کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق؛ اهمیت و کاربرد آن در سیستم

148 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

هر سیستم و دستگاهی از قطعات و قسمت‌های مختلف و گوناگونی تشکیل شده است. سیستم‌های اندازه‌گیری و کنترل نیز از این انر مستثنی نبوده و از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین اجزا و قسمت‌های سیستم‌های اندازه‌گیری و کنترل، کابل ابزار دقیق است. از این کابل‌ها برای انتقال اطلاعات دریافتی از سنسورها و حسگرهای دقیق و سایر تجهیزات دریافت‌کننده اطلاعات به واحدهای کنترلی و نمایشگرها بهره برده و کاربرد دارند. کابل‌های ابزار دقیق برای حفظ دقت و اعتماد سیستم‌های کنترل و اندازه‌گیری بسیار حیاتی و ضروری بوده و استفاده صحیح از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کابل ابزار دقیق پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم.

کابل ابزار دقیق و ویژگی‌های آن

کابل ابزار دقیق
کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق یک نوع کابل است که از آن برای انتقال اطلاعات دریافتی از سنسورها و دستگاه های اندازه گیری به سیستم کنترل استفاده می‌شود. این کابل‌ها می‌توانند اطلاعات دریافتی از سنسورها و حسگرهای دستگاه و سایر تجهیزات دریافت‌کننده اطلاعات را با بهترین کیفیت به واحدهای کنترلی و نمایشگرها ارسال کرده و این اطلاعات را در اختیار کاربرد قرار دهند. از این کابل‌ها عمدتاً برای انتقال سیگنال‌های الکتریکی استفاده شده و دقت و کیفیت بسیار بالاتری در مقایسه با سیم و کابل‌ها معمولی دارند.

همان‌طور که گفته شد، کابل‌های ابزار دقیق باید دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی باشند تا بتوان از آن‌ها در دستگاه‌ها و سیستم‌های اندازه‌گیری و کنترل بهره برده و نیاز این سیستم‌ها را پشتیبانی کند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد کابل‌های ابزار دقیق عبارت است از:

  • مقاومت بالا در برابر اختلالات جریان: این کابل‌ها در برابر نویز و اختلالات الکتریکی و مغناطیسی جریان مقاومت بالایی داشته و می‌توانند فرکانس‌های بالا را به راحتی انتقال دهند تا دقت اندازه‌گیری حفظ شده و اطلاعات و داده‌های ثبت شده فاقد هر گونه خطا یا اشتباه باشند.
  • امپدانس ثابت: این کابل‌های باید دارای امپدانس ثابتی باشند تا امکان انتقال اطلاعات بدون افت فشار و ولتاژ وجود داشته و اختلالی در انتقال اطلاعات و داده‌ها پیش نیاید.
  • مقاومت بالا در برابر شرایط جوی: کابل‌های ابزار دقیق باید دارای مقاومت نسبتا بالایی در برابر شرایط بد جوی و آب و هوایی داشته و در برابر دماهای پایین و دماهای بالا مقاوم باشند.
  • ایمنی بالا: از آنجا که کابل‌های ابزار دقیق اهمیت بالایی داشته و وظیفه انتقال اطلاعات را برعهده دارند، این کابل‌ها باید دارای خصوصیات ایمنی خاص خود بوده و دارای امنیت مناسبی باشند. ایمنی این کابل‌ها، مانند نسوزبودن کابل، باعث می‌شود تا در معرض خطراتی مانند آتش، شوک الکتریکی و … قرار نگرفته و به زودی خراب و یا آسیب‌دیده نشوند.

ویژگی‌های ذکر شده در بالا باعث شده‌اند تا این نوع کابل‌ها از سایر انواع کابل‌های الکتریکی و برق متمایز شده و بسیار محبوب باشند. کابل های ابزار دقیق در انواع مختلفی مانند کابل‌های کواکسیال، کابل‌های فیبر نوری و … تولید و به بازار عرضه شده‌اند. هرکدام از این نوع کابل‌ها برای کاربردهای مختلف و خاصی مناسب بوده و در هنگام خرید کابل ابزار دقیق باید با توجه به نوع سیستم اندازه‌گیری و کنترل مورد نظر جهت استفاده، توجه نمود.

مزایا کابل‌های ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کابل‌های ابزار دقیق ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد ویژه‌ای دارند که باعث شده است این نوع کابل‌ها نسبت به سایر انواع کابل‌ها متمایز شده و بسیار محبوب باشد. از جمله مهم‌ترین مزایا کابل‌های ابزار دقیق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کیفیت بالا: کابل های ابزار دقیق با استفاده از مواد با کیفیت بالا ساخته و تولید می‌شوند. این مواد معمولاً شامل مفتول برنزی، روکش پلی اتیلن و جداکننده‌ها هستند که استفاده از این مواد باعث کاهش تداخل سیگنال‌ها شده و کیفیت عملکردی کابل‌ها را بالا می‌برد.
  • مقاومت بالا: کابل‌های ابزار دقیق معمولاً مقاومت بالایی در برابر شرایط بد جوی مانند دماهای پایین و یا دماهای بالا داشته که به این ویژگی به آن‌ها اجازه م‌دهد تا در شرایط سخت و محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و کار کنند.
  • انعطاف‌پذیری بالا: کابلهای ابزار دقیق باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند تا بتوانند در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و کار کنند. برخی از این کابل‌ها می توانند حتی در شرایط بسیار سختی مانند دماهای بسیار پایین و یا دماهای بسیار بالا انعطاف و کاربرد خود را از دست نداده و کاربردی بمانند.
  • مقاومت بالا در برابر اختلالات جریان: کابلهای ابزار دقیق باید در برابر انواع نویزهای الکتریکی و اختلالات جریان مقاوم باشند تا امکان دستیابی به سیگنال های صحیح را فراهم برای کاربر فراهم کرده و اطلاعات ثبتی صحیح باشند.
  • قابلیت اتصال: این کابل‌ها باید دارای قابلیت اتصال به دستگاه‌های مختلف بوده و این قابلیت و امکان را داشته باشند. برخی از این کابل‌ها با استفاده از اتصالات مختلف، امکان متصل‌شدن به دستگاه‌های مختلف را دارا بوده و باعث انتقال اطلاعات به دستگاه مورد نظر یا متصل‌شده، می‌شوند.

در کل باید گفت، کابل‌های ابزار دقیق یکی از مهم‌ترین عناصر و اجزا در سیستم‌های کنترل و اندازه‌گیری ابزار دقیق هستند که با توجه به مزایای ذکر شده، استفاده از این کابل‌ها می‌تواند عملکرد سیستم کنترل را بهبود بخشیده و دقت و درصد اطمینان سیستم‌های اندازه‌گیری و کنترل بالا ببرد.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین اجزا و قسمت‌های سیستم اندازه‌گیری و کنترل، کابل ابزار دقیق است. از این کابل‌ها برای انتقال اطلاعات دریافتی از سنسورها و حسگرهای دقیق و سایر تجهیزات دریافت‌کننده اطلاعات به واحدهای کنترلی و نمایشگرها بهره برده می‌شود. این کابل‌ها کیفیت و انعطاف‌پذیری بالایی دارند و در برابر اختلالات الکتریکی و شرایط بد جوی مانند کاهش و یا افزایش دما، مقاوم هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابل ابزار دقیق پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

148 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط