کلید آسانسور

کلید آسانسور؛ معانی دکمه‌ها و کاربرد هر یک از آن‌ها

651 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید منظور از کلید آسانسور چیست؟ با معانی این کلیدها آشنا هستید؟ آشنایی با مفهوم هر یک از این کلیدها که رابط اصلی بین کاربر و آسانسور هستند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. برخی از این کلیدها معانی واضحی دارند و شماره طبقات را مشخص می‌کنند، اما برخی دیگر در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گرفته و اکثر افراد به طور دقیق نمی‌دانند که معنی آن‌ها چیست. در ادامه این راهنما با معنی کلیدهای آسانسور آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

مفهوم کلید آسانسور؛ کلیدهای عددی

کلید آسانسور

از جمله اصلی‌ترین کلیدهای آسانسور، کلیدهای شاخص طبقات هستند که بر روی پنل لمسی داخل کابین نصب می‌شوند. این کلیدها که با حروف عددی و یا ترکیبی از حروف و اعداد روی پنل کاربری آسانسور نمایش داده می‌شوند، نشان‌دهنده طبقات آسانسور هستند.

به عنوان مثال کلید 3 نمایش‌دهنده طبقه سوم ساختمان بوده و مابقی کلیدهای عددی نیز به همین ترتیب سایر طبقات ساختمان را نشان می‌دهند. به غیر از این کلیدهای عددی که معنی شفاف و واضحی دارند، کلیدهای دیگری نیز در آسانسور وجود داشته که به صورت حروف نمایش داده می‌شوند. در ادامه به بررسی معنی کلیدهای حروفی خواهیم پرداخت:

مفهوم کلید آسانسور؛ کلیدهای حروفی

کلید آسانسور

کلید G یا GF

یکی از کلیدهای آسانسور، کلید G یا F بوده که بیان‌کننده طبقه همکف ساختمان است. حرف G که مخفف واژه Ground Floor به معنای طبقه همکف بوده در برخی از کشورهای اروپایی ممکن است که با عدد 0 نیز نمایش داده شود. علاوه بر این، در برخی از کشورهای دیگر ممکن است که در این دکمه در کنار حرف G علامت * را ببینید که بیان‌کننده خروجی اصلی یا لابی است.

کلید B

این دکمه در ساختمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای طبقات منفی باشند. منظور از طبقات منفی طبقاتی هستند که در زیر طبقه همکف قرار می‌گیرند. حرف B مخفف واژه Basement به معنای زیرزمین بوده که در انواع B1، B2 و… در معنای اولین زیرزمین، دومین زیرزمین و… نمایش داده می‌شود.

کلید آسانسور  L یا LB

این کلید که مخفف واژه Lobby بوده نمایش‌دهنده طبقاتی است که در آن لابی وجود دارد. لازم به ذکر است که این کلید گاهاً می‌تواند مخفف واژه  Level نیز باشد که در انواع L1, L2, L3 نمایش داده می‌شود؛ اما در هر دو حالت این کلید به معنای لابی است.

کلید آسانسور  M

کلید مذکور که گاهاً به صورت MZ نمایش داده می‌شود، مخفف واژه Mezzanine در معنای نیم‌طبقه است. منظور از نیم‌طبقه، طبقه‌ای بوده که در بین دو طبقه اصلی ساخته شده است.

کلید P

این کلید که مخفف واژه Parking بوده معرف پارکینگ در ساختمان‌های مختلف است. زمانی که ساختمان چندین پارکینگ مختلف داشته باشد، این کلید به صورت P1, P2, P3 و … نمایش داده می‌شود. زمانی که ساختمان مورد نظر دارای استخر نیز باشد، این کلید می‌تواند در معنای  Pool و گاهاً در معنای Podium به معنای لژ نمایش در سالن‌های نمایش یا به طور کل ساختمان‌هایی که در طبقه بالای همکف دارای لژ هستند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

دکمه آسانسور R

کلید آسانسور R به معنای Roof (پشت بام) در معدود مواردی به صورت RG به معنای روف گاردن نیز در آسانسورها نمایش داده می‌شود.

دکمه آسانسور C

حرف C در آسانسورها  از کلمه Concourse به معنای سالن اجتماع است. این کلید معمولاً در آسانسورها به صورت رایج وجود ندارد و تنها در ساختمان‌هایی که دارای سالن قطار یا عرشه‌های دو طبقه باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکمه آسانسور D

کلید آسانسور

کلید بعدی D در معنای Deck (عرشه) بوده که گاهاً به عنوان جایگزین Footbridge به معنای پل عابر پیاده یا Podium به معنای لژ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که Footbridge در معنای پل عابر پیاده عموماً در ایستگاه‌های قطار کارایی دارد.

دکمه آسانسور F یا FB

کلید مذکور بیان‌کننده واژه Footbridge بوده که همان‌طور در بخش قبل به آن اشاره شد، به معنای پل عابر پیاده در ایستگاه‌های مترو و قطار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکمه آسانسور H

دکمه مذکور در آسانسورها بیان‌کننده عبارت Helipad نمایش‌دهنده محل نشست هلیپاد خواهد بود.

دکمه آسانسور PH

این کلید فرم مخفف شده واژه Penthouse در معنای پنت هاوس بوده و در ساختمان‌هایی که چنین طبقه‌ای ساخته شده باشد، کاربرد دارد.

کلید آسانسور S  یا SL

این دکمه معمولاً در آسانسورهای ایستگاه‌های قطار یا مترو مورد استفاده قرار گرفته و به معنای خیابان (Street) است. البته ممکن است که این کلید در ساختمان‌های اسپا به معنای Stand for spa نیز کاربرد داشته باشد.

دکمه آسانسور T

دکمه بعدی که در آسانسورها وجود داشته، کلید آسانسور T بوده که در معنای بالکن یا تراس به صورت فرم مخفف شده واژه Terrace مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلید نیز در آسانسورهای ایستگاه‌های مترو و قطار نیز مورد استفاده قرار گرفته و در چنین حالتی فرم کوتاه‌ شده عبارت Transfer to RailWay Station در معنای انتقال به ایستگاه قطار است.

دکمه آسانسور A

این کلید مابین دکمه‌های آسانسور برگرفته از واژه Additional به معنای اضافی بوده که در ساختمان‌هایی که دارای طبقات انشعاب‌دار هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال کلید A2 بیان‌کننده طبقه دوم اضافی است. لازم به ذکر است که کاربرد این کلید در آسانسورها چندان متداول نیست.

دکمه اضطراری

دکمه دیگری در مدار فرمان آسانسور تعبیه شده که از آن برای قطع کامل سیستم آسانسور استفاده می‌شود. با فشردن این کلید، آسانسور از کار افتاده و کابین متوقف می‌شود. این دکمه سبب قطع کامل سیستم شده و در مواقع خطر وضعیت آسانسور ایمن می‌شود.

متداول‌ترین نوع کلید اضطراری در آسانسورها از نوع قارچی بوده که یک کلید زرد رنگ بزرگ بوده و بر روی آن شستی قرمز رنگی تعبیه می‌شود. علاوه بر این، ممکن است که این دکمه در آسانسورها به صورت یک دکمه قرمز رنگ با علامت STOP نیز نمایش داده شود.

کلید زنگ یا زنگوله

این کلید که به صورت یک زنگوله در آسانسورها تعبیه شده به معنای زنگ خطر بوده و زمانی که افراد در آسانسور گیر می‌کنند، می‌توانند از آن استفاده نمایند. البته زمانی که برق ساختمان قطع شده باشد، احتمال کارکرد این کلید پایین می‌آید. با این حال خوب است که کاربرد این کلید را بدانیم و در مواقع نیاز آن را امتحان کنیم.

سخن پایانی

مجموع کلید آسانسور اصلی‌ترین رابط بین مسافر و آسانسور بوده که دارای معانی مختلفی است. آشنایی با مفهوم هر یک از این کلیدها زمانی که در آسانسورهای مختلف هستیم، می‌تواند بسیار کاربردی باشد. شما چه کلید دیگری در آسانسور می‌شناسید؟ چنان‌چه تجربه استفاده از هر یک از کلیدهای غیر رایج در آسانسورها را داشته‌اید، لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

651 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط