تعمیر کابل HDMI

تعمیر کابل HDMI؛ آشنایی با علائم خرابی

681 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید چه زمانی به تعمیر کابل HDMI نیاز پیدا خواهیم کرد؟ با علائم خرابی این کابل آشنایی دارید؟ در صورت خرابی کابل HDMI، تلویزیون شما صدا و تصویر نخواهد داشت. در حقیقت، این کابل نوعی رابط بین دستگاه‌های دیجیتال و تلویزیون شما محسوب می‌شود. در ادامه این راهنما با علائم خرابی این کابل آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

چه زمانی به تعمیر کابل HDMI نیاز پیدا خواهیم کرد؟

تعمیر کابل HDMI

برای این که بدانیم چه زمانی به تعمیر کابل HDMI نیاز پیدا می‌کنیم، لازم است که در درجه اول با علائم خرابی و شناسایی ایراد در این کابل آشنا شویم. همان‌طور که گفته شد، اگر کابل HDMI دچار خرابی شده باشد، تلویزیون صدا و تصویر نخواهد داشت. این کابل نقش رابط بین دستگاه‌های دیجیتال و تلویزیون را ایفا خواهد کرد. در ابتدا لازم است بدانید که دستگاه‌هایی که به تلویزیون متصل می‌شوند بایستی از نوع HDCP بوده تا مجوز برای آن‌ها صادر گردد. این عمل به منظور شناسایی و برقراری اتصال با برنامه‌های تلویزیون صورت می‌گیرد.

چنان‌چه به تعمیر کابل HDMI نیاز داشته باشید، روی صفحه پیامی حاوی NO signal نمایش داده شده که به معنای عدم وجود سیگنال است. در این شرایط روی صفحه نمایش‌گر نه تصویری نمایش داده شده و نه صدایی پخش خواهد شد.

بهترین روش‌های شناسایی خرابی کابل HDMI

بررسی اتصالات کابل

اولین روش این است که از برقراری اتصال و محکم بودن کابل در هر دو طرف اطمینان حاصل کنید. بهتر است از کابل‌هایی با سایز مناسب بهره‌گیری شود تا در صورت نیاز قابلیت‌ جابه‌جایی را دارا باشند. می‌توانید از کابل‌هایی با قفل استفاده نمائید تا در زمان کشیدگی از پورت خود جدا نشوند. علاوه بر این، لازم است که برای تشخیص نیاز به تعمیر کابل HDMI در زمان اتصال رایانه و یا موبایل به تلویزیون، از تنظیمات کابل HDMI و فعال بودن آن مطمئن شوید.

جدا کردن کابل و اتصال مجدد آن

برای انجام این کار و شناسایی نیاز به تعمیر کابل HDMI لازم است که در ابتدا تلویزیون را خاموش کرده و آن را از برق بکشید. پس از گذشت چند دقیقه مجدداً تلویزیون را به برق متصل کرده و ریست فکتوری انجام دهید. گاهاً با انجام این کار خرابی کابل HDMI برطرف می‌شود. علاوه بر این، ریست فکتوری تلویزیون می‌تواند برخی از ایرادات نرم‌افزاری را نیز حل کند.

ممکن است که با اتصال رایانه یا کِیس، کابل HDMI به درستی کار نکند و پیغام عدم وجود سیگنال نمایش داده شود. در چنین حالتی نیز با ریست کردن کامپیوتر خود می‌توانید خرابی کابل HDMI را برطرف کنید. چنان‌چه با انجام این کار مشکل حل نشد، به تعمیر کابل HDMI نیاز دارید.

روشن کردن دستگاه‌ها به صورت معکوس

تعمیر کابل HDMI

در این روش برای شناسایی نیاز به تعمیر کابل HDMI لازم است که ابتدا تلویزیون را روشن کرده و سپس لوازم جانبی که به آن متصل بوده را روشن نمایید. برای امتحان کردن این روش می‌توانید این روتین را برهم زده و برعکس دستگاه‌ها را روشن کنید؛ به این معنا که در ابتدا لوازم جانبی نظیر دستگاه‌های دیجیتال را روشن نموده و در نهایت اقدام به روشن کردن تلویزیون کنید. چنان‌چه به کابل HDMI دستگاه‌های مختلفی وصل شده باشد، می‌توانید ترتیب آن‌ها را تغییر دهید. اگر با انجام این کار توانستید نقطه مناسب اتصال را تشخیص دهید، آن را روی یک برگه نوشته و هر بار از آن استفاده کنید.

تست کردن پورت دیگر کابل HDMI

با استفاده از کنترل بر روی پورت دیگر رفته و آن را تست کنید. سپس مجدداً به تنظیمات کابل HDMI برگشته و از وجود یا عدم وجود سیگنال مطمئن شوید. چنان‌چه با انجام این کار مشکل شما حل نشد، می‌توانید بر روی یک HDMI دیگر این روند را تست کرده و مراحل را انجام دهید. اگر با انجام این روش و روش‌های قبلی مشکل حل نشد، احتمالاً به تعمیر کابل HDMI نیاز پیدا خواهید کرد.

مدیریت تنظیمات کیفیت سیستم‌های متصل به تلویزیون

در قسمت منوی تنظیمات، کیفیت و روشنایی دستگاه‌های جانبی قابل تنظیم است. در نظر داشته باشید که دستگاه HDMI بایستی روی گزینه Auto تنظیم شده باشد. می‌توانید در بخش‌های دیگری مثل رزولوشن ویدئو، گزینه را روی پروژکتور تنظیم کنید؛ به عنوان مثال اگر برنامه تلویزیون با فرمت 1080 بوده، می‌توانید تلویزیون را بر روی همین فرمت تنظیم کنید.

جدا کردن کلیه اتصالات به منبع HDMI و وصل کردنِ مجدد آن‌ها

چنان‌چه به تلویزیون هوشمند شما بیش از یک کابل HDMI متصل بوده، توصیه می‌شود مراحل زیر را انجام دهید. البته اگر دارای منبع تغذیه هستید، مراحل زیر چندان سودی برای شما نخواهند داشت!

  • کلیه پورت‌های متصل به HDMI را جدا سازید.
  • به مدت 10 دقیقه تلویزیون را از برق جدا کنید.
  • پس از گذشت 10 دقیقه، تلویزیون را مجدداً به برق متصل کنید.
  • یکی از لوازم جانبی را به پورت HDMI متصل کنید.
  • دستگاه جانبی را روشن کنید.
  • دو مرحله قبلی را برای هر یک از دستگاه‌های جانبی و پورت HDMI تکرار کنید.

به‌روزرسانی سیستم عامل تلویزیون

یکی دیگر از راهکارها به‌روزرسانی تلویزیون هوشمند است. با آپدیت کردن تلویزیون برخی از مشکلات نرم‌افزاری و گاهی اوقات برخی از ایرادات سخت‌افزاری برطرف می‌شوند. توجه داشته باشید که اگر تلویزیون شما به روز نباشد، احتمال خرابی این کابل و نیاز به تعمیر کابل HDMI افزایش پیدا خواهد کرد. برای آپدیت کردن تلویزیون خود تنها کافی‌ست که وارد بخش تنظیمات شده و تلویزیون را به‌روزرسانی کنید.

ریست فکتوری تلویزیون

آخرین روشی که می‌توانید با انجام آن شانس خود برای برطرف کردن مشکل کابل HDMI را حل کنید، ریست فکتوری یا برگشت به تنظیمات کارخانه تلویزیون است. به احتمال 90 درصد مشکل کابل HDMI با این روش حل خواهد شد؛ در غیر این صورت لازم است که اقدام به تعمیر این کابل یا تلویزیون کنید.

سخن پایانی

در این راهنما به این موضوع پرداختیم که چه زمانی به تعمیر کابل HDMI نیاز پیدا خواهیم کرد. قبل از این که به سراغ خرید کابل جدید بروید، بهتر است که روش‌های گفته شده در این راهنما را امتحان کرده و از خرابی قطعی این کابل مطمئن شوید. آیا تجربه تعمیر این کابل را دارید؟ شما چه روش‌های دیگری را می‌شناسید که می‌توان با استفاده از آن‌ها اقدام به برطرف کردن مشکل کابل HDMI کرد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون تعمیر کابل‌های HDMI با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

681 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط