قطعات لامپ ال ای دی

آشنایی با چیستی و قطعات لامپ ال ای دی

316 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید لامپ ال ای دی چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ با کارایی هر یک از بخش‌های این محصول آشنایی دارید؟ لامپ‌های ال ای دی از جمله لامپ‌های نسل جدید به حساب آمده که کارایی گسترده‌ای به منظور تأمین روشنایی دارند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با این لامپ، به معرفی اجزای تشکیل‌دهنده آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره قطعات لامپ ال ای دی بدانید!

قطعات لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ‌های ال ای دی مجموعه‌ای از یک یا چند ال ای دی بوده که به منظور دستیابی به شدت نور و رنگ مورد نیاز با هم دیگر در یک مجموعه قرار داده شده‌اند. از این محصولات به طور خاص برای تأمین روشنایی بخش‌های مختلف در منزل بهره‌گیری می‌شود.  LED مخفف عبارت  (light emitting diode)در معنای دیود ساطع‌کننده نور بوده که دیودهای مذکور دارای عمر مفید طولانی هستند و بر خلاف فناوری‌های قدیمی، سلامت محیط زیست را تهدید نخواهند کرد.

ویژگی‌های منحصر به فرد قطعات لامپ ال ای دی سبب شده است که این محصول بتواند در بازه زمانی کوتاه مدت جایگزین سایر منابع تأمین روشنایی شود. جالب است بدانید که ال ای دی‌ها نه تنها در چراغ‌ها و لامپ‌ها بلکه در فرآیند تولید ساعت‌های دیجیتال، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، لوازم صوتی و تصویری، صفحه نمایشگر تلفن‌های همراه و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی قطعات لامپ ال ای دی

قطعات لامپ ال ای دی

حباب لامپ

اولین مورد از قطعات لامپ ال ای دی، حباب لامپ بوده که به طور معمول از جنس پلاستیک نسوز است و قابلیت انتقال و پراکندگی نور را داراست.

بدنه لامپ

بدنه این لامپ‌ها شامل دو بخش دیگر می‌شود: بخش اول که آلومینیومی بوده و دارای روکش پلاستیکی از جنس PBT است. بدنه لامپ موظف است که دمای پیچ‌های SMD را به محیط بیرون منتقل کرده و این حرارت تولید شده را خارج کند. روکش پلاستیکی PBT استفاده شده در قطعات لامپ ال ای دی به عنوان عایق الکتریکی کاربرد داشته و زمانی که بدنه آلومینیومی برق‌دار شود، از برق‌گرفتگی ممانعت خواهد کرد. عایق مذکور از نوع پلاستیک با قابلیت انتقال گرما بوده و قادر است که دمای جذب شده در بدنه آلومینیومی را به محیط بیرون منتقل کند. قابل ذکر است که دمای لامپ ناشی از دمای چیپ‌ها و قطعات داخلی مدار درایور است.

برد الکترونیکی مدار درایور

این بخش از قطعات لامپ ال ای دی متشکل از قطعات الکترونیکی بوده و وظیفه اصلی آن انتقال توان و ولتاژ به چیپ‌های SMD است. چیپ‌های این لامپ با ولتاژ DC و جریان ثابت کار می‌کنند؛ از این رو به مدارهای الکترونیکی و قطعاتی نیاز بوده تا بتوان جریان برق AC را به DC تبدیل کرده و متناسب با چیپ ست مورد استفاده قرار داد. درایور که تحت عنوان مدار تغذیه نیز شناخته شده معمولاً درون بدنه لامپ قرار گرفته و شامل IC، فیوز، سلف، دیود، خازهای الکترولیتی و… می‌شود. ناگفته نماند که خروجی مدار درایور یک ولتاژ DC با جریان کنترل شده را برای چیپ ست تولید خواهد کرد.

چیپ ست

این بخش از لامپ‌های ال ای دی تشکیل شده از یک صفحه آلومینیومی بوده که روی آن متناسب با توان لامپ تعداد مشخصی از دیودهای نورانی قرار گرفته است. اصلی‌ترین دلیل استفاده از صفحه آلومینیومی، انتقال دمای دیودهای نوری SMD مونتاژ شده به بدنه است. در حقیقت، این چیپ‌ها دمای خود را به صفحه آلومینیومی انتقال داده و بعد به بدنه آلومینیومی و در آخر با کمک قسمت پلاستیکی بدنه به محیط بیرونی منتقل خواهند کرد.

سرپیچ

قسمت بعدی سرپیچ بوده که به طور معمول در انواع مختلف E14,E27, E40 (مدل ادیسونی)، GU10 (پایه استارتی)، MR16 (پایه سوزنی) و… طراحی و عرضه می‌شود. جنس این بخش از لامپ ال ای دی عمدتاً از آلیاژهای نیکل بوده و گاهاً ممکن است که از جنس آهن نیز باشد. قابل ذکر است که سرپیچ‌های آهنی به تدریج دچار زنگ‌زدگی می‌شوند.

مزایای استفاده از لامپ ال ای دی

بهره‌گیری از لامپ‌های ال ای دی مزیت‌های فراوانی برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد که در ادامه با این امتیازات آشنا خواهیم شد:

طول عمر بالا

مهم‌ترین و نخستین مزیت استفاده از این محصول، طول عمر بالایی بوده که داراست. لامپ‌های رشته‌ای در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار گیرند، 1000 ساعت و اگر تعداد دفعات روش و خاموش کردن آن‌ها زیاد باشد، کم‌تر از این مقدار عمر خواهند کرد. لامپ‌های فلورسنت نیز که تحت عنوان لامپ‌های پیچی و کم مصرف شناخته شده نهایتاً بتوانند 8000 ساعت عمر کنند.

بر خلاف لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت، لامپ‌های LED با تکیه بر قطعات لامپ ال ای دی در بدترین شرایط می‌توانند 10000 ساعت عمر کنند. جالب است بدانید که احتمال سوختگی در لامپ‌های ال ای دی تقریباً صفر بوده و در اواخر عمر خود نوردهی کم‌تری خواهند داشت. عمدتاً اصلی‌ترین دلیل سوختگی این لامپ‌ها خراب شدن یکی از تراشه‌های SMD  لامپ بوده که گاهاً قابل تعمیر نیز است.

بازدهی نور عالی

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این محصول بازده نوری خوب است. لامپ‌های ال ای دی می‌توانند درصد بالایی از توان یا برق دریافتی خود را به نور تبدیل کنند، در حالی که لامپ‌های رشته‌ای قدیمی از این قابلیت برخوردار نبوده و 90 درصد انرژي دریافتی را به صورت گرما اتلاف می‌کردند. لامپ‌های ال ای دی دارای بازده نوری بین 70 الی 150 لومن هستند که این موضوع در کاهش مصرف برق و هزینه پرداختی در بلند مدت نیز موثر است.

زمان پاسخ‌گویی کوتاه

این مدل از لامپ‌ها به لطف کیفیت بالای قطعات لامپ ال ای دی به محض رسیدن ولتاژ به آن‌ها روشن شده در مقایسه با لامپ‌های متال هالید پانزده میلیون بار سریع‌تر روشن می‌شوند! پس از قطع شدن جریان برق نیز این لامپ‌ها به سرعت خاموش شده و هیچ‌گونه تأخیری در خاموشی یا روشن شدن آن‌ها وجود نخواهد داشت.

تنظیم شدت نور

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از لامپ‌های ال ای دی، امکان بهره‌گیری از فناوری PWM=Pulse Width Modulation  بوده که به لطف آن می‌توان سطح ولتاژ را به کمک تغییر پهنای پالس کنترل کرد. البته لازم است بدانید که در لامپ‌های ال ای دی ساده چنین قابلیتی وجود نداشته و اگر می‌خواهید از این قابلیت استفاده کنید، لازم است که اقدام به خرید لامپ‌های ال ای دی دیمردار کنید.

سخن پایانی

لامپ‌های ال ای دی از جمله بهترین و جذاب‌ترین منابع روشنایی به حساب آمده که در کنار طول عمر بالایی که داشته، پخش نور بسیار خوبی نیز دارند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با قطعات لامپ ال ای دی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با لامپ‌های ال ای دی و مزایای استفاده از آن‌ها با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

316 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط