المنت فلنج دار

المنت فلنج دار؛ ویژگی‌ها + کاربردها

106 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید المنت فلنج دار چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ با خصوصیات این وسیله آشنایی دارید؟ به طور کل المنت وسیله‌ای بوده که به کمک آن انرژي الکتریکی به انرژی گرمایی تبدیل خواهد شد. المنت‌ها متشکل از یک سیم که دارای مقاومت الکتریکی بالایی بوده و یک پایه نارسانا هستند و در ساختار آن‌ها با گذر جریان الکتریکی از سیم، حرارت سیم بالا رفته و سیم این حرارت را در مایع اطراف خود منتشر خواهد کرد. المنت‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که در این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی نوع فلنج دار است. با ما همراه باشید.

معرفی ساختار المنت فلنج دار

المنت فلنج دار

المنت‌های فلنج دار از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به نوع میله‌ای داشته و تنها تفاوت آن‌ها در سری آن‌ها بوده که یک فلنج در این قسمت جوش داده شده است. جالب است بدانید که قدمت بهره‌گیری از این وسیله حدوداً ۳۰ سال است و این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بهبود ساختار این المنت از آن در صنایع مختلف شیمایی و پتروشیمی نیز استفاده می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده عمده از این وسیله در مقایسه با سایر المنت‌ها، امنیت بالا و کنترل عالی در المنت‌های فلنج دار است. معمولاً تجهیزات مذکور به واسطه یک سیم از جنس کروم و نیکل طراحی و تولید می‌شوند.

قابل ذکر بوده که نقش سیم در این المنت‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که سیم در برابر جریان برق مقاومت خوبی از خود نشان داده و در عین حال سبب ایجاد حرارت می‌شود.

در اطراف سیم تعبیه شده در المنت فلنج‌دار روکشی قرار داده شده که آن را تحت عنوان غلاف می‌شناسند. عموماً غلاف استفاده شده در ساختار این تجهیزات از جنس اکسید منیزیم است؛ چرا که خاصیت هیدروسکوپیک اکسید منیزیم بالا بوده و سبب افزایش مقاومت المنت در برابر نفوذ آب و رطوبت می‌گردد.

مهم‌ترین کاربردهای المنت فلنج دار

المنت فلنج دار

اصلی‌ترین کاربرد این محصول هم‌چون سایر محصولات مشابه، ایجاد و جابه‌جایی انرژی گرمایی است. نکته‌ای که می‌بایست در مورد این نوع از المنت‌های حرارتی در نظر داشته باشید این است که المنت‌های مذکور معمولاً برای انتقال حرارت به محصولات گاز و مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عموماً المنت‌های فلنج دار در تانک‌های نگهداری، تانکرهای مواد بهداشتی، مخازن محصولات نفتی و تجهیزات پردازش غذا کاربرد دارند. المنت‌های مذکور به روش تماس مستقیم و غوطه‌وری، گرما را انتقال داده و در حقیقت این روش از جمله تکنیک‌هایی بوده که میزان کارایی را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

المنت فلنج دار دارای انواع مختلفی بوده که هر یک از آن‌ها ضمن برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد، مصارف مختلفی دارند؛ به همین خاطر لازم است که پیش از خرید المنت در ابتدا هدف خود از خرید و شرایطی که قصد استفاده از المنت را در آن دارید، مورد بررسی قرار داده و بعد بهترین مدل را خریداری نمائید.

نکات خرید المنت‌ فلنج دار

المنت فلنج دار

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد، المنت‌ فلنج‌ دار در انواع مختلف با کاربردهای متفاوت در بازار موجود هستند. در درجه اول لازم است که نیاز و کاربردی که مدنظر دارید را ارزیابی کرده و بعد اقدام به خرید کنید. گرما یا توان گرمایشی، ولتاژ و محیطی که قرار است المنت در آن کار کند،

از جمله مهم‌ترین موارد هستند. علاوه بر این، می‌بایست به اندازه، تعداد المنت‌های مورد نیاز، اندازه فلنج، جنس غلاف و مقدار کیلووات نیز توجه داشته باشید.

میزان گرمای ایجاد شده به واسطه این المنت‌ها و توان گرمایی آن‌ها به فاکتورهای متعددی وابسته است که معمولا این مقدار را به کمک سنجش حداکثر توان گرمایشی محاسبه می‌کنند. از جمله فاکتورهای تأثیرگذار بر این مقدار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ویسکوزیته
  • چگالی
  • آلاینده‌های موجود در فضا
  • ویژگی‌های مقاومتی المنت در در برابر خوردگی
  • ویژگی‌های خوردنگی و فرسایشی محیط گرم

از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های این محصولات، سهولت در نگهداری آن‌هاست. تنها کافی است که یکی از المنت‌ها را درون مخزن نصب کرده تا مایعات داخل آن در راحت‌ترین حالت ممکن گرم شود. اگر قصد ایجاد تغییر دارید، تنها کافی بوده که میزان فشار سیستم را کم کرده، المنت را جدا ساخته و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید. شایان ذکر است که سهولت دسترسی به این المنت و عدم نیاز به بازکردن تجهیزات سبب شده است که بسیاری از مجموعه‌ها از این دستگاه استقبال کنند.

انواع المنت فلنج دار

المنت فلنج دار

در حالت کلی می‌توان این تجهیزات را از لحاظ میزان گرمادهی و روش گرمادهی طبقه‌بندی نمود. طبقه‌بندی المنت‌های فلنج دار بر حسب میزان گرمادهی به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شود. المنت‌های سه فاز مصارف صنعتی داشته و تک فازها مصارف خانگی دارند؛ به این خاطر که مدل سه فاز قادر است گرمای بیش‌تری را تولید کند و المنت‌های تک فاز چنین قابلیتی ندارند.

دسته‌بندی دوم که بر حسب روش گرمادهی بوده، المنت‌های فلنج دار را به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌کند. در ادامه با یک از مدل‌های مذکور آشنا خواهیم شد:

المنت فلنج دار مستقیم

این مدل به صورت مستقیم با مایع در ارتباط بوده و با ارتباط مستقیم سبب گرم شدن آن می‌شود. از جمله مزیت‌های المنت‌های فلنج‌داری که به روش مستقیم کار می‌کنند می‌توان به سرعت بالا در ایجاد گرما اشاره کرد. البته در کنار مزایایی که دارد، به دلیل تماس مستقیم با مایعات احتمال خوردگی در آن افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر معمولاً جنس میله‌های این نوع از المنت‌های فلنج دار را مقاوم‌تر ساخته و معمولاً از فولاد ضد زنگ، مس یا تیتانیوم بهره‌گیری می‌کنند.

المنت فلنج‌ دار غیر مستقیم

زمانی که احتمال خوردگی در محل مورد نظر زیاد باشد، طبیعتاً استفاده از المنت‌های فلنج‌داری که به روش مستقیم کار می‌کنند کار چندان هوشمندانه‌ای نیست؛ به همین دلیل بهتر است در چنین شرایطی از المنت‌هایی که درون یک محفظه قرار گرفته و در تماس مستقیم با مایع نیستند، استفاده نمائيد. این محفظه‌ها علاوه بر این که از تماس مستقیم المنت با مایع جلوگیری می‌کنند، مانع انتقال گرما به مایع نمی‌شوند.

سخن پایانی

المنت فلنج دار یکی از پرکاربردترین المنت‌های حرارتی بوده که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به المنت‌های میله‌ای دارد. این نوع از المنت‌ها در دسته مواد دوست‌دار طبیعت نیز طبقه‌بندی می‌شوند؛ چرا که هیچ‌گونه ماده مضری را وارد چرخه محیط زیست نخواهند کرد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون المنت‌های فلنج دار در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با المنت‌های حرارتی با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

106 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط