انواع سیم برق خانگی

انواع سیم برق خانگی؛ صفر تا صد ویژگی‌ها و کاربردها

236 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید انواع سیم برق خانگی به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود؟ با ویژگی‌های این محصولات آشنایی دارید؟ همان‌طور که می‌دانید، برق‌کشی و سیستم سیم‌کشی اصولی و استاندارد در ساختمان‌های مسکونی از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین مباحثی بوده که باید به آن پرداخت. عدم توجه به نوع هر سیم و کابل مصرفی در این سیستم و برخورداری از درجه کیفی پایین سبب کاهش کارایی و اختلال در سیستم نهایی می‌شود. به همین خاطر در ادامه این راهنما قصد داریم با رایج‌ترین انواع سیم برق که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا شویم. با ما همراه باشید.

معرفی انواع سیم برق خانگی

انواع سیم برق خانگی

پیش از این که بخواهیم به سراغ معرفی دسته‌بندی‌های مختلف سیم‌های برق ساختمانی برویم، لازم به ذکر است که منظور ما از سیم برق خانگی تمامی سیم‌هایی بوده که از آن‌ها در ساختمان‌های مسکونی به منظور انتقال جریان برق در سیستم برق‌کشی و سیم‌کشی برق ساختمان بهره‌گیری می‌شود. عموماً سیم‌های برق مصرفی در ساختمان‎‌ها در دو دسته کلی تک رشته‌ای و چند رشته‌ای بسته به نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معمولاً سیم‌هایی که تک رشته‌ای هستند برای سیم‌کشی توکار و از سیم‌های چند رشته‌ای برای سیم‌کشی روکار استفاده می‌شود. در ساختمان‌هایی که کوچک هستند، معمولاً سیم برق‌کشی تک فاز و در خانه‌های بزرگ‌تر، سیم‌های برق سه فاز به کار گرفته می‌شوند. در این بین برخی از سیم‌های برق استفاده بیش‌تری در ساختمان‌ها دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی انواع سیم برق خانگی و کاربردهای هر یک از آن‌ها

انواع سیم برق خانگی

در ساختمان‌ها به منظور انتقال جریان الکتریسیته به نقاط مختلف از سیم‌ها و کابل‌های برق که در انواع مختلفی در بازار موجود هستند، استفاده می‌شود. از جمله متنوع‌ترین انواع این سیم‌ها می‌توان به سیم برق مفتولی، سیم برق افشان و نیمه افشان و سیم برق ارت اشاره داشت. هر یک از سیم و برق‌های مذکور دارای ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فردی هستند که در ادامه با چیستی و کاربرد آن‌ها بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

سیم مفتولی

سیم‌های مفتولی که تحت عنوان سیم خشک نیز شناخته می‌شوند، متشکل از یک هسته جامد منفرد به همراه عایق پلاستیکی هستند. این سیم‌ها از قابلیت اتصال و فرم‌دهی بسیار خوبی برخوردار بوده، اما به دلیل ساختار سختی که دارند خم شدن و پیچاندن آن‌ها چندان توصیه نمی‌شود؛ چرا که ممکن است به سیم آسیب برسد.

با در نظر گرفتن این ویژگی، توصیه افراد متخصص در صنعت برق این است که از سیم‌های مفتولی زمانی که نیاز به خم شدگی آن‌ها نباشد، استفاده شود. از جمله اصلی‌ترین کاربردهای این محصول می‌توان به سیم‌کشی تابلوها و توزیع‌کننده‌های انرژی الکتریکی اشاره داشت. این سیم‌ها با ولتاژ نامی 450 الی 750 ولت برای جریان‌های مختلف با سطح مقطع‌های 1.5 الی 240 میلی‌متر مربع طراحی، تولید و عرضه می‌شوند.

سیم افشان

سیم‌های افشان یکی دیگر از انواع سیم برق خانگی بوده که متشکل از چندین رشته نازک سیم هستند که در کنار یک‌دیگر، یک هادی را تشکیل می‌دهند. این سیم‌ها دارای خاصیت انعطاف‌پذیری بوده و برای مواردی که نیاز به پیچ خوردگی یا خمیدگی سیم باشد، کارایی دارند. به طور کل از دیدِ مقایسه، سیم‌های افشان در مقایسه با سیم‌های مفتولی بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که انعطاف‌پذیری مناسب آن‌ها سبب عبور راحت‌تر از لوله‌ها می‌شود. ناگفته نماند که سیم‌های افشان با ولتاژ نامی 300 الی 500 ولت در بازار موجود هستند.

سیم برق خانگی نیمه افشان

سیم‌های نیمه افشان نمونه‌ای دیگر از سیم‌های مصرفی در سیستم برق‌کشی ساختمان‌ها هستند. این سیم‌ها یک رشته سیم بوده که برای آن‌ها روکش پی وی سی در نظر گرفته می‌شود. سیم‌های نیمه افشان نیز از قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار خوبی برخوردار بوده و می‌توان آن‌ها را به راحتی خم کرد.

معمولاً تولیدکنندگان سیم و کابل این محصول را با جنس‌های مسی و آلومینیومی طراحی، تولید و روانه بازار می‌کنند. شایان ذکر است که سیم‌های برق نیمه افشان به دلیل منعطف بودن، در اثر خمیدگی شکسته نمی‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که این محصولات طیف کاربرد گسترده‌ای در صنعت برق داشته باشند.

سیم برق ارت

سیم ارت یکی دیگر از سیم‌های برقی است که در ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود. سیم ارت یا سیم اتصال به زمین از جمله تجهیزات الکتریکی بوده که اصلی‌ترین کاربرد آن جلوگیری از برق‌گرفتگی ساختمان و محافظت از سازه و افراد ساکن در ساختمان خواهد بود. به کمک این تجهیز الکتریکی، در صورت بروز خطای الکتریکی، اضافه بار ایجاد شده در اثر آن به زمین منتقل شده و از بروز حوادث ناگواری هم‌چون آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی جلوگیری خواهد شد.

تفاوت اصلی سیم برق خانگی با کابل‌های برق چیست؟

انواع سیم برق خانگی

اکنون که با پرکاربردترین انواع سیم برق خانگی مصرفی در ساختمان‌ها آشنا شدیم، ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که این محصولات چه تفاوتی با کابل‌ها دارند. بسیاری از افراد به اشتباه بر این باور هستند که سیم‌ها و کابل‌ها یک محصول یکسان بوده و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد، در حالی که سیم و کابل دو مفهوم کاملاً جدا از هم هستند. البته هر دو محصول مذکور برای انتقال جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سیم برق خانگی که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، معمولاً از یک رشته هادی آلومینیومی یا مسی تولید شده و دارای یک روکش عایق هستند. در حالی که کابل‌ها متشکل از چندین رشته هادی آلومینیومی یا مسی هستند که به هم دیگر تابیده شده و در یک پوشش یا روکش ضخیم‌تر در مقایسه با سیم‌ها با درجه عایق‌ بالاتر و با کیفیت بهتر قرار گرفته می‌شوند. به طور خلاصه می‌توان گفت که کابل‌های برق ساخته شده از چند رشته سیم به هم تابیده شده هستند، در حالی که سیم‌ها یک رشته هادی آلومینیومی یا مسی دارند.

سخن پایانی

سیم‌ها از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌ها در سیستم برق‌کشی خانگی به حساب می‌آیند که در انواع مختلف به همراه ویژگی‌های متفاوت در بازار قابل خرید هستند. با شناخت انواع سیم برق خانگی و ویژگی‌های هر یک از مدل‌های آن می‌توان کیفیت سیستم برق‌رسانی مسکونی را ارتقا داد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این محصولات و مشخصات سیم‌های برق در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل برق مصرفی در سیستم برق‌کشی ساختمانی با ما و علاقمندان به حوزه برق به اشتراک بگذارید.

236 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط