قرقره چوبی

قرقره چوبی چیست و چه کاربردی دارد؟

698 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE)

قرقره‌ چوبی برای نگهداری کابل سیم‌ها با متراژ بالا استفاده می‌شود. سیم‌ها با متراژ زیر 500 متر معمولاً در کارتن بسته بندی می‌شوند و مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید اما اگر متراژ سیم بالای 500 تا 1000 متر باشد، بسته بندی کارتنی برای آن مناسب نیست و باید از روش دیگری بهره برد. روش مناسب برای بسته بندی کابل‌های با متراژ بالا، پیچاندن به دور قرقره چوبی است. با این کار سیم‌ها منظم و مرتب تا مدت‌ طولانی باقی می‌مانند. البته نوع و جنس چوبی که قرقره چوبی با آن ساخته می‌شود مهم است. در ادامه مقاله با قرقره چوبی و اهمیت کاربرد آن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

قرقره چوبی

نوع بسته بندی کابل ها

اهمیت قرقره چوبی زمانی روشن شد که فهمیدیم سازمان‌های بزرگ، متخصصان و بعضی از مصرف کنندگان، نیاز زیادی به سیم دارند و باید با متراژ بالا سیم تهیه کنند. تولید کنندگان هم با توجه به نوع تقاضاهایی که وجود دارد، استانداردهای مشخصی برای تولید و عرضه در نظر دارند. زیر 500 متر برای تقاضاهای کوچک و بالای 500 متر برای تقاضاهای بزرگ.

اما مسأله فقط تهیه کردن این کابل‌ها نیست، بلکه نگهداری آن مهم‌تر است تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. البته بسته بندی کابل‌ها فقط به روش قرقره چوبی انجام نمی‌شود بلکه به صورت کارتنی هم امکان پذیر است اما کارتن فقط برای سیم‌های با متراژ زیر 500 متر پاسخگو است. برای نگهداری سیم‌های بالای 500 و بعضاً حتی تا 1000 متر، نیاز به قرقره است و به صورت حلقه یا Reel انجام می‌شود.

جعبه کابل

ساخت قرقره چوبی

نوع و جنس قرقره هم مهم است چرا که این قرقره‌ها باید مقاوم باشند تا وزن سنگین سیم‌ها را تحمل کنند و باعث به خوردن نظم سیم‌هایی که حول محور مرکزی آن پیچیده شده‌اند، نشوند. ضمن اینکه خود قرقره چوبی باید سبک وزن باشد که حمل و نقل را سخت نکند.

ساخت قرقره چوبی

لزوم استفاده از تخته چند لایه در ساخت قرقره چوبی

در ساخت قرقره چوبی باید از تخته چند لایی استفاده کرد. در این روش چند لایه نازک از چوب را روی هم قرار می‌دهند. سپس این لایه‌ها را با انواع چسب چوب و متریال‎های قوی به هم می‌چسبانند تا در نتیجه یک تخته چند لایه مقاوم به دست آید. این تخته چند لایه قطر بیشتری دارد و محکم‌تر است.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تخته چند لایه در ساخت قرقره چوبی برای بسته بندی سیم است. مزایای استفاده از تخته چند لایه در قرقره چوبی:

  • مقاومت بالایی دارند و می‌توانند فشار سنگین و زیاد سیم‌های جمع شده را تحمل کنند. به همین دلیل قرقره چوبی ساخته شده از تخته چند لایه، برای جمع آوری بزرگترین نوع از سیم و کابل کاربرد و کارایی دارد.
  • انعطاف پذیر هستند و نمی‌شکنند اما امکان دارد تحت فشار زیاد، خم شوند. به همین دلیل باعث به هم خوردن نظم سیم‌های جمع شده نمی‌شوند و ماندگاری سیم‌ها بیشتر می‌شود.
  • سبک وزن است و حمل و نقل آن راحت‌تر است. سبک وزن بودن قرقره چوبی مهم است چرا که سیم‌هایی که حول آن جمع می‌شوند، به اندازه کافی سنگین هستند. بنابراین خود قرقره باید سبک باشد که سنگینی آن دو چندان نشود.
  • برش زنی و مونتاژ آن‌ها کاری ساده و راحت است و به همین دلیل ساخت قرقره چوبی راحت و سریع انجام می شود.

نکات مهم هنگام انبار کردن و نگهداری قرقره‌های چوبی پُر

نگهداری قرقره چوبی

  • حداکثر طول کابل باید 1000 متر باشد نه بیشتر چرا که اولاً ظرفیت قرقره چوبی به همین اندازه است ثانیاً اگر بیشتر از 1000 متر سیم حول قرقره بپیچانید، سنگینی وزن سیم باعث شکستن قرقره می‌شود؛
  • روی استوانه یا همان محور و بدنه داخلی صفحه قرقره چوبی را پلاستیک بپوشانید که حین حمل و نقل و جا به جایی به کابل ضربه و آسیب وارد نشود؛
  • روی توپی (بارل) قرقره هم بهتر است سه لایه پلاستیک بپیچانید تا لایه زیرین تحت فشار لایه‌های بالایی زخمی نشود؛
  • حتماً با یک پیکان جهت چرخش قرقره را نشان دهید و روی قرقره بچسبانید؛
  • دو سر کابل را هم با کپ حرارتی آب بندی کنید.

ابعاد قرقره چوبی برای سفارش کابل و سیم

قرقره های چوبی به سه دسته طبقه بندی می‌شوند:

  • قابل برگشت؛
  • قابل استفاده مجدد؛
  • غیر قابل برگشت.

قرقره‌های کابل غیر قابل برگشت اغلب از تخته سه لایه ساخته شده و برای یک بار استفاده مهندسی شده‌اند. قرقره‌های چوبی قابل استفاده مجدد اغلب دارای مواد چوبی میخکوبی هستند، در حالی که مدل‌های قابل برگشت معمولاً دارای ساختاری بسیار سنگین برای تحمل بارهای متعدد و استفاده با ظرفیت بالا هستند.

صرف نظر از دوام قرقره کابل چوبی، تولید کننده‌ها ابعاد قرقره چوبی را در چندین مورد اندازه گیری می‌کنند.

ایده‌های جالب برای استفاده از قرقره چوبی

جالب است بدانید که از قرقره چوبی می‌توان استفاده‌های دیگری هم داشت و لزوماً فقط برای نگهداری کابل و سیم نیست.

  • از قرقره چوبی می‌توانید به عنوان میز استفاده کنید؛

 

  • البته با خلاقیت بیشتر می‌توان آینه زیبایی از آن‌ها ساخت:

قرقره آینه

  • یا به عنوان میز ابزار در کارگاه یا گاراژ خانه:

جا ابزار قرقره

  • البته یک استفاده خلاقانه دیگر می‌تواند، تزئین آن به عنوان گلدان در حیاط باشد:

گلدان قرقره

  • به عنوان قفسه برای طبقه بندی وسایل هم قابل استفاده است:

قفسه قرقره

ایده‌های مختلفی برای استفاده از قرقره چوبی به جای نگهداری از کابل سیم وجود دارد.

سخن پایانی

قرقره‌های چوبی برای نگهداری کابل و سیم استفاده می‌شوند. البته به متراژ سیم هم بستگی دارد. اگر طول سیم یا کابل کمتر از 500 متر باشد از بسته بندی کارتنی استفاده می‌شود اما برای کابل و سیم با متراژ‌های بالای 500 الی 1000 متر باید از قرقره چوبی استفاده شود.

قرقره‌های چوبی باید در جنس و نوع خاص ساخته شوند چرا که مقاومت آن‌ها مهم است و باید بتوانند وزن سنگین سیم را تحمل کنند ضمن اینکه در شرایط مختلف آب و هوایی دوام داشته باشند. همانطور که خواندیم در ساخت قرقره چوبی، فرآیند تخته چند لایه به کار می‌رود چرا که قطر و ماندگاری بیشتری دارند، مقاوم هستند، نظم سیم‌ها را حفظ می‌کنند و باعث به هم خوردن سیم‌ها نمی‌شوند.

البته از قرقره چوبی استفاده‌های خلاقانه دیگری هم می‌توان داشت. مثلاً به عنوان میز یا قفسه یا آینه تزئینی و… . شما چه ایده‌های دیگری در نظر دارید؟ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

698 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط