پنکه دیواری

پنکه دیواری؛ ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد آن

102 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

پنکه‌ها انواع و اشکال مختلف و متفاوتی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، پنکه دیواری است. پنکه دیواری یکی از ابزارهای پرکاربرد در منازل و محیط‌های کاری است که می‌توان از آن به عنوان یک راه حل موثر برای تهویه هوا و افزایش جریان هوا در فضاهای بسته و بدون هوای تازه شناخت. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی پنکه دیواری پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

پنکه دیواری چیست؟

پنکه دیواری

همان‌طور که می‌دانید، پنکه یکی از انواع وسایل سرمایشی محبوب و نوستالژیک و قدیمی بین ایرانیان به شمار می‌آید که از قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر وسایل سرمایشی نظیر کولرهای آبی و گازی برخوردار است. همان‌طور که مشخص است، پنکه قدرت سرمایشی پایین‌تری نیز نسبت به انواع کولرها داشته و بیش‌تر در اتاق‌های کوچک و یا در محل‌های کار توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنکه‌ها انواع و اشکال مختلف و متفاوتی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، پنکه دیواری است.

پنکه‌های دیواری یکی از ابزارهای پرکاربرد در منازل و محیط‌های کاری هستند که باعث به گردش درآمدن هوای محیط می‌شوند. از این پنکه‌ها می‌توان به عنوان یک راه حل موثر برای تهویه هوا و افزایش جریان هوا در فضاهای بسته و بدون هوای تازه نام برد.

از آنجا که این نوع پنکه‌ها بر روی دیوار نصب شده در قسمت بالایی دیوار قرار می‌گیرند، به آن‌ها پنکه‌های دیواری گفته می‌شود. این پنکه‌ها بر روی دیوار نصب شده و به دلیل طراحی مناسب خود، هنگامی که روشن هستند می‌توانند به راحتی هوا را در اتاق به حرکت درآورده و به این ترتیب اتاق را خنک کنند.

پنکه‌های دیواری یکی از معدود وسایلی هستند که برای خنک‌کردن هوا در فضاهای بسته مانند اتاق‌ها، خانه‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و … مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. از پنکه‌های دیواری در منازل به عنوان یکی از راه‌های موثر برای تهویه هوا و خنک‌کردن فضاهای بسته یاد شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با نصب پنکه‌های دیواری در اتاق‌ها، هوای بسیار گرم و مرطوب به سمت بیرون منتقل شده و جریان هوای تازه از محیط بیرون به داخل فضا تقویت می‌شود. همچنین، می‌توان از پنکه‌های دیواری به عنوان یک راه حل کم‌هزینه برای خنک‌کردن فضاهای بسته در منازل بهره برد.

از پنکه‌های دیواری نیز می‌توان به عنوان یک ابزار موثر و کاربردی برای تهویه هوا و افزایش جریان هوا در محیط‌های کاری نیز بهره برد. در طول روز، محیط‌های کاری ممکن است بسیار گرم شده و جریان هوای تازه آن‌ها کم شود. با نصب پنکه‌های دیواری در محیط‌های کار، امکان جابه‌جایی هوا در فضا بسته محیط فراهم آمده و جریان هوای تازه را افزایش می‌دهد. این کار باعث ایجاد یک محیط کاری راحت‌تر شده و کیفیت هوای فضا و کیفیت کاری کارمندان در آن محیط را بالاتر می‌برد.

مزایا و ویژگی‌های پنکه دیواری

کاربرد پنکه های دیواری

پنکه‌های دیواری دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی هستند که می‌توانند برای کاربران و استفاده‌کنندگان آن‌ها بسیار مفید باشند. این نوع پنکه‌ها دارای ویژگی‌های متعددی هستند که آن‌ها را تبدیل به یک ابزار موثر و کاربردی در تهویه هوا کرده است.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پنکه‌ها عبارت‌اند از:

  • قابلیت تنظیم سرعت: برخی از پنکه‌های دیواری دارای قابلیت تنظیم سرعت هستند که به کاربر این امکان را می‌دهد تا سرعت جریان هوا را بر اساس نیاز خود تنظیم کرده و با توجه به دمای محیط آن را کم و یا زیاد نماید. پنکه‌های دیواری در سرعت‌ها و قدرت‌های مختلفی در بازار موجود بوده و می‌تواند نیاز افراد مختلف را جواب‌گو باشد.
  • طراحی زیبا و مناسب: پنکه‌های دیواری به دلیل طراحی کم‌حجم و جمع‌وجوری که دارند، امکان استفاده در محیط‌ها و فضاهای کوچک و بدون هوای تازه را داشته و قابلیت نصب در این محیط‌ها را دارند.
  • سروصدای کم: پنکه‌های دیواری دارای صدا و لرزش بسیار کم و پایینی بوده و به هیچ عنوان آزاردهنده نیستند. این ویژگی به کاربر و استفاده‌کننده این امکان را می‌دهد تا در فضایی مناسب‌تر و خنک‌تر تمرکز کرده و حرکت پنکه هم آزاردهنده نباشد.
  • قابلیت نصب آسان: نصب پنکه‌های دیواری به دلیل طراحی ساده و قابل حملی که دارند، بسیار ساده و سریع بوده و می‌توان به راحتی در هر نقطه‌ای از فضا آن‌ها را نصب نمود.

تمامی ویژگی‌های ذکر شده در بالا باعث ایجاد مزیت‌های فراوانی برای پنکه ‌های دیواری شده است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی در هنگام انتخاب و خرید پنکه دیواری مناسب کند. از جمله مزایای استفاده از پنکه‌های دیواری نسبت به پنکه‌های عمودی و یا میزی، می‌توان به اشغال مساحت و فضای کم اشاره کرد که به این دلیل می‌توان از این پنکه‌ها در فضاهای کوچک نیز بهره برده و آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. همچنین، این پنکه‌ها نیازی به جابه‌جایی نداشته و به دلیل نصب ثابت بر روی دیوار، به راحتی قابل استفاده هستند.

پنکه‌های دیواری به دلیل برخورداری از برد بیش‌تر نسبت به پنکه‌های عمودی، عملکردی بهتر داشته و می‌توانند در فضاهای بزرگ‌ مانند فروشگاه‌ها و تالارها نیز مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، به دلیل عدم نیاز به سطوح صاف، می‌توانند در فضاهایی با سقف‌های بلند نیز وجود داشته باشند.

از دیگر مزایا پنکه دیواری می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف برق اشاره کرد. از آنجا که پنکه‌های دیواری در یک نقطه ثابت نصب می‌شوند و به صورت چرخشی کار می‌کنند، می‌توانند با مصرف برق کم‌تری به خنک‌کردن فضا پرداخته و هوا را به جریان درآورند. همچنین، پنکه‌های دیواری به دلیل طراحی مناسب خود، نویز کم‌تری نسبت به پنکه‌های عمودی و یا میزی داشته و به این دلیل برای استفاده در فضاهایی که نیاز به آرامش و سکوت دارند مانند کتابخانه‌ها و ادارات، بسیار مناسب هستند.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل سرمایشی که کاربرد زیادی در فصول گرم سال دارد، پنکه است. این وسیله نوستالژیک در انواع و مدل‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. یکی از پرکاربردترین انواع پنکه‌ها، پنکه دیواری است. این نوع پنکه کاربرد بسیار زیادی در محیط‌های ادارای، خانه‌ها، فروشگاه‌ها و … داشته و می‌توان آن را در سایز‌ و اندازه، قدرت و سرعت و قیمت‌های مختلف و متفاوت پیدا کرده و اقدام به تامین نیاز خود نمود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی پنکه دیواری پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

102 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط