تلفن ماهواره ای

تلفن ماهواره ای؛ ارتباط با دنیایی بی‌مرز

220 بازدید معرفی محصولات در صنعت مخابرات

این نوع تلفن‌ها از یک ماهواره برای ارسال و دریافت سیگنال‌های ارتباطی مدنظر استفاده کرده و به صورت خودکار به بهترین ماهواره در دسترس وصل می‌شوند. این تلفن در مواردی همچون زلزله و آوارگی، طوفان، دریا، جنگل، گم‌کردن راه و درخواست کمک از دیگران، بیابان و … بسیار کاربردی بوده و اهمیت بالایی دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی تلفن ماهواره ای پرداخته و کاربرد، مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

تلفن ماهواره ای چیست؟

تلفن ماهواره‌ای
تلفن ماهواره‌ای

یکی از وسایلی که امروزه جای خود را در بین تمامی مردم جهان پیدا کرده و به طور متوسط هر فردی به طور شخصی مالک یکی از این وسایل کاربردی است، تلفن همراه می‌باشد. همان‌طور که با این وسیله کاربردی آشنایی دارید، تلفن همراه وسیله‌ای سیار و قابل حمل برای ارتباط با ارتباط با سایر افراد در نقاط مختلف جهان بوده و بسیار کاربردی است اما گاهی اوقات به دلیل عدم وجود آنتن‌دهی اپراتور سیم‌کارت مدنظر و یا بروز اختلالات در شبکه‌های ارتباطی، کیفیت ارتباط شما دچار خدشه شده و یا کلا قطع می‌شود.

برای این‌گونه موارد هم نوعی تلفن همراه اختراع شده است که به کمک آن می‌توان در هر نقطه‌ای از جهان با دیگران ارتباط برقرار کرده و با یهترین کیفیت به ارتباط با سایر افراد پرداخت. این تلفن، تلفن ماهواره ای نام دارد.

تکنولوژی تلفن‌ ماهواره‌ ای یکی از پیشرفت‌های عظیم و بزرگ در حوزه برقراری ارتباطات است. این تکنولوژی به کاربران این امکان می‌دهد تا در مناطقی که شبکه‌های تلفن همراه معمولی پوشش‌دهی مطلوبی نداشته و یا به طور کامل پوشش نمی‌دهند، از خدمات تلفن‌های همراه بهره برده و استفاده کنند. در واقع، تلفن ماهواره‌ای یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در دنیای امروز است که به کمک آن می توان در هر نقطه‌ای از جهان با دیگران ارتباط برقرار کرده و متصل شد.

این تلفن ها از یک ماهواره برای ارسال و دریافت سیگنال‌ها استفاده کرده و به صورت خودکار به بهترین ماهواره در دسترس وصل می‌شوند. از این رو، در هر نقطه‌ای از کره زمین امکان ارتباط با سایر افراد را داشته و این ارتباط از کیفیت بالایی برخوردار است. در واقع، تلفن‌های ماهواره‌ای از دو قسمت اصلی مودم و دستگاه تلفن تشکیل شده‌اند که هر کدام از این قسمت‌ها وظیفه خاص خود را داشته و باعث ایجاد ارتباطی مناسب در هر نقطه از کره زمین می‌شوند.

از قسمت مودم در این تلفن‌ها برای اتصال به ماهواره استفاده شده و باعث می‌شود تا تلفن ماهواره ای مدنظر به بهترین و در دسترس‌ترین ماهواره ممکن متصل شود. قسمت دستگاه تلفن در تلفن های ماهواره ای نیز به کاربران اجازه می‌دهد تا با دیگران ارتباط برقرار کرده و تماس بگیرند. تلفن‌های ماهواره‌ای می‌توانند در مناطق دورافتاده، دریاها، کوهستان‌ها، بیابان‌ها، اقیانوس‌ها و هر نقطه‌ای که احتمال عدم دسترسی به شبکه‌های تلفن همراه معمولی وجود داشته باشد، کار کرده و ارتباط برقرار کنند.

ویژگی ارتباط بی‌حد و مرز تلفن ماهواره ای را می‌توان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ویژگی این دستگاه کاربردی به شمار آورده و حساب کرد اما این ویژگی تنها ویژگی این نوع تلفن‌های همراه نبوده و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری نیز هستند که این تلفن‌ها را خاص و بسیار کاربردی کرده است.

از دیگر ویژگی‌های تلفن‌های ماهواره‌ای می‌توان به ارتباط بی‌واسطه با یکدیگر، امکان ارسال پیام و ایمیل، قابلیت ارسال و دریافت داده‌های GPS و همچنین قابلیت اتصال به اینترنت اشاره کرد. البته باید توجه نمود که به دلیل محدودبودن سرعت انتقال داده‌ها و از آنجا که سرعت و کیفیت ارتباط نسبت به حالت معمولی کمی دشوارتر است، امکان استفاده از خدمات تصویری و ویدئویی وجود نداشته و بسیار دشوار است.

کاربرد، مزایا و معایب تلفن ماهواره‌ ای

کاربرد تلفن‌های ماهواره‌ای
کاربرد تلفن‌های ماهواره‌ای

در حالت کلی هر وسیله یا دستگاهی دارای مزایا و معایب متفاوتی است که اطلاع از هر کدام آن‌ها می‌توان شما را در انجام یک خرید صحیح و به‌صرفه راهنمایی کند. تلفن ماهواره ای هم همانند سایر وسایل و دستگاه‌ها دارای مزایا و معایبی است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند راهنمایی بسیار مناسبی برای شما باشد.

از جمله مزایا تلفن‌های همراه ماهواره ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارتباط بی‌واسطه با دیگران: شما می‌توانید بدون نیاز به شبکه‌های ارتباطی و یا سیم کارت خاصی به ایجاد تماس با دیگران پرداخته و ارتباط برقرار کنید.
  • ارتباط بی‌حد و مرز با دیگران: همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین ویژگی این دستگاه امکان ایجاد ارتباط در هر نقطه از کره زمین و یا حتی سیاره‌ها و قمرهای نزدیک به کره زمین و ماهواره‌ها است.
  • امکان ارسال ایمیل و پیامک در هر نقطه از کره زمین: در صورتی که به هر دلیلی کیفیت تماس نامناسب بود و سرعت یا کیفیت مکالمه و تماس ضعیف بود، می‌توانید از امکان ارسال ایمیل و پیامک در این دستگاه کاربردی بهره ببرید.
  • امکان ارسال و یا دریفات داده‌های GPS و مکان‌یاب: در صورتی که گم شده و نیازمند کمک هستید، می‌توانید به سادگی از امکان ارسال و دریافت موقعیت در این تلفن‌ها بهره برده و اطلاعات مکانی خود را برای سایر افراد ارسال کنید.
  • امکان اتصال و استفاده از اینترنت: از آنجا که این ارتباط نوعی ارتباط ماهواره‌ای است، در تلفن‌های ماهواره ای هوشمند امکان اتصال و استفاده از اینترنت وجود داشته و شما می‌‌‌توانید از آن بهره ببرید.

همان‌طور که هر وسیله یا دستگاهی دارای مزایا و کاربردهای زیادی است، دارای معایبی نیز می‌باشد که اطلاع از آن‌ها هم می‌تواند بسیار کمک‌کننده بوده و شمار را در انجام یک خرید صحیح و به‌صرفه راهنمایی نماید. از جمله معایب تلفن های ماهواره ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قیمت بسیار بالای تلفن ماهواره‌ای: هزینه خرید تلفن های ماهواره ای بسیار بالا و زیاد بوده و هر شخصی توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارد.
  • قیمت بالا استفاده: هزینه تماس و حتی استفاده از امکانات این تلفن‌ها بسیار بالا بوده و حتی برقراری یک تماس با استفاده از این تلفن‌ها، هزینه‌های جاری زیادی را به صاحب تلفن متحمل می‌کند.
  • سرعت و کیفیت محدود: سرعت و کیفیت ارتباط در این تلفن‌ها محدود بوده و در صورتی که منطقه مورد نظر شما را ماهواره‌ای به طور کامل و به خوبی پوشش ندهد، کیفیت ارتباط بسیار ضعیف است. از آنجا که سرعت ارسال و دریافت اطلاعات محدود است، امکان استفاده از خدمات تصویری و ویدئویی وجود ندارد.

همان‌طور که گفته شد، تلفن ماهواره ای کاربرد بسیار زیادی داشته و به دلیل خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارد، بسیار  پرکاربرد است. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، یکی از مزایای اصلی استفاده از تلفن‌های ماهواره‌ای، می‌توان به امکان دسترسی به دیگران در نقاط مختلف زمین و ایجاد ارتباط در مناطقی که شبکه‌های تلفن همراه معمولی در آن آنتن و وای فای ندارند، اشاره کرد.

از جمله این مناطق می‌توان دریاها، اقیانوس‌ها، بیابان‌ها، جنگل‌ها، کوهستان‌ها، قطب‌های کره زمین و … را نام برد. همچنین، این تلفن‌ها در موارد اضطراری مانند زلزله و آوارگی، طوفان، سیل و … نیز کاربرد داشته و می‌توان از آن‌ها به عنوان یک ابزار ارتباطی اورژانسی بهره برد.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل ارتباطی روز بشر، تلفن همراه است. تلفن‌های همراه معمولی دارای محدودیت بوده در مواردی که شبکه تلفن همراه قادر به آنتن‌دهی نباشد، کاربرد اصلی خود یعنی ایجاد ارتباط با دیگران را از دست می‌دهند. برای حل این مشکل از نوعی تلفن همراه با نام تلفن ماهواره ای استفاده می‌شود. این تلفن می‌تواند برای ارسال و دریافت سیگنال‌ها به صورت خودکار به بهترین ماهواره در دسترس وصل شده و به ایجاد ارتباط بین شما و دیگران در هر نقطه‌ای از کره زمین بپردازد. این دستگاه مهم دارای کاربرد، مزایا و معایب زیادی است که در به تفصیل در متن بیان شده‌اند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تلفن ماهواره ای پرداخته و کاربرد، مزایا و معایب آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

220 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط