بازار کولر اسپلیت

انواع مدل‌های موجود در بازار کولر اسپلیت

182 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

آیا می‌دانید به چند مدل کولر در بازار کولر اسپلیت دسترسی خواهید داشت؟ با انواع مختلف و خصوصیات هر یک از محصولات مذکور آشنایی دارید؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با انواع مختلف کولر اسپلیت به بررسی نکاتی که می‌بایست هنگام خرید این محصولات رعایت کنید، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید پیش از خرید در بازار کولر اسپلیت بدانید!

بازار کولر اسپلیت

معرفی کولر اسپلیت

کولر اسپلیت از جمله سیستم‌های سرمایشی پرکاربرد و پرطرفدار بوده که متشکل از یک بخارکننده است و وظیفه دریافت و جذب گرما را بر عهده دارد. این نوع از سیستم‌های سرمایشی موجود در بازار کولر اسپلیت مجهز به یک نوع کمپرسور هستند که سبب افزایش دمای بخار ماده سرمازا می‌شود.

افزون بر این، در ساختار دستگاه مذکور یک کندانسور و یک دمنده نیز تعبیه شده است. این نوع از کولرهای گازی از جمله سیستم‌های خنک‌کننده بسیار قوی به حساب آمده که می‌توانند با تکیه بر ساختار خود در بازه زمانی کوتاه مدت هوای مطبوعی را در محیط پخش کنند. اگر بخواهیم کولرهای اسپلیت و آبی را با یک دیگر مقایسه کنیم، باید بگوئیم که کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای اسپلیت ساختار تقریباً ساده‌تری داشته و اساس عملکرد آن‌ها بر حسب آب است. علاوه بر این، محصولات مذکور از نظر مصرف انرژی و نوع طراحی نیز با یک دیگر تفاوت دارند.

انواع کولر موجود در بازار کولر اسپلیت

این دستگاه‌ها در انواع مختلفی در بازار کولر قابل خرید هستند که از لحاظ کارکرد یکسان و از لحاظ ساختاری و فیزیکی از جنبه‌های مختلفی با یک دیگر در تضاد هستند. در ادامه با هر یک از این محصولات که کلیه آن‌ها زیر دسته کولرهای گازی قرار می‌گیرند آشنا خواهیم شد:

کولر اسپلیت ایستاده

همان‌طور که از نام این کولرها مشخص بوده، طراحی آن‌ها به این صورت است که به صورت ایستاده هم‌چون یخچال در محل مورد نظر قرار می‌گیرند. در ساختار دستگاه‌های سرمایشی مذکور فن و سیستم قدرتمندی به کار رفته و به همین خاطر عموماً در فضاهایی که متراژ بزرگی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کولر اسپلیت دیواری

مدل بعدی، کولرهای اسپلیت دیواری بوده که متکشل از دو بخش داخلی و خارجی اواپراتور و کندانسور هستند. دو یونیت مذکور به منظور ارائه عملکرد صحیح به واسطه یک لوله مسی با هم دیگر در ارتباط خواهند بود. به طور معمول از کولرهای اسپلیت دیواری در محیط‌های مسکونی بهره‌گیری می‌شود. اگر قصد خرید یک کولر قدرتمند با کیفیت سرمادهی مطلوب را داشته باشید، خرید این مدل کولر در ظرفیت‌های مختلف به شما پیشنهاد می‌شود.

داکت اسپلیت

یونیت داخلی کولرهای مذکور در سقف کاذب کار گذاشته شده و به همین دلیل تحت عنوان داکت اسپلیت شناخته می‌شود. قابل ذکر بوده که در این نوع از کولرهای گازی موجود در بازار کولر می‌توانید چندین دریچه را در فضاهای مختلف نصب کرده و از سرمادهی کولر بهره‌ ببرید.

کولر اسپلیت سقفی زمینی

این مدل از کولرهای اسپلیت برای فضاهایی که فاقد سقف کاذب هستند بهترین گزینه به حساب می‌آید. اصلی‌ترین تفاوت این مدل از کولرها با انواع دیگر در نحوه نصب و اجرای یونیت داخلی خواهد بود.

کولر اسپلیت VRV یا مرکزی

در این مدل از کولرهای اسپلیت میزان مایع مبرد با در نظر گرفتن نیاز گرمایشی و سرمایشی فضاهای مختلف به شکل هوشمند و مجزا تغییر پیدا خواهد کرد. دستگاه مذکور یکی دیگر از انواع پرقدرت کولرهای گازی به حساب آمده که می‌تواند با تکیه بر ساختار خود هوایی مطبوع و دمایی مطلوب و ایده‌آل را در فضای مورد نظر منتشر کند. اسپلیت‌های مرکزی بهترین گزینه برای فضاهای بسیار بزرگ به حساب آمده و کاربری خانگی نخواهند داشت.

کولر اسپلیت کاستی

در این مدل از کولرهای اسپلیت مکش هوا از وسط و انتشار هوا به محیط از 4 سمت یونیت داخلی انجام می‌گیرد. قابل ذکر بوده که این مدل از کولرهای موجود در بازار کولر اسپلیت برای فضاهایی که دارای سقف‌های بسیار بلند هستند بهترین گزینه محسوب می‌شود.

مهم‌ترین نکات خرید کولر اسپلیت

بازار کولر اسپلیت

برای این که بتوانید بهترین مدل کولر را در بازار کولر اسپلیت خریداری کنید، لازم است که نکاتی را بدانید و رعایت کنید. در ادامه این نکات را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد:

توجه به ابعاد و متراژ مورد نظر

از جمله اصلی‌ترین مولفه‌هایی که باید رعایت شود، توجه به ابعاد و متراژ مورد نظر است. هر اندازه متراژ و ابعاد محل مورد نظر شما بزرگ‌تر باشد، به همان نسبت لازم است که کولر قدرتمندتری را انتخاب کنید.

ظرفیت سرمایش و BTU

منظور از BTU در واقع همان میزان سرمایش کولر اسپلیت است؛ به این معنا که سیستم سرمایشی خریداری شده از بازار کولر اسپلیت تا چه حد توانایی این را دارد که از محیط گرما دریافت کرده و دمای گرم یک اتاق را کاهش دهد.

برچسب انرژي

یکی از مهم‌ترین نکاتی که لازم به رعایت بوده، بررسی برچسب انرژی کولر مورد نظر است. علاوه بر این، تک فاز یا سه فاز بودن کولر مورد نظر نیز می‌تواند در کاهش برق مصرفی و هزینه‌ها موثر باشد.

پنل کولر

برای این که بتوانید یک سیستم سرمایشی مطلوب با ظاهری ایده‌آل و مناسب خریداری کنید، لازم است که به پنل کولر مورد نظر دقت داشته باشید.

کمپرسور به کار رفته در کولر

در بخش بیرونی انواع کولرهای گازی، کمپرسورهای مختلفی نظیر کمپرسور پیستونی، روتاری و اسکرول به کار رفته است. کمپرسورهای پیستونی از پیستونی که درون سیلندر تعبیه شده به منظور فشرده‌سازی گاز مبرد بهره گرفته و غالباً سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند. مکانیزم نوع روتاری از نوع چرخشی بوده و صدای کم‌تری تولید کرده و همچنین مصرف بهینه‌تری دارد. در کمپرسورهای اسکرول حرکت حلزونی شکل دو مارپیچ داخلی باعث فشرده‌سازی گاز شده و در بین کمپرسورهای مذکور در بازار کولر اسپلیت بهترین عملکرد را دارد.

کولر اسپلیت دارای اینورتر یا معمولی

کولرهایی که مجهز به اینورتر باشند در مقایسه با کولرهای معمولی قیمت گران‌تری دارند، اما به دلیل ساختاری که دارند می‌توانند در کاهش هزینه‌های برق تأثیر به سزایی داشته باشند. همچنین، کولرهای اسپلیت که مجهز به اینورتر هستند توانایی حفظ تعادل دمای محیط را داشته و سرعت سردسازی آن‌ها در مقایسه با مدل‌های معمولی بیش‌تر است. ناگفته نماند که این مدل از کولرها در هنگام کارکرد صدای کم‌تری تولید خواهند کرد.

سخن پایانی

انواع مختلف دستگاه‌های سرمایشی در بازار کولر اسپلیت قابل خرید هستند که در این راهنما به معرفی خصوصیات هر یک از آن‌ها پرداختیم. در کنار شناخت انواع کولرهای اسپلیت، لازم است که با نکات خرید دستگاه‌های مذکور نیز آشنایی داشته باشید تا بتوانید خریدی هوشمندانه و مناسب را تجربه کنید. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کولرهای اسپلیت دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مدل از تجهیزات سرمایشی با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

182 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط