سیم و کابل ضایعاتی

سیم و کابل ضایعاتی؛ خرید و فروش، بازیافت و قیمت

955 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از ضایعاتی که قابلیت بازیافت داشته و بازیافت و بره‌وری دوباره از آن بسیار سودمند است، سیم و کابل ضایعاتی می‌باشد. سیم و کابل‌های ضایعاتی به سیم و کابل‌هایی گفته می‌شود که عمر مفید خود را کرده‌اند و دیگر توانایی انتقال برق و یا عملکرد صحیح در برق‌رسانی ندارند. از آنجا که سیم‌ها و کابل‌های برق دارای مواد بسیار مفید و مهمی هستند، دور انداختن آن‌ها کاری عبس و اشتباه بوده و با بازیافت سیم‌ها و کابل‌های ضایعاتی می‌توان از مواد سازنده آن‌ها، برای باری دیگر، بهره برد. در این مقاله قصد داریم به بررسی سیم و کابل ضایعاتی پرداخته و روش بازیافت سیم و کابل ضایعاتی را بیان کنیم.

سیم و کابل ضایعاتی

سیم و کابل ضایعاتی

همان طور که گفته شد، سیم‌ها و کابل‌های برق از مواد ارزشمندی همچون مس، آلومینیوم و پلاستیک تشکیل شده‌اند. هر وسیله‌ای یک عمر کاری محدود و مشخص داشته و پس از مدت زمانی فرسوده شده و تبدیل به ضایعات می‌شود. سیم‌ها و کابل‌های انتقال برق هم از این قاعده مستثنی نبوده و  پس از گذشت مدت زمان مشخصی از عملکردشان تبدیل به ضایعات سیم و کابل می‌شوند.

از آنجا که این سیم و کابل‌ها از مواد بسیار ارزشمندی تشکیل شده‌اند، دور انداختن آن‌ها امری اشتباه بوده و علاوه بر اینکه برای محیط زیست مضر هستند باعث اسراف در استفاده بهینه از منابع می‌شود. برای اینکه از این سیم‌و کابل‌های ضایعاتی استفاده بهینه‌ای داشته باشیم، باید آن‌ها را بازیافت کنیم که اصطلاحا به آن بازیافت سیم و کابل ضایعاتی هم گفته می‌شود.

 

دقت کنید که بازیافت ضایعات سیم و کابل، مس یا آلومینیوم (اکثرا مس) خالصی را به ما می‌دهد که امکان استفاده از آن در بیشتر صنایعی که به مس نیاز داشته و تقاضای آن را دارند، ممکن است. برخی فکر می‌کنند که این بازیافت برای شرکت برق بوده و دوباره این مس باید به خط تولید سیم و کابل برگردانده شود در صورتی که این تفکر اشتباه بوده و از این مس و یا آلومینیوم بازیافتی می‌توان در انواع صنایع بهره برد. برای خرید سیم و کابل ضایعاتی و یا فروش انواع سیم و کابل ضایعاتی با قیمت مناسب می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواستتان اقدام بفرمایید.

بازیافت سیم و کابل ضایعاتی

سیم و کابل ضایعاتی

بازیافت سیم و کابل مانند بازیافت سایر قطعات و مواد همچون پلاستیک، دارای مراحل و روندی است که باید قدم به قدم طی شود. از مزایای بازیافت سیم و کابل می‌توان به صرقه‌جویی در منابع و موارد اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و افزایش سرعت در تولید محصولات جدید و به‌روز اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین مراحل و اقداماتی که باید در هنگام بازیافت سیم و کابل ضایعاتی انجام داد، جدا کردن پوسته پلاستیکی از سیم و یا مفتول مسی است. در گذشته برای بازیافت سیم و کابل ضایعاتی از روش‌های سنتی مانند سوزاندن و یا بریدن سیم و کابل استفاده می‌شد که تمامی این کارها دارای خطا بوده و باعث اسراف در وقت و زمان و سرمایه می‌شدند.

امروزه برای بازیافت سیم و یا کابل از روش‌های مدرن استفاده می‌کنند و دیگر از کارهایی همچون آتش زدن و یا سوزاندن سیم و کابل استفاده نمی‌شود. در حالت کلی برای بازیافت انواع سیم و کابل از دو روش فیزیکی و شیمیایی می‌توان بهره برد. در حالت کلی سه روش برای جداسازی و دریافت مس هستیم. این سه روش عبارتند از:

  •         بازیافت به صورت دستی یا فیزیکی
  •         بازیافت با استفاده از قالکاری
  •         بازیافت به روش شیمیایی

در واقع هر سه روش بالا نتیجه‌بخش بوده و مس را از داخل سیم و یا کابل استخراج می‌کنند اما کیفیت و زمان صرف شده برای استخراج و بازیافت مس در هر کدام متفاوت است. در حالت کلی و برای آن که بهترین و سریع‌ترین نتیجه را بگیریم بهتر است ابتدا سیم و کابل‌ها را از یکدیگر جدا کرده و هر کدام از کابل‌ها را به قطعات کوچک‌تر خرد و تبدیل کنیم. سپس باید با استفاده از روش‌های مکانیکی، استاتیکی و  الکترواستاتیکی و یا اسیدکاری، مس را از سیم و پوسته پلاستیکی آن جدا کرد و در پایان مس و یا آلومینیوم بدست آمده را در شرکت‌هایی مانند شرکت ذوب آهن، بازیافت کرد.

قیمت سیم و کابل ضایعاتی

سیم و کابل ضایعاتی

سیم و کابل‌های برق در انواع مختلفی موجود هستند که قیمت هر کدام متفاوت است. از انواع سیم و کابل‌های برق قابل بازیافت می‌توان به سیم و کابل قدرت، سیم و کابل فشار ضعیف و متوسط، سیم و کابل فشار قوی، سیم و کابل مخابراتی، سیم و کابل روکش‌دار و … اشاره کرد. در حالت کلی قیمت سیم و کابل ضایعاتی هر یک از موارد بالا با استفاده از وزن و میزان سنگینی آن‌ها اندازه‌گیری و مشخص می‌شود اما با توجه به اینکه ساختار هر کدام از سیم و یا کابل‌ها متفاوت است .

خرید و فروش سیم و کابل ضایعاتی

خرید و یا فروش سیم و کابل ضایعاتی شبیه به سایر مواد بوده و وزن مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت سیم و کابل ضایعاتی است. در حالت عمومی سیم و کابلی که دارای عایق و یا روکش نباشد را بهتر و با قیمت بیشتری نسبت به سیم و یا کابلی که دارای روکش و عایق باشد، می‌خرند.

در صورتی که سیم و یا کابل ضایعاتی دارای روکش و عایق باشد  با قیمتی حدود نصف وزن کلی سیم و یا کابل از شما می‌خرند. برای اینکه بتوانید از خرید و فروش سیم و کابل ضایعاتی به سود مطلوبی برسید باید از ساختار انواع سیم و کابل آگاهی داشته و هر کدام را به شکل صحیح خود بفروشید. . برای خرید سیم و کابل ضایعاتی و یا فروش انواع سیم و کابل ضایعاتی با قیمت مناسب می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواستتان اقدام بفرمایید.

نتیجه‌گیری

دو مورد از باارزش‌ترین موادی که از آن‌ها در انواع سیم و کابل‌ها استفاده می‌شود، مس و آلومینیوم است. این مواد ارزش فراوانی داشته و دورانداختن آن‌ها می‌تواند باعث اسراف و آسیب به محیط زیست شود. سیم‌ها و کابل‌‌ها همانند سایر وسایل عمر محدود و مشخصی داشته و پس از طی کردن عمر کاریشان تبدیل به ضایعات می‌شوند. برای اینکه این مواد با ارزش داخل سیم و کابل ضایعاتی از بین نرود، از روش بازیافت سیم و کابل ضایعاتی استفاده می‌کنند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سیم و کابل ضایعاتی پرداخته و روش خرید و فروش سیم و کابل ضایعاتی را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

955 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط