بوده که جفت‌ها به صورت کدگذاری شده و با رنگ‌های متفاوت هستند.
  • عایق استفاده شده در این مدل کابل مهار دار معمولاً پلاستیکی بوده و هر جفت دارای یک عایق مجزا است. علت اصلی استفاده از عایق جلوگیری از اتصال جفت رشته‌های هادی به هم دیگر می‌باشد.
  • روکش استفاده شده در این مدل کابل باعث پوشش کل سیم‌های مسی شده و عمدتاً از جنس پلی استر است.
  • در ساختار این کابل‌ها یک روکش از جنس آلومینیوم با قطر 200 میکرومتر تعبیه می‌شود.
  • در کابل مهار دار مذکور از سیم‌های فولادی از جنس گالوانیزه نیز بهره‌گیری می‌شود.
  • روکش نهایی که روی کابل‌های مذکور کشیده می‌شود، در بر گیرنده تمامی بخش‌های هادی و روکش گالوانیزه است.
  • مابین سیم‌های هادی و بخش مهار از یک قسمت متصل‌کننده بهره‌گیری می‌شود.

کاربرد کابل‌های مهاردار هوایی

کابل مهاردار

  • از این مدل کابل مهار دار می‌توان به عنوان یک کابل در خارج از ساختمان استفاده کرد.
  • کابل‌های مذکور قابل نصب بر روی تیرهای بتنی، چوبی و فلزی هستند.
  • از این مدل کابل‌ها می‌توان در خطوط مخابراتی و راه آهن نیز بهره برد.
  • امکان استفاده از این مدل کابل‌ها در نزدیکی خطوط با ولتاژ متوسط و بالا وجود ندارد.
  • از کابل مذکور می‌توان در شبکه‌های بین شهری، روستایی، مناطق کوهستانی و شیب‌دار بهره برد.
  • این کابل‌ها کاربری‌های عمومی مخابراتی نیز دارند؛ چرا که نیروی کششی آن‌ها بالاست.

سخن پایانی

کابل مهاردار یکی از انواع کابل‌های پرکاربرد در صنعت برق بوده که در این راهنما به معرفی نوعِ مسی آن پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های مهار دار مسی در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع کابل‌های مهار دار با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

562 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط