پنکه ایستاده

پنکه ایستاده؛ کاربرد و ویژگی‌های آن

106 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

پنکه‌ها انواع و اشکال مختلف و متفاوتی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، پنکه ایستاده است. این نوع پنکه دارای یک محور عمودی است که به روی یک پایه استوانه‌ای نصب شده و برای تنظیم جهت باد دستگاه، دارای یک مکانیزم چرخشی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی پنکه ایستاده پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

پنکه ایستاده

پنکه‌های ایستاده

همان‌طور که می‌دانید، پنکه یکی از انواع وسایل سرمایشی محبوب و نوستالژیک و قدیمی بین ایرانیان به شمار می‌آید که از قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر وسایل سرمایشی نظیر کولرهای آبی و گازی برخوردار است. همان‌طور که مشخص است، پنکه قدرت سرمایشی پایین‌تری نیز نسبت به انواع کولرها داشته و بیش‌تر در اتاق‌های کوچک و یا در محل‌های کار توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنکه‌ها انواع و اشکال مختلف و متفاوتی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، پنکه ایستاده است.

پنکه‌های ایستاده نوعی و مدلی از انواع پنکه‌ها هستند که دارای یک محور عمودی است که به روی یک پایه استوانه‌ای نصب شده و برای تنظیم جهت باد دستگاه، دارای یک مکانیزم چرخشی است. از آنجا که این نوع پنکه‌ها دارای پایه و محور عمودی نسبتا بلندی بوده و همیشه به حالت ایستاده قرار دارند، از آن‌ها با نام پنکه های ایستاده یاد می‌شود.

این نوع پنکه یکی از انواع وسایلی است که در فصول گرم سال و به ویژه فصل تابستان بسیار مورد استفاده قرار گرفته و باعث به جریان‌افتادن هوای محیط و خنک‌شدن محیط می‌شود. این وسیله دارای یک توربین یا همان فن است که هوای داغ را از قسمت بالایی محیط جمع‌آوری کرده و آن را به سمت پایین هدایت می‌کند. این کار باعث می‌شود که شما در هوایی خنک و تا حدودی خشک قرار گرفته و احساس راحتی کنید. از آنجا که دمای قسمت پایینی محیط کم‌تر از قسمت بالایی محیط یا ساختمان است، چرخش و اختلاط این دو دما بایکدیگر و به جریان‌افتادن آن‌ها باعث خنک‌شدن شما و محیط اطرافتان می‌شود.

از آنجا که پنکه‌های ایستاده باعث به جریان درآمدن هوای داخلی محیط و ساختمان می‌شوند، این دستگاه‌ها می‌توانند در کاهش دمای داخلی فضاهای بزرگی مانند اتاق‌های اداری، سالن‌های کنفرانس، فروشگاه‌ها و … مؤثر بوده و مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین استفاده‌ی ایستاده از پنکه‌ها در محیط‌های خانگی نیز بسیار رایج بوده و باعث خنک‌شدن محیط ساختمان می‌شود. علاوه‌بر موارد ذکر شده، از این پنکه‌های می‌توان در ساختمان‌های فاقد کانال کولر و در کنار انواع کولر (به ویژه کولرهای آبی کوچک) بهره برده و باد خنک متمرکز و تک جهت کولر را به جهات مختلف  ساختمان فرستاد و دمای تمامی قسمت‌های محیط را کم کرد.

مزایا و ویژگی‌های پنکه ایستاده

پنکه‌های ایستاده دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی هستند که می‌تواند برای کاربران و استفاده‌کنندگان آن‌ها بسیار مفید باشند. یکی از این ویژگی‌ها، قابلیت تنظیم سرعت پنکه در حالت و سرعت دلخواه است. با تنظیم سرعت پنکه به حالت دلخواه، می‌توانید میزان هوایی که به شما می‌رسد را تغییر دهید و به دلخواه خود، از هوای خنک و خشک بیش‌تر و یا کم‌تری برخوردار شوید.

دومین ویژگی مهم این نوع پنکه‌ها، قابلیت چرخش و گردش آن‌ها است. با چرخش پنکه، پنکه می‌تواند هوای خنک را به سمت دیگری از اتاق هدایت کرده و از هوای خنک بیش‌تری در سراسر اتاق برخوردار شوید. این قابلیت بسیار مفید است زیرا باعث می‌شود که همه اعضای خانواده و تمامی قسمت‌های محیط از هوای خنک و خشک بیش‌تری برخوردار شده و دمای محیط یکدست باشد. این ویژگی پنکه‌‌های ایستاده کمک زیادی به کولرهای کوچک مانند کولرهای پنجره‌ای کوچک و ساختمان‌های فاقد کانال‌کشی کولر کرده و باعث رسیدن باد خنک کولر به تمامی قسمت‌های محیط و ساختمان می‌شود.

جالب است بدانید، در طراحی پنکه‌های ایستاده، به‌علاوه‌ی قابلیت چرخش و گردش در جهات مختلف، به موارد دیگری نیز توجه شده است. به‌عنوان مثال، برخی پنکه‌های ایستاده دارای قابلیت تنظیم سرعت، قابلیت تنظیم تایمر، تعیین دقیق زمان روشن و خاموش‌شدن پنکه و حتی دارای قابلیت کنترل از راه دور هستند. همچنین، برخی از پنکه‌های ایستاده دارای فیلترهای هوای قابل تعویض هستند که این امر به بهبود کیفیت هوای داخلی محیط کمک بسیار زیادی کرده و از بروز حساسیت‌های فصلی و تشدید گرد و خاک در ساختمان و محیط جلوگیری می‌کند.

با وجود اینکه پنکه‌های ایستاده بسیار مفید و کاربردی بوده و دارای مزایا زیادی هستند اما در برخی موارد ممکن است باعث تردیدها و معایبی شوند که باید به آن‌ها.نیز توجه نمود به‌عنوان مثال، برخی از پنکه‌های ایستاده ممکن است به دلیل سر و صدایی که تولید می‌کند.

در حین کار، بسیار اذیت کننده بوده و باعث عدم تمرکز افراد شوند. همچنین، در صورتی‌که این پنکه‌ها نزدیک به محلی قرار داشته باشند که دارای مواد قابل اشتعال بوده و خطر ایجاد حریق وجود داشته باشد، استفاده از آن‌ها خطرناک بوده و حتی می‌توانند باعث اشاعه آتش و حریق در ساختمان شوند. از این رو، ترجیحا از این پنکه‌ها در اتاق‌ها و محیط‌های فاقد امکان حریق استفاده شده و از این پنکه‌ها در محیط‌هایی که امکان بروز آتش‌سوزی وجود دارد مانند آشپزخانه‌ها، استفاده نشود.

نکات مهم در هنگام خرید پنکه ایستاده

کاربرد پنکه های ایستاده

در انتخاب و خرید پنکه ایستاده، باید به چندین نکته و مورد توجه کرد که این نکات تاثیر به سزایی در خرید صحیح شما می‌گذارند. مهم‌ترین نکات در هنگام خرید انواع پنکه ایستاده عبارتند از:

  • سایز و اندازه پنکه: اولین مورد در انتخاب پنکه مناسب، سایز و اندازه پنکه است. پنکه‌ها با سایزهای مختلفی در بازار موجود بوده و عرضه می‌شوند. برای اتاق‌های کوچک، بهتر است از پنکه‌هایی با سایزهای کوچک‌تر بهره برده و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد اما برای اتاق‌ها و ساختمان‌های بزرگ‌تر، باید از پنکه با سایز بزرگ‌تر بهره برده و از این سایز پنکه استفاده کرد.
  • سرعت پنکه: مورد دیگری که باید در انتخاب پنکه‌های ایستاده به آن توجه نمود، سرعت پنکه است. پنکه‌های ایستاده در سرعت‌ها و قدرت‌های مختلفی در بازار موجود بوده و می‌تواند نیاز افراد مختلف را تامین کند. برای افرادی که به دنبال هوای خنک و خشک بیش‌تری هستند، پنکه با سرعت بالاتر مناسب‌تر است اما برای افرادی که به دنبال هوای خنک و خشک کم‌تری هستند، پنکه با سرعت کم‌تر توصیه می‌شود.
  • قیمت پنکه: در نهایت، آخرین مولفه تاثیرگذار در خرید انواع پنکه‌های ایستاده، قیمت پنکه ایستاده است. قیمت پنکه‌های ایستاده نیز یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب آن‌ها است. پنکه‌ها با قیمت‌های مختلفی در بازار موجود بوده و می‌توانند نیاز شما را تامین نمایند. برای افرادی که به دنبال پنکه‌های ایستاده با کیفیت و عمر بالا هستند، پنکه‌های گران‌تر مناسب‌تر هستند اما برای افرادی که به دنبال پنکه‌های ایستاده با قیمت مناسب هستند، پنکه‌های ارزان‌تر بهتر و به‌صرفه‌تر هستند.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل سرمایشی که کاربرد زیادی در فصول گرم سال دارد، پنکه است. این وسیله نوستالژیک در انواع و مدل‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. یکی از پرکاربردترین انواع پنکه‌ها، پنکه ایستاده است. این نوع پنکه کاربرد بسیار زیادی در محیط‌های ادارای، خانه‌ها، فروشگاه‌ها و … داشته و می‌توان آن را در سایز‌ و اندازه، قدرت و سرعت و قیمت‌های مختلف و متفاوت پیدا کرده و اقدام به تامین نیاز خود نمود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی پنکه ایستاده پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

106 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط