نحوه تعویض المنت اتوبخار

نحوه تعویض المنت اتوبخار؛ آموزش قدم به قدم تعویض المنت

251 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

المنت اتوبخار ممکن است پس از مدتی خراب شده و یا بسوزد. این خرابی باعث از کارافتادن اتو بخار شده و عملکرد آن را مختل می‌کند. در این حالت، المنت اتوبخار باید حتما تعویض شده و المنت اتو بخار جدید جایگزین المنت خراب و قدیمی شود اما نکته‌ای که این بین وجود دارد، چگونگی و نحوه تعویض المنت اتوبخار است. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تعویض المنت اتوبخار پرداخته و عوامل موثر در خرابی آن را بیان کنیم.

المنت اتوبخار چیست؟

المنت اتوبخار
المنت اتوبخار

المنت اتوبخار در واقع نوعی رشته سیم است که تحمل دما حرارتی بالا و جریان الکتریکی زیادی را داشته و به سرعت داغ می‌شود. المنت قسمت اصلی و قلب اتو بوده و باعث داغ‌شدن اتو بخار و در نتیجه، اتوشدن لباس‌ها می‌‌‌‌شود. در واقع، مقاومت الکتریکی المنت‌ها بسیار بالا بوده و به همین دلیل در دماهای بالا ذوب و از هم گسیخته نشده و کاربرد خود را از دست نمی‌دهد. جنس این المنت‌ها بیش‌تر از جنس نیکل و یا گاها آلیاژ و ترکیبی از نیکل و کروم یا آلومینیوم و کروم بوده که در تمامای حالات ذکر شده، المنت اتو بخار مقاومت حرارتی و الکتریکی بالایی داشته و می‌تواند لباس‌ها را اتو کند.

عموما المنت‌های اتو بخار در بین دو قسمت صفحه کف و صفحه فشار اتو بخار قرار گرفته و گرمای خود را به صفحه سرامیکی اتو برای صاف‌کردن چین و چروک‌های لباس و به صفحه بالایی اتو بخار برای ایجاد بخار در اتو، منتقل می‌کنند. المنت‌ها در اتو بخار عموما به‌شکل میله‌ای و منحنی‌شکل بوده و در صورتی که آن‌ها را صاف کنیم، طول نسبتا بلند و زیادی دارند. دمای المنت اتو بخار توسط ترموستات موجود در اتو تنظیم شده و در واقع دمای اتوکردن لباس‌ها را تعیین می‌کند.

علل خرابی المنت اتو بخار

المنت اتوبخار می‌تواند به دلایل متفاوتی آسیب دیده و یا خراب شود. از اصلی‌ترین دلایل و علل خرابی المنت اتو بخار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نصب المنت اتو به‌اشتباه و با خطا
  • انباشت رسوب آهک و سایر مواد و ذرات در محفظه داخلی اتو بخار که می‌تواند به المنت اتوبخار آسیب زده و آن را خراب کند
  • واردشدن ضربه شدید به اتو بخار
  • گرم‌شدن بیش از اندازه اتو بخار
  • فرسوده‌شدن المنت در گذر زمان و یا استفاده بیش از اندازه از آن
  • شکسته‌شدن کابل و یا سیم رابط و واردشدن آسیب به المنت

در صورتی که موارد گفته شده در بالا در یک دستگاه اتو بخار رخ دهند، المنت اتوبخار خراب شده و کارکرد اتو بخار مختل می‌شود. اختلال عملکرد المنت اتو در اتو بخار می‌توانند نتایج زیر را به‌همراه داشته و در صورت مشاهده اتفاقات زیر، بلافاصله باید اقدام به تعویض المنت اتوبخار نموده و سایر قطعات انو بخار را نیز بررسی کنید. این موارد و اتفاقات عبارتند از:

  • اتو بخار و المنت اتو بخار، بخار تولید نکرده و که در این حالت احتمال بسته‌شدن مجراهای انتقال بخار و یا آسیب‌دیدن المنت اتوبخار وجود دارد. در این شرایط باید اقدام به تعویض المنت اتو بخار نمایید.
  • المنت اتو اصلا کار نکرده و روشن نمی‌شود. در این حالت می‌تواند مشکل از نصب اشتباه المنت اتو بخار و یا خرابی المنت باشد.
  • اتو بخار به‌صورت نامنظم بخار تولید کرده و یا گاها به‌شکل خودکار و ناخواسته بخار تولید می‌کند (مشکل از المنت اتو و یا سیستم تامین آب اتو بخار است)
  • چکه‌کردن قطرات آب از المنت اتو بخار
  • بوی نامطبوع المنت در هنگام اتوکردن و یا بخار زدن بر روی لباس

موارد بالا می‌توانند نتایج خرابی المنت اتو بوده و هشداری برای تعویض المنت اتو بخار باشند. در حالت کلی، تعویض این المنت کار چندان دشواری نبوده و با انجام قدم به به قدم مراحل گفته شده در قسمت نحوه تعویض المنت اتوبخار (قسمت پایین) می‌توانید به سادگی اقدام به تعویض و نصب المنت جدید اتو بخار خود نمایید.

نحوه تعویض المنت اتوبخار

تعویض المنت اتو بخار
تعویض المنت اتو بخار

از آنجا که المنت اتو بخار نقشی اساسی و مهمی در کارکرد اتو بخار داشته و خرابی آن می‌تواند عملکرد اتو را به طور کامل تحت‌الشعاع قرار دهد و متوقف کند، از این رو اطلاع از چگونگی تعویض المنت اتو بخار با دقت و صحت کامل از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تعویض المنت اتوبخار جدید با قدیمی باید یک سری کارها را به طور پیوسته انجام دهید تا تعویض و نصب المنت جدید به‌درستی و بدون خطا انجام شده و اتو بخار صحت عملکرد خود را بازیابی کند.

برای تعویض المنت اتو بخار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • در مرحله اول اتو بخار را از برق کشیده و از خاموش و خنک‌بودن اتو اطمینان حاصل نمایید.
  • در مر حله دوم پیچ‌های زیر و اطراف اتو بخار را باز کرده و قالب بالایی اتو را جدا کنید. در برخی از اتوهای بخار، المنت اتوبخار داخل محفظه زیرین (برای محافظت بیش‌تر از المنت) نصب شده که باید آن را نیز باز کنید.
  • در مرحله سوم از نحوه تعویض المنت اتوبخار، اتصالات و سیم‌ها و قطعات درگیر با المنت اتو را باز کرده و المنت قدیمی و یا سوخته را خارج کنید (برای اطمینان از خراب و یا سوخته‌بودن المنت قدیمی، می‌توانید از تستر برق استفاده نمایید).
  • در مرحله چهارم، المنت سالم و جدید را جایگزین المنت قدیمی نموده و پیچ‌ها و اتصالات المنت را (به همان شکلی که باز کردید) می‌بندید.
  • در مرحله پنجم یا همان مرحله آخر از سری مراحل چگونگی و نحوه تعویض المنت اتوبخار، به سراغ بستن پیچ‌ها و اتصالات قالب و قسمت‌های بیرونی اتو بخار رفته و اتو را روشن و تست می‌کنیم.

در صورتی که پس از تعویض المنت اتو بخار، مشکل همچنان وجود داشته و عملکرد اتو دارای ایراد و اشکال بود، می‌توانید به دنبال دیگر علل مشکلات اتو بخار مانند سیستم برقی اتو بخار، ایراد در کلیدها و سیستم الکترونیکی اتو و … بگردید.

در حالت کلی می‌توان گفت اطلاع از نحوه تعویض المنت اتوبخار به عنوان یک تعمیر ساده و پرکاربرد، می‌تواند باعث افزایش عمر اتو بخار شما شده و مشکلات احتمالی را برطرف کند. با توجه به اهمیت اتو در زندگی روزمره، اطلاع از چگونگی و نحوه تعویض المنت اتو بخار به عنوان یک تعمیر ساده، در کاهش هزینه‌های خانگی و افزایش بهره‌وری اقتصادی خانواده می‌تواند موثر باشد.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین وسایلی که در هر خانه‌ای موجود بوده و برای تمام اعضای خانواده به‌خصوص بانوان اهمیت بالایی دارد، دستگاه جذاب و کاربردی اتوبخار است. یکی  از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های اتو بخار، المنت اتو بخار است. المنت اتوبخار نوعی رشته سیم فلزی است که تحمل دما حرارتی بالا و جریان الکتریکی زیادی را داشته و به سرعت داغ می‌شود.

این المنت علت اصلی داغ‌شدن اتوبخار، تولید بخار و اتوشدن لباس‌ها است اما گاهی پیش می‌آید که این المنت کاربردی سوخته و یا خراب شده است. در این حالت، المنت باید تعویض شود. اطلاع از نحوه تعویض المنت اتوبخار اهمیت زیادی دارد زیرا باعث کاهش هزینه‌های خانگی و افزایش بهره‌وری اقتصادی خانواده شده و می‌تواند موثر باشد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه تعویض المنت اتوبخار پرداخته و عوامل موثر در خرابی آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

251 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط