لوستر برنجی

5 مورد از مهم‌ترین مزایای لوستر برنجی

176 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / تولید و تامین کنندگان لامپ در ایران / آموزش در صنعت برق

یکی از تجهیزاتی که به‌طور گسترده در دکوراسیون منازل و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، لوسترها هستند. لوسترها را بدون شک می‌توان یکی از محبوب‌ترین انواع و روش‌های نورپردازی در ساختمان‌ها دانست که با توجه به انواع و اشکال متفاوتشان، با هر دکوراسیون و چیدمانی هماهنگی دارند. لوسترها در انواع و اشکال متنعی موجود هستند. یکی از پرکاربردترین انواع لوستر، لوستر برنجی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی لوستر برنجی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

لوستر و انواع آن

انواع مختلف لوستر
انواع مختلف لوستر

همان‌طور که گفته شد، لوستر یکی از جذاب‌ترین روش‌های زیباسازی فضا و ساختمان بوده ودر بسیاری از اماکن، مراکز و منازل از آن استفاده می‌شود. در واقع کلمه لوستر به معنی نگهدارنده شمع بوده و دارای ریشه فرانسوی است. به عبارت دیگر، لوستر را می‌توان وسیله‌ای دانست که برای نگهداری تعداد مختلفی لامپ طراحی شده است. لوسترها اغلب به صورت ثابت بر روی دیوار و یا سقف نصب می‌شوند. موارد مختلفی در انتخاب یک لوستر تاثیر دارند. از مهم‌ترین این موارد می‌توان به سبک دکوراسیون فضا اشاره کرد. هماهنگی لوستر با دکوراسیون فضای اطراف زیبایی دوچندانی به محیط اضافه می‌کند.

مورد دیگری که باید در هنگام انتخاب لوستر و خرید لوستر به آن توجه شود، ارتفاع سقف از کف یا سطح است. بعضی از لوسترها دارای ارتفاع نسبتا زیادی هستند که برای ساختمان‌هایی با سقف بلند پیشنهاد می‌شوند. پس همواره ارتفاع ساختمان در انتخاب نوع و شکل و اندازه لوستر بسیار موثر است. از سوی دیگر، متراژ فضا نیز در انتخاب اندازه لوستر موثر بوده و انتخاب لوسترهای بزرگ با تعداد لامپ زیاد برای مکان‌های کوچک چندان مناسب نیست و موجب ایجاد آلودگی بصری می‌شود.

لوسترها، با توجه به تعدد استفاده در مکان‌ها و ساختمان‌های مختلف، دارای انواع و اشکال متفاوتی هستند. اگر بخواهیم لوسترها را بر اساس جنس بدنه مورد بررسی قرار دهیم می‌توان به 5 مورد لوستر کریستالی، برنزی، فلزی، چوبی و لوستر برنجی اشاره کرد. همچنین لوسترها بر اساس سبک و طراحی به سه دسته اصلی مینیمال، مدرن و کلاسیک تقسیم‌بندی می‌شوند. مدل و جنس لوستر نیز یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب لوستر به‌شمار آمده و می‌تواند به فضا زیبایی دو چندانی ببخشد. لوسترها در مدل‌های گوناگونی نظیر لاله‌ای، شاخه‌ای، ریسه‌ای، شمعی، آویز، طبلی، حلقه‌ای و … تولید و در بازار عرضه می‌شوند.

لوستر برنجی

نمونه‌ای از لوستر برنجی
نمونه‌ای از لوستر برنجی

یکی از پرفروش‌ترین و زیباترین انواع لوسترها، لوستر برنجی است. جنس این لوستر آلیاژ و یا ترکیبی از مس و روی بوده و در مدل‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید و عرضه می‌شود. تنوع رنگی بالای این نوع به‌دلیل تغییر میزان ترکیب روی و مس در هنگام ترکیب و ساخت ماده اولیه و جنس و مقاومت لوستر است. در آلیاژ سازنده این لوستر هیچ‌گونه آهن و فولادی به‌کار نرفته است و با توجه به این نکته، یکی از مهم‌ترین راه‌های سنجش اصالت این نوع لوسترها، آزمایش جنس آن با آهنربا می‌باشد.

لوستر برنجی دارای ویژگی‌ها و مزایایی گوناگونی است که هر کدام از این مزایا می‌تواند دلیلی برای خرید این لوسترهای پرکاربرد باشد. اولین ویژگی و مزیت لوسترهای برنجی، تنوع بالا در اشکال و طراحی این لوسترها است. فلز برنج را به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی که دارد می‌توان در انواع و اقسام گوناگونی ریخته‌گری کرده و محصول مناسبی تولید کرد.

بنابراین اشکال متفاوت و زیبایی از این لوستر در بازار موجود بوده که با هر سلیقه‌ای می‌تواند همخوانی داشته باشد. از سوی دیگر همان‌طور که در قبل گفته شد، این لوستر دارای تنوع رنگی بالایی بوده که از این تنوع ناشی از ترکیب میزان مختلف مس و روی می‌باشد، از همین رو، لوسترهای برنجی با هر دکوراسیون و دیزاینی هماهنگی داشته و می‌توان از آن‌ها در انواع مراسمات و ساختمان‌ها بهره برد.

سری لامپ در این لوسترها، بیشتر مناسب لامپ‌های اشکی بوده و لامپ‌های اشکی جلوه زیباتری به این اوسترها می‌بخشند. البته باید گفت که این لوسترها قابلیت نصب هر نوع لامپی را دارند اما زیباترین لامپی که می‌توان در این لوسترها قرار داده و از آن بهره برد، همان لامپ مدل اشکی است. از دیگر مزیت‌های مهم این لوسترها، قابلیت چند شاخه‌بودن است‌. لوسترهای برنجی می‌توانند تعداد زیادی لامپ را در شاخه‌های مختلف خود جای داده و در نتیجه لوستر بسیار پرنوری ایجاد کرد.

در حالت کلی، این لوسترها (به‌خصوص لوسترهای چندشاخه) پرنور بوده و برای فضاهای بزرگ و مکان‌هایی که به نور زیادی احتیاج دارند، بسیار پیشنهاد و توصیه می‌شوند. این لوسترها به دلیل نداشتن آهن در بدنه خود، هنگام برخورد با آب و یا شست‌وشو لوستر، اکسیده نشده و رنگ نمی‌بازند و در ضمن، از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خوردگی برخوردار هستند.

از سوی دیگر، برنج نسبت به فلزات دیگر از وزن کمتری برخوردار بوده و درنتیجه لوستر برنجی را می‌توان یک لوستر سبک‌وزن دانست که از نصب بسیار راحت‌تری نصبت به لوسترهای دیگر برخوردار است. دقت کنید که بعضی از افراد این لوستر را با لوسترهای برنزی یکسان می‌دانند که این تفکر، تفکر کاملا غلطی است. همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفته شد، برنج ترکیبی از مس و روی است در حالی که آلیاژ برنز ترکیبی از مس با عناصری غیر از روی مانند قلع، آلومینیوم و … بوده که ویژگی‌ها و مزیت‌های لوسترهای برنجی را نداشته و از کاربرد کم‌تری برخوردار است.

نتیجه گیری

لوستر وسیله‌ای برای نگهداری و نصب چندین لامپ در کنار یکدیگر بوده که عمل نورپردازی را آسان و زیباتر می‌کند. لوسترها به دلیل کاربرد فراوانی که دارند در انواع و اشکال گوناگونی نظیر چوبی، برنجی، برنزی و … ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند. لوستر برنجی یکی از پرکاربردترین و زیباترین انواع لوسترهاست که ویژگی‌ها و مزایای گوناگون آن موجب تمایز آن با سایر لوسترها شده است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی لوستر برنجی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

176 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط