فرآیند تولید سیم و کابل؛ تجهیزات مورد نیاز

354 بازدید آموزش در صنعت برق

فرآیند تولید سیم و کابل در تمام کارخانه‌ها به یک صورت است، ولی در این فرآیند با توجه به نوع سیم و کابل، و بسته‌بندی آن تفاوت‌هایی وجود دارد. تولید سیم و کابل مراحل پیچیده‌ای را شامل می‌شود و نیازمند افراد متخصص و تجهیزات مخصوص به آن است. در این مقاله قصد داریم نگاهی بر مراحل تولید سیم و کابل‌ها در کارخانه داشته و شما را با انواع و نحوه تولید آن‌ها آشنا کنیم، تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع کابل‌ها

فرآیند تولید سیم و کابل

کابل‌ها از نظر شکل، تعداد رشته سیم و تقسیم بندی با توجه به کاربردشان انواع گوناگونی را شامل می‌شوند:

  • کابل‌های تک رشته و چند رشته از نظر تعداد سیم‌ها
  • کابل‌های گرد و مثلثی از نظر شکل آن‌ها
  • تقسیم‌بندی کابل‌های مسلح و غیر مسلح از با در نظر گرفتن کاربردشان

انواع مواد اولیه مورد استفاده در تولید سیم و کابل

از مواد مورد استفاده در این صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مفتول‌های آلومینیومی
  • سیم‌های فولادی گالوانیزه
  • مواد پلی‌اتیلن سنگین HDPE
  • مواد عایقی پلی اتیلن کراسلینگ شده XLPE
  • قرقره‎های بسته‌بندی
  • مواد PVC و رنگدانه‌ها
  • مواد نیمه هادی

تمام این مواد که در تولید سیم و کابل نقش دارند، باید از کیفیت و ویژگی استاندارد برخوردار باشند. انواع مختلف سیم و کابل پس از تولید در آزمایشگاه بررسی شده و توسط واحد کنترل مورد تأیید قرار می‌گیرند.

تجهیزات مورد نیاز در ساخت سیم و کابل

فرآیند تولید سیم و کابل

در روند تولید سیم و کابل از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود که هر کدام نقش خود را در فرآیند تولید سیم و کابل ایفا خواهند کرد. در ادامه به معرفی این دستگاه‌ها خواهیم پرداخت:

  • دستگاه کشش راد یا نازک کن راد: این دستگاه دارای ۱۵ عدد کپستن ردیفی بوده و عمل انتقال نیرو در آن به وسیله چرخ دنده‌های پیوسته صورت می‌گیرد. همچنین این دستگاه با استفاده از یک تابلوی کنترل پیشرفته راه اندازی شده و برای انجام عمل نازک کاری و کشش مفتول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دستگاه نازک کن فاین: از این دستگاه نیز برای نازک کاری سیم استفاده می‌کنند. بدنه‌ای از جنس ورق آهن داشته و سیستم کشش این دستگاه به صورت ۵ مرحله‌ای تنظیم شده و کاربرد آن برای تولید رشته سیم‌های تار مویی با استفاده از خروجی دستگاه کشش راد است.
  • دستگاه‌های بانچر: استفاده از این دستگاه جهت بافت رشته سیم‌‌ها بوده و دارای مدل‌های مختلفی است. البته از دستگاه بانچر برای بافت و تاباندن رشته سیم‌های مویی از جنس آلومینیوم و برای تولید سیم‌های تکی و انجام عمل روکش زنی نیز استفاده می‌شود.
  • ماشین‌های اکسترودر یا روکش زن: این ماشین‌ها از اصلی‌ترین و پر اهمیت‌ترین دستگاه‌ها در فرآیند تولید سیم وکابل به شمار می‌روند. کاربرد این دستگاه برای روکش زنی موادی همچون پی وی سی، پلاستیک و فون روی مفتول بوده و از جنس مس یا آلومینیوم در ابعاد و ظرفیت‌های گوناگون ساخته می‌شود.
  • ماشین‌های استرندر: از دستگاه‌های تولید سیم و کابل در زمینه تاباندن سیم‌ها بوده و کابل‌هایی که از جنس آلومینیوم، مس و یا فولاد کربن را تابانده یا به اصطلاح می‌بافد.

فرآیند تولید سیم و کابل

فرآیند تولید سیم و کابل

 

 

بعد از آشنایی با انواع کابل و مواد اولیه و شناخت دستگاه‌ها و تجهیزات لازم در فرآیند تولید سیم و کابل، به سراغ مراحل تولید آن می‌رویم. از مراحل تولید سیم و کابل به ترتیب می‌توان به موارد زیر توجه داشت:

اولین مرحله، نازک کاری

مرحله اول در پروسه تولید سیم و کابل نازک کاری بوده که با استفاده از دستگاه انجام عملیات کشش و نازک کردن انجام شده و به اندازه های مختلف تولید می‌شود.

مرحله دوم، آنیل کاری

در این مرحله که قدم دوم در تولید سیم و کابل است، مفتول‌ها با استفاده از دستگاه فاین آماده برای ورود و قرار گرفتن در کوره و آنیل خواهند شد.

مرحله سوم، پانچ

سومین قدم نیز در فرآیند تولید سیم و کابل عملیات پانچ است. در این قسمت مواد اولیه آنیل شده روی قرقره‌ها قرار گرفته و با استفاده از دستگاه پانچ، عمل تاباندن رشته‌ها انجام می‌شود.

مرحله چهارم، عایق کاری

در این مرحله عملکرد دستگاه اکسترودر به این صورت است که مواد HDPE، PVC، XLPE و نیمه هادی به عنوان لایه‌های میانی، عایق را به صورت یک پارچه تزریق کرده و آن‌ها بعد از حرکت در المنت‌های حرارتی، درون ماردون ذوب می‌شوند و به شکل خمیر در آمده و از دستگاه خارج می‌شوند و بعد درون قالب‌هایی که از قبل آماده شده‌ است قرار می‌گیرند.

این قالب‌ها در انواع مختلف برای ضخامت و سایز کابلی که مورد نیاز باشد تهیه و تولید می‌شوند. در ادامه کابل عایق شده را بعد از خارج کردن از قالب وارد آب سرد می‌کنند و بعد از رسیدن آن به دمای محیط، توسط جریان هوا خشک می‌شود. روی این کابل جزئیاتی همچون سایز کابل، ولتاژ، سال ساخت و دیگر مشخصات آن چاپ شده و قابل رویت خواهد بود و بعد از این مراحل کابل به دستگاه تیک آپ رفته و بر روی قرقره جمع می‌شود.

مرحله پنجم، روکش زنی

این مرحله توسط دستگاه اکسترودر انجام خواهد شد؛ به این صورت که مواد اولیه اصلی که زیره‌های استرندر شده از جنس گرانول هستند، از روکش و پودر تالک برای عمل روکش زنی استفاده می‌کند.

مرحله ششم، بسته بندی

این مرحله قدم نهایی در فرآیند تولید سیم و کابل است. در این قسمت با در نظر گرفتن نیاز و سفارش مشتری، کابل‌ها در متراژ و شکل مورد نیاز بسته بندی می‌شوند و به صورت کلاف یا قرقره برای خریدار ارسال خواهند شد.

مرحله هفتم، تست و بازرسی نهایی

بعد از مرحله بسته بندی، تمامی قرقره‌ها در مرحله تست نهایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که آزمون‌های انجام شده روی آن‌ها به شرح زیر است:

  • آزمون مقاومت الکتریکی هادی: هدف از انجام این آزمون مطمئن شدن از مناسب بودن قطر آن و عدم وجود پارگی در رشته‌ها و کیفیت مناسب جنس هادی آن است.
  • آزمون ولتاژ بالا: این آزمون نیز به جهت مطمئن شدن از پوشش کامل و عدم جود قطعی روی هادی و کیفیت خوب مواد عایق بوده و بعد از انجام این تست نشانه گذاری روی کابل بررسی شده انجام می‌گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع کابل و دستگاه‌های مورد استفاده برای ساخت آن آشنا شده و همچنین مراحل ساخت سیم و کابل را مورد بررسی قرار دادیم تا اطلاعات مهم و مفیدی در رابطه با فرآیند تولید سیم و کابل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در انتها از شما همراهان عزیز سایت تکه کابل می‌خواهیم تا در صورت داشتن اطلاعات و تجربیات پیرامون این مطلب، آن را با ما و اعضای محترم سایت به اشتراک بگذارید.

354 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط