کابل 120*1 مس 20 کیلوولت

معرفی کابل 120*1 مس 20 کیلوولت

85 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل 120*1 مس 20 کیلوولت چیست و چه ساختاری دارد؟ با مشخصات عمومی و فنی کابل‌های 120*1 مس 20 کیلو ولتی آشنایی دارید؟ کابل مذکور در دسته کابل‌های فشار متوسط قرار گرفته و در سیستم تأمین برق ساختمان‌های تجاری یا مسکونی و همچنین مدارهای توزیع صنعتی کارایی دارد. در ادامه این راهنما با محصول مذکور بیش‌تر‌ آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره کابل 120*1 مس 20 کیلوولت بدانید!

 کابل 120*1 مس 20 کیلوولت

نگاهی بر کابل فشار متوسط

پیش از آن که بخواهیم به سراغ معرفی کابل 120*1 مس 20 کیلوولت برویم، بهتر است که نگاهی بر کابل‌های فشار متوسط و ساختار آ‌ن‌ها داشته باشیم. کابل‌های فشار متوسط از جمله کابل‌های مصرفی و مهم در صنعت برق بوده که به همراه هادی‌های مسی و آلومینیومی بر اساس استانداردهای IEC یا BS به اشکال تک رشته و یا سه رشته عرضه می‌شوند. کابل‌های فشار متوسط دارای رنج ولتاژ‌ مابین 6 الی 30 کیلو ولت هستند و می‌توان از آن‌ها به منظور تأمین برق ساختمان‌های تجاری، مسکونی و مدارهای توزیع صنعتی بهره برد.

این کابل‌ها در ساختمان‌ها و محیط‌های داخلی مطابق با قواعد و استانداردهای مربوطه در ترانشه یا کانال و زیر زمین به شکل دفنی مستقیم در زیر خاک مرطوب یا خشک در سینی‌های کابل برای ساختمان‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، کابل‌های مذکور مناسب برای نصب در محیط آزاد، تابلو برق و نیروگاه‌ها نیز هستند.

کاربرد کابل فشار متوسط

کابل‌های فشار متوسط اعم از کابل 120*1 مس 20 کیلوولت مصارف مختلفی داشته که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • برقراری ارتباط مابین سوئیچ‌گیر و ترانسفورماتور در پست‌های فوق انتقال و توزیع
  • برقراری ارتباط مابین ترانسفورماتور و ژنراتور افزاینده در نیروه‌گاه‌های توزیع برق
  • خطوط اختصاصی تأمین انرژي الکتریکی کارخانه‌ها و صنایع بزرگ
  • خطوط زمینی توزیع و انتقال برق

معرفی کابل 120*1 مس 20 کیلوولت

کابل‌های 20 کیلوولتی به عنوان نمونه‌ای از کابل‌های پرفروش در بازار کابل‌های فشار متوسط ایران با هادی‌های آلومینیومی و مسی قابل فروش هستند. رسانای این محصول از نوع مسی بوده و در سطح مقطع  mm 120 به همراه یک لایه عایق پلی اتیلن کراسلینک شده، زره میله‌ای فولادی یا زره نواری و شیلد مسی نواری قابل خرید است. از این محصول می‌توان برای اتصال به ترانس یا تابلوها با کمک سرکابل بهره برد.

کاربرد اصلی این محصوا در شبکه‌های توزیع برق 20 کیلو ولت در فضاهای باز و بسته، زر خاک، سینی‌ها و کانال‌ها است. برندهای متعددی در زمینه تولید کابل 120*1 مس 20 کیلوولت فعال هستند که از جمله اصلی‌ترینِ آن‌ها می‌توان به افق البرز، سیمکو، ابهر، سیم و کابل یزد ، متال و… نام برد. شرکت‌های مذکور دارای تأییدیه‌های لازم از توانیر بوده و در وندور لیست اکثر شرکت‌های توزیع برق و سایر شرکت‌ها نظیر شرکت نفت جای می‌گیرند.

کابل 120*1 مس 20 کیلوولت افق البرز

 کابل 120*1 مس 20 کیلوولت

برای درک بهتر کارایی این محصول و‌ آشنایی با مشخصات فنی و عمومی آن، در ادامه به معرفی محصول مورد بحث که توسط برند افق البرز ارائه شده خواهیم پرداخت:

مشخصات عمومی

  • برند سازنده این شرکت افق البرز است.
  • این محصول با کد کالای N2XSY-120 قابل خرید است.
  • کشور سازنده این محصول ایران بوده و کیفیت آن اورجینال است.
  • از این کابل می‌توان در شبکه‌های توزیع برق 20 کیلوولت در محیط‌های خارجی و داخلی، درون زمین، سینی‌ها و کانال‌ها بهره برد.

مشخصات فنی

  • این محصول در ساختار خود حاوی 1 رشته است.
  • سایز این کابل 120 میلی متر مربع است.
  • روکش تعبیه شده برای این محصول از جنس پی وی سی (PVC)است.
  • قطر تقریبی کابل 120*1 مس 20 کیلوولت افق البرز 34.7 میلی‌متر است.
  • ولتاژ اسمی UO/U که در حقیقت همان ولتاژ بین هر رشته و زمین و ولتاژ بین دو رشته بوده برای این کابل 12/20KV است.

مشخصات ساختاری محصول

  • هادی استفاده شده در ساختار این محصول از جنس مس کلاس 2 است.
  • رنگ روکش کابل مورد بحث قرمز بوده و با ضخامت 2 میلی‌متر عرضه می‌شود.
  • نوع هادی تعبیه شده در ساختار این کابل از جنس نیمه افشان کلاس 2 است.
  • نوع محافظ برای این کابل شیلد دار بوده و جنس عایق از پلی اتیلن است.

سایر مشخصات

  • وزن تقریبی کابل 120*1 مس 20 کیلوولت افق البرز 2170 کیلوگرم در هر کیلومتر است.
  • این کالا بر اساس استاندارد IEC-60502 طراحی شده است.
  • کالای مذکور دارای تأییدیه‌های داخلی سازمان ملی استاندارد ایران و توانیر است.
  • تأییدیه‌های بین‌المللی این محصول عبارت است از KEMA، IS0 45001:2018، IS0 10004:2012 و ISO 9001:2015 از TUVNord.

قیمت کابل 120*1 مس 20 کیلوولت

فاکتورهای مختلفی بر قیمت تمام شده سیم و کابل موثر هستند که با شناخت آن‌ها می‌توان این محصول را در متراژ مورد نظر با قیمت مناسب خریداری کرد. عوامل موثر بر بهای تمام شده این محصول به شرح زیر است:

متریال مصرفی در ساختار کابل و میزان مصرف مواد

فلز آلومینیوم و مس از جمله رایج‌ترین فلزات مصرفی در ساختار کابل بوده که به عنوان هادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول قیمت فلز مس در مقایسه با آلومینیوم بیش‌تر بوده و همین موضوع بر قیمت تمام شده کابل‌های 20 کیلوولتی می‌تواند موثر باشد. همچنین، میزان کابل و مواد مصرفی در ساختار آن‌ها نیز بر قیمت تمام شده سیم و کابل موثر خواهد بود.

انرژی مصرفی، هزینه حمل و نقل و دستمزد نیروی انسانی

انرژی مصرفی در زمان تولید سیم و کابل که عموماً الکتریسیته بوده نیز می‌تواند بر قیمت نهایی محصول موثر باشد. علاوه بر این، دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌های حمل و نقل نیز بر بهای تمام شده کابل‌های برق اعم از 20 کیلوولتی موثر خواهد بود.

شاخصه‌های اقتصادی

شاخصه‌های اقتصادی نظیر نوسانات ارز، تورم و رکود و همچنین رونق اقتصادی نیز در محاسبه قیمت سیم و کابل تأثیرگذار خواهند بود. تأثیرگذاری متریال مصرفی در ساختار کابل را می‌توان بر حسب تغییر و نوسانات قیمت فلزات آلومینیوم و مس مورد بررسی قرار داد. افزایش یا کاهش قیمت داخلی یا جهانی مس و آلومینیوم بر قیمت تمام شده انواع سیم و کابل تأثیر مستقیم خواهد داشت. البته ناگفته نماند که عایق‌دار یا روکش‌دار بودن کابل نیز بر بهای تمام شده محصول نهایی تأثیرگذار است؛ چرا که برای عایق‌دار  کردن کابل نیز به متریال خاصی نیاز بوده و همین موضوع سبب افزایش قیمت نهایی محصول خواهد شد.

سخن پایانی

کابل 120*1 مس 20 کیلوولت یکی از کابل‌های مصرفی در مدارهای توزیع و برق‌رسانی بوده که توسط برندهای معتبری نظیر افق البرز، ابهر، سیم و کابل یزد و… در متراژ مورد نظر ارائه می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل‌های 20 کیلو ولتی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل‌های مذکور با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

85 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط