۱۰ آسانسور معروف

10 آسانسور معروف جهان را بشناسید!

247 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

امروزه با توجه به رشد جمعیت و افزوده شدن بر تعداد ساختمان‌های چند طبقه در دنیا، آسانسورها نقش بسیار پر رنگی را در زندگی ما ایفا می‌کنند. آسانسورها در انواع مختلف توسط شرکت‌های گوناگون در سراسر جهان طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. در ادامه این راهنما قصد داریم ۱۰ آسانسور معروف دنیا را به شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با ۱۰ آسانسور معروف در دنیا

۱۰ آسانسور معروف

آسانسور معروف همتشواند (Hammetschwand) | سوئیس

از جمله ۱۰ آسانسور معروف در دنیا، آسانسور همتشواند(Hammetschwand) در سوئیس بوده که بزرگ‌ترین آسانسور واقع در فضای باز در کل اروپا محسوب می‌شود. بالابر هیجان‌انگیز و بی‌همتای همتشواند ارتباطی را بین مسیری صخره‌ای و دیدنی با بخش بالایی صخره که مسطح بوده و چشم‌انداز خوبی رو به دریاچه لورزن دارد را برقرار می‌سازد.

از دیگر ویژگی‌های این بالابر می‌توان به سرعت بالای آن اشاره داشت؛ به طوری که مسافران می‌توانند ظرف مدتی کم‌تر از 1 دقیقه به قسمت فوقانی صخره که در ارتفاع 153 متری قرار دارد، برسند. درست است که سوئیس کشوری خاص و بی‌نظیر بوده و پر از اماکن دیدنی است، اما آسانسور همتشواند نیز یکی از چندین جاذبه‌های توریستی سوئیس بوده و مردمان زیادی علاقمند به بازدید از این بالابر هستند.

آسانسور معروف برج آسمان | نیوزلند

آسانسور معروف

آسانسور بعدی که در لیست ۱۰ آسانسور معروف می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، برج آسمان در نیوزلند است. این برج دیدنی در شهر اکلند (Auckland) واقع شده و به گونه‌ای طراحی شده است که مسافران با سوار شدن در آن می‌توانند کل شهر را به خوبی ببینند. محل قرارگیری این آسانسور معروف در ارتفاع 610 پایی قرار گرفته و بازدیدکنندگان می‌توانند مناظری نفس‌گیر و هیجان‌انگیز را در این آسانسور مشاهده کنند.

جالب است بدانید که این آسانسور نیمه شیشه‌ای بوده و می‌تواند مسافران را ظرف مدت 40 ثانیه به سکو برساند! از جمله ویژگی‌های دیگر آسانسور مذکور می‌توان به کف شیشه‌ای آن اشاره داشت که باعث می‌شود حین حرکت مسافران تصور کنند زمین به سرعت از آن‌ها دور شده و در زمان پایین آمدن دچار سرگیجه شوند!

آسانسور معروف بیلانگ  (Bailong)| چین

یکی دیگر از ۱۰ آسانسور معروف در دنیا، آسانسور شیشه‌ای درون صخره‌ای بزرگ و جذاب در ناحیه وولینگ یوآن (Wulingyuan) تحت عنوان بیلانگ است. این آسانسور با ارتفاعی برابر 330 متر سنگین‌ترین و بلندترین آسانسور خارجی در دنیا به حساب می‌آید. جالب است بدانید که ساخت این آسانسور در ماه اکتبر سال 1999 آغاز شد و در سال 2000 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

آکوادام  (Aquadom)| آلمان

آسانسور معروف

آسانسوری بی‌نظیر در هتل رادیسون بلو در شهر برلین که دارای 25 متر ارتفاع بوده و از سال 2004 تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که این آسانسور یک نوع آکواریوم شیشه‌ای اکریلیک بوده که در آن یک جایگاه شفاف و بی‌نظیر برای حمل مسافران در نظر گرفته شده است.

فالکیرک  (Falkirk)| اسکاتلند

فالکیرک نوعی بالابر چرخشی بوده که وظیفه آن جابه‌جایی قایق‌ها بوده و یک رابط قوی و باکیفیت بین دو کانال یونیون و کلاید به حساب می‌آید. قابل ذکر بوده که فاصله بین دو کانال مذکور 24 متر و برابر یک ساختمان 8 طبقه است.

نمای آسمان  (Skyview)|  اریکسون گلوب، سوئد

آسانسور معروف

اریکسون گلوب بزرگ‌ترین ساختمان نیم‌کره در دنیا بوده که دارای قطری برابر با 110 متر و ارتفاعی معادل با 85 متر است. ساختمان مذکور بیش‌تر برای برگزاری مسابقات هاکی روی یخ، نمایش‌ها و اجرای کنسرت کاربرد دارد. در بخش خارجی این نیم‌کره آسانسوری شیشه‌ای تحت عنوان نمای آسمان تعبیه شده که قادر است مسیری انحنادار را تا بخش فوقانی این نیم‌کره به راحتی طی کند و از طرف دیگر باز شود. این سفر در کل 20 دقیقه طول می‌کشد و مسافران در این بازه زمانی فرصت دارند که از چشم‌اندازهای بی‌نظیر استکهلم نهایت لذت را ببرند.

آسانسور لاسردا  (Lacerada) | برزیل

آسانسور لاسردا رابطی مابین بخش مدرن و سنتی شهر سالوادور بوده و روزانه حداقل 300000 نفر می‌توانند از آن با پرداخت مبلغی ناچیز استفاده کرده و از سواری لذت ببرند. قابل ذکر است که مسافران می‌توانند تنها در ظرف 38 ثانیه به ارتفاع 72 متری برسند.

برج ایفل | فرانسه

آسانسور معروف

برج ایفل یکی از جذاب‌ترین و بلندترین برج‌های دنیا بوده که برای رسیدن به بالاترین نقطه آن باید از آسانسور استفاده کرد. وجود یک آسانسور معمولی برای این برج کافی نیست و به همین خاطر آسانسوری منحصر به فرد برای آن در نظر گرفته‌اند. آسانسور برج ایفل در پایه‌های برج و به صورت مورب و قطری حرکت خواهد کرد. بعد از رسیدن به سطح اول آسانسور دیگری از نوع معمولی مسافران را به بالاترین نقطه ایفل رسانده که از آن‌جا می‌توانند منظره خارق‌العاده پاریس را مشاهده کنند.

طاق دروازه  (The Gateway Arch) | آمریکا

آسانسور بعدی که می‌خواهیم در لیست ۱۰ آسانسور معروف دنیا به شما معرفی کنیم، آسانسور طاق دروازه (The Gateway Arch) در آمریکا بوده که در سنت لوئیس ایالت میزوری واقع است. این آسانسور یا در حقیقت بهتر است بگوئیم بنای فولادی فوق‌العاده ساخته شده از فولاد ضد زنگ بوده و به صورت یک قوس یا کمان است و بزرگ‌ترین و جزو جذاب‌ترین بناهای دیدنی ساخت بشر در ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید.

علاوه بر این، این آسانسور تحت عنوان بزرگ‌ترین قوس ساخته شده در جهان نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید که به منظور صعود به بلندترین نقطه این قوس در هر یک از پایه‌های این کمان ترامواهایی در نظر گرفته شده که هر ترن شامل 8 کوپه به شکل تخم مرغ بوده و هر کدام از آن‌ها ظرفیت 5 مسافر را دارند. برای رسیدن به بالاترین نقطه این کمان تنها کافی‌ست که 4 دقیقه صبر کنید!

تایپه ۱۰۱ | تایوان

مرکز تجاری تایپه یکی از معروف‌ترین مراکز تجاری بوده که آسانسورهای دو عرشه‌ای آن توانستند در سال 2004 رکورد تازه‌ای در سرعت به ثبت رسانند. این آسانسورها قادر هستند که با سرعتی معادل 16.83 متر در هر ثانیه حرکت کرده و بازدیدکنندگان را از طبقه 5 الی طبقه 89 در مدت زمان 37 ثانیه منتقل کنند!

سخن پایانی

آسانسورها از جمله پرکاربردترین تجهیزات حمل و نقل عمومی در دنیا به حساب می‌آیند که در این راهنما با ۱۰ مورد از برترینِ آن‌ها آشنا شدیم.  شما چه اطلاعات دیگری پیرامون آسانسورها دارید؟ آیا آسانسور دیگری به غیر از ۱۰ آسانسور معروف که در این راهنما معرفی کردیم را می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

247 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط