بازار پمپ

بازار پمپ؛ مهم‌ترین نکات خرید پمپ آب خانگی

220 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

آیا می‌دانید هنگام خرید پمپ آب خانگی چه مواردی را باید رعایت کرد؟ با محصولات موجود در بازار پمپ آشنایی دارید؟ پمپ‌های آب خانگی از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزاتی به حساب می‌آیند که برای حفظ آب و هوا در منازل و اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با این محصول، به نکاتی که می‌بایست حین خرید آن در نظر داشته باشید خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مهم‌ترین معیارهای خرید در بازار پمپ آب خانگی

بازار پمپ

با شناخت معیارهای خرید پمپ‌های آب خانگی می‌توان پمپی با کارایی عالی و بازدهی مطلوب خریداری کرد؛ به این منظور در ادامه قصد داریم اصلی‌ترین فاکتورهایی که باید در بازار پمپ آب خانگی به آن‌ها توجه داشته باشید را به شما معرفی کنیم:

بررسی توان پمپ آب مورد نظر

توان پمپ آب وابسته به میزان مصرف آب در هر خانه است. به طور معمول پمپ آب‌های خانگی بایستی از دبی (حجم آب تحویل داده شده در واحد زمان) کافی به منظور تأمین آب مورد نیاز برای تمامی نقاط خانه برخوردار باشند. خانه‌هایی که دارای طبقاتی بیش از 1 طبقه هستند، به پمپی نیاز دارند که میزان دبی آن بالاتر باشد. برای این که بتوانید توان مورد نیاز پمپ آب را به طور دقیق محاسبه کنید، لازم است که میزان مصرف آب در خانه و همچنین فشار آب در شبکه را مورد بررسی قرار دهید.

نوع و مدل موتور پمپ

مورد بعدی که توصیه شده است در بازار پمپ به آن دقت داشته باشید، مدل و نوع موتور پمپ است. موتور پمپ، اصلی‌ترین بخش هر پمپ آب به حساب آمده که وظیفه آن تولید نیروی مورد نیاز برای انتقال آب است. موتور پمپ آب‌های خانگی می‌تواند به صورت AC (جریان مستقیم) یا DC (جریان غیرمستقیم) در ساختار این محصولات تعبیه شده باشد. از آن‌جایی که موتورهای AC کارایی بالاتری داشته، در شبکه برق عمومی استفاده بیش‌تری خواهند داشت. در مقابل، موتورهای DC کم مصرف‌ بوده و عموماً در مصارفی نظیر خورشیدی یا باتری که نیاز به یک منبع تغذیه پایدار و قابل حمل بوده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، موتورهای موجود در بازار پمپ می‌توانند از لحاظ سنکرون یا آسنکرون نیز طبقه‌بندی شوند. موتورهایی که سنکرون بوده توان و قدرت بالاتری داشته و به تبع هزینه بیش‌تری نیز دارند. اما موتورهای آسنکرون هزینه کم‌تری داشته و مصارف آن‌ها نیز کمی محدودتر است.

توجه به بازدهی و کارایی پمپ آب مورد نظر

از دیگر مواردی که لازم است در این بحث به آن اشاره‌ای داشته باشیم، توجه به میزان حجم آبی است که پمپ مورد نظر می‌تواند در واحد زمان مشخصی پمپاژ کند. قابل ذکر بوده که این معیار بر حسب مصرف انرژي می‌بایست بالاترین حجم آب را در واحد زمانی کوتاه‌تر به دست آورد. ناگفته نماند که بازدهی و کارایی پمپ آب مورد نظر می‌تواند به عوامل دیگری نظیر توان، ظرفیت چاه مخزن، اتصالات و قطر لوله‌ها، عمق چاه، وضعیت شبکه آبیاری و… نیز بستگی داشته باشد.

میزان تولید صدا و نویز

بازار پمپ

پمپ‌های آبی که توان بالاتر و ظرفیت بیش‌تری دارند، در حین کارکرد نویز بیش‌تری را تولید خواهند کرد. از این رو، اگر قصد دارید پمپی را تهیه کنید که آرامش خانه را بر هم نزند، بهتر است به سراغ پمپ‌هایی بروید که سطح نویز کم‌تری را تولید می‌کنند.

در اکثر اوقات میزان نویز و صدایی که به واسطه پمپ‌ها تولید شده بر حسب واحد دی بل (dB) اندازه‌گیری خواهد شد. معمولاً پمپ‌هایی که سطح نویز تولید شده توسط آن‌ها کم‌تر از 60 دسی بل باشد برای فضاهای مسکونی نظیر خانه و آپارتمان گزینه بهتری محسوب می‌شوند. در حالت کلی، هر 10 دسی بل افزایش صدا به معنای 2 برابر شدن شد صدای تولیدی خواهد بود؛ از این رو با انتخاب پمپ آبی با سطح نویز پایین‌تر می‌توانید محیط زندگی خود را بهبود بخشید و از ایجاد سر و صدای بیش از اندازه ممانعت کنید.

امکانات پمپ آب مورد نظر

توجه به امکانات ایمنی و محافظتی پمپ آب مورد نظر در بازار پمپ از دیگر عوامل مهم به حساب می‌آید. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پمپ آب ترموستات بوده که وظیفه آن کنترل دمای آب است. در حقیقت، پمپ آب با کمک ترموستات می‌تواند دمای آب را در حد مطلوب حفظ کرده و در صورت افزایش دمای آب، به صورت اتوماتیک خاموش شده و از خرابی پمپ جلوگیری کند.

علاوه بر این، شیرهای ایمنی نیز جزو قطعات مهم در ساختار پمپ‌ها به حساب می‌آیند. چنان‌چه فشار آب بیش از اندازه افزایش پیدا کند، شیرها به صورت خودکار بسته شده و از خروج بیش از اندازه آب جلوگیری به عمل خواهند آورد.

دارای گواهینامه‌های استاندارد و تأییدیه‌های مورد نیاز

زمانی که پمپ آب خانگی انتخابی شما دارای مجوزها و گواهینامه‌های استاندارد باشد می‌توان از ایمنی و کیفیت بالای محصول اطمینان حاصل کرد. از جمله این گواهینامه‌ها می‌توانیم به استانداردهای CE ، ISO  و UL اشاره داشته باشیم. افزون بر این، داشتن تأییدیه‌هایی نظیر امکان استفاده در محیط‌های خطرناک هم‌چون بیمارستان و زندان نیز مد نظر است.

بررسی قیمت در بازار پمپ

قیمت پمپ‌های آب مختلف موجود در بازار با هم دیگر تفاوت دارد. از جمله عواملی که در قیمت‌گذاری این محصولات موثر بوده می‌توان به مدل پمپ، توان، کیفیت ساخت و برند تولیدکننده اشاره داشت. توصیه می‌شود که قبل از خرید و سفارش نهایی پمپ حتماً مشخصات دستگاه مورد نظر را بررسی کرده و آن را از لحاظ قیمت و کیفیت با سایر پمپ‌ها مقایسه کنید. توجه داشته باشید که پمپ‌های آب با کیفیت بالا قیمت بیش‌تری دارند اما در عوض طول عمر بالاتری داشته و در طولانی مدت باعث صرفه اقتصادی می‌شوند.

داشتن گارانتی

از دیگر مهم‌ترین معیارها در خرید پمپ‌های آب خانگی، گارانتی و خدمات پس از فروش بوده که نه تنها برای پمپ‌ها بلکه در خرید سایر تجهیزات و ماشین آلات حائز اهمیت خواهد بود. اکثر برندهای معتبر که در زمینه طراحی و تولید پمپ‌های آب فعالیت می‌کنند برای محصولات خود ضمانت حداقل یک ساله در نظر گرفته‌اند. در کنار گارانتی، برخورداری از خدمات پس از فروش نیز اهمیت دارد؛ چرا که در صورت خرابی و وجود ایراد می‌توان از این خدمات در بازه زمانی مشخص بهره‌مند شد.

برندهای معتبرِ فعال در بازار پمپ غالباً خدماتی نظیر نصب و راه‌اندازی پمپ، تعمیرات و تأمین قطعات یدکی مورد نیاز را پس از فروش به مشتریان خود ارائه خواهند داد؛ از این رو توصیه می‌شود که خرید پمپ را از برندهای معتبر و با سابقه به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش انجام دهید.

سخن پایانی

برای خرید در بازار پمپ لازم است نکاتی را اعم از توان پمپ، ظرفیت، امکانات، گارانتی و… را در نظر داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین نوع پمپ را خریداری کنید. لطفاً نظرات و یپشنهادات خود را پیرامون پمپ‌های آب با ما در میان بگذارید.

220 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط