مخابرات؛ تاریخچه، اجزا و انواع روش‌های ارتباطی و مخابراتی

968 بازدید علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات / آموزش در صنعت مخابرات / معرفی محصولات در صنعت مخابرات / اخبار صنعت برق و مخابرات

یکی از مهم‌ترین جوانب زندگی امروزی بشر، بحث و جنبه ارتباطات است. از گذشته دور و زمانی که انسان‌ها با استفاده از آتش و یا آینه و بازتاب نور خورشید اقدام به ارتباط‌گرفتن با یکدیگر می‌کردند تا به امروز تحولات زیادی در این صنعت صورت گرفته است. در واقع، به تمامی روش‌های انتقال پیام‌ها، اطلاعات، و داده‌ها از یک نقطه به نقطه دیگر، مخابرات گفته می‌شود. از آنجا که این موضوع از گذشته تا به امروز اهمیت ویژه‌ای داشته و خواهد داشت، در این مقاله قصد داریم به بررسی ماهیت مخابرات پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

مخابرات چیست؟

مخابرات

همان‌طور که گفته شد، به تمامی روش‌های انتقال پیام‌ها، اطلاعات، و داده‌ها از یک نقطه به نقطه دیگر، مخابرات گفته می‌شود. تاریخچه مخابرات و ارتباطات به دوران باستان بازمی‌گردد. در آن زمان، از روش‌هایی مانند نور آتش، پرچم‌ها، و پیام‌رسان‌ها برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شد. در قرن نوزدهم میلادی و با اختراع تلگراف، مخابرات وارد دوران جدیدی شده و ارتباط بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از قبل شد.

تلگراف امکان انتقال اطلاعات را به صورت الکتریکی و تنها در چند ثانیه و دقیقه فراهم کرده و سرعت انتقال اطلاعات را به شکل قابل توجهی (نسبت به قبل) افزایش داد اما در قرن بیستم و با اختراع دستگاه‌هایی مانند تلفن، رادیو، تلویزیون، گوشی همراه و موبایل، مخابرات به ابزاری مهم در زندگی روزمره تبدیل شده و سرعت انتقال اطلاعات به کسری از ثانیه رسید.

در قرن بیست و یک میلادی و جهان امروزی ارتباطات و مخابرات باز هم اهمیت بالا خود را حفظ کرده و حتی مهم‌تر شده است. سرعت انتقال اطلاعات و داده‌ها در عصر امروزی به بالاترین میزان خود (از گذشته تا به امروز) رسیده و پیش‌بینی می‌شود این سرعت در سال‌های آینده تقویت هم شود. پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور، مخابرات وارد نسل جدیدی از ارتباطات شده و وارد عصر جدیدی از انتقال اطلاعات و داده‌ها شود.

یکی از موارد و قسمت‌هایی که در موضوع مخابرات، ارتباطات و انتقال اطلاعات اهمیت بالایی دارد، موضوع کانال مخابراتی است. کانال مخابراتی، مسیری است که سیگنال مخابراتی از طریق آن منتقل شده و از فرستنده به گیرنده پیام می‌رسد. برخی از رایج‌ترین کانال‌های مخابراتی شامل کانال سیمی و کانال بی‌سیم می‌شوند.

کانال سیمی نوعی از کانال انتقال اطلاعات است که از سیم‌ها یا کابل‌ها برای انتقال سیگنال استفاده کرده و اطلاعات و داده‌ها را در طول سیم ارتباطی منتقل می‌کند. کانال بی‌سیم نیز نوعی دیگر و جدیدتری از انتقال اطلاعات است که از امواج الکترومغناطیسی برای انتقال سیگنال استفاده کرده و کاربرد زیادی دارد. سرعت انتقال اطلاعات در کانال بی‌سیم بسیار بیشتر از کانال سیمی بوده و پیشرفته‌تر است.

به احتمال زیاد تا به اینجا از اهمیت و کاربرد مخابرات در جهان اطلاع پیدا کرده و به اهمیت این موضوع مهم واقف شده‌اید. مخابرات در زندگی روزمره کاربردهای گسترده‌ای داشته که از جمله مهم‌ترین کاربردهای مخابرات می‌توان به برقراری ارتباطات، رسانه‌های جمعی، تجارت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی اشاره کرد. مخابرات امکان برقراری ارتباط بین افراد را از راه دور فراهم کرده و این کار با سرعتی بسیار بالا انجام می‌دهد.

علاوه بر این، مخابرات در موضوع رسانه‌های جمعی نیز فعال بوده و امکان انتشار اطلاعات و اخبار را برای تمامی اقشار جوامع مختلف فراهم کرده است. این موضوع مهم و اساسی اهمیت تجاری خود را نیز فراموش نکرده و در بحث تجارت الکترونیکی هم بسیار موثر بوده است. مخابرات امکان انجام معاملات تجاری از راه دور را فراهم کرده و همین امر باعث سودآوری در هر نقطه‌ای از جهان شده است. جالب است بدانید مخابرات بر روی آموزش هم تاثیر گذاشته و امکان آموزش از راه دور را میز فراهم کرده است.

یکی از نکات و مواردی که در موضوع مخابرات و انتقال اطلاعات اهمیت ویژه و زیادی دارد، موضوع تجهیزات مخابراتی است. تجهیزات مخابراتی، دستگاه‌هایی هستند که برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شوند. در حالت کلی، تجهیزات مخابراتی به 4 دسته اصلی فرستنده، گیرنده، مدولاتور و دمدولاتور تقسیم می‌شوند.

فرستنده یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارتباطی است که سیگنال مخابراتی را تولید می‌کند. گیرنده دیگر سوی مخابمرات است که سیگنال مخابراتی را دریافت کرده و به نوعی باعث خواندن اطلاعات ارسالی می‌شود. مدولاتور نیز قسمتی دیگر از تجهیزات مخابراتی است که سیگنال مخابراتی را به شکلی مناسب برای انتقال تبدیل کرده و آن را از طریق کانال مخابراتی منتقل می‌کند. دمدولاتور برعکس مدولاتور عمل کرده و سیگنال مخابراتی را از شکل تبدیل شده به شکل اصلی آن بازمی‌گرداند. این موضوع باعث خوانایی اطلاعات دریافتی برای کاربر می‌شود.

انواع مخابرات

روش‌های مخابراتی و ارتباطی

شاید کمی برایتان عجیب باشد که بدانید مخابرات هم انواع مختلفی داشته و دارای جنبه‌های متفاوتی است. مخابرات را می‌توان بر اساس نوع سیگنال به کار رفته در آن، به انواع مختلفی تقسیم کرد. هر کدام از انواع مخابرات دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود بوده و از دیگری مجزا هستند. در حالت کلی می‌توان انواع سیگنال‌های مخابراتی را به 3 نوع رایج مخابرات صوتی، مخابرات تصویری و مخابرات داده تقسیم‌بندی کرد.

مخابرات صوتی یکی از اولین روش‌های ارتباطی اختراعی است که برای انتقال صدا استفاده شده و هنوز هم کاربرد بسیار زیادی داشته و بخش بزرگی از ارتباطات و مخابرات را به خود اختصاص داده است. از جمله مثال‌های مخابرات صوتی می‌توان به تلفن، رادیو، تلویزیون و … اشاره کرد.

مخابرات تصویری نیز شکل دیگری از انتقال اطلاعات است که برای انتقال تصویر استفاده می‌شود. از جمله مثال‌های مخابرات تصویری می‌توان به تلویزیون، دوربین‌های مداربسته، اسکنرها و … اشاره کرد. دقت کنید که وجود یکی از روش‌های مخابراتی مبنی بر عدم استفاده از روش و نوع مخابراتی دیگر نبوده و این روش‌ها می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

برای مثال، تلویزیون یکی از دستگاه‌های مخابراتی رسانه جمعی است که از دو روش مخابرات تصویری و مخابرات صوتی برای انتقال اطلاعات و داده‌ها استفاده می‌کند. مخابرات داده جدیدترین روش انتقال اطلاعات است که برای انتقال داده‌ها استفاده شده و کاربرد زیادی دارد. از جمله مثال‌های مخابرات داده می‌توان به اینترنت، شبکه‌های کامپیوتری، تلفن همراه و … اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

یکی از قسمت‌های جداناپذیر زندگی امروزی بشر، ارتباطات و مخابرات است. به تمامی روش‌های انتقال پیام‌ها، اطلاعات، و داده‌ها از یک نقطه به نقطه دیگر مخابرات گفته می‌شود. مخابرات کاربرد زیادی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به برقراری ارتباطات، رسانه‌های جمعی، تجارت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی اشاره کرد. مخابرات و انتقال اطلاعات از طریق اجزا مختلف صورت گرفته و دارای انواع مختلف و متفاوتی است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی ماهیت مخابرات پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

968 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط