تعویض کمپرسور کولر گازی

آموزش سریع تعویض کمپرسور کولر گازی

112 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

از آنجا که عملکرد صحیح کولر گازی نسبت مستقیمی با چگونگی کارکرد و عملکرد کمپرسور کولر گازی دارد، در صورت خراب‌شدن این کمپرسور نیاز به تعمیر و تعویض سریع آن داریم. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه و چگونگی تعویض کمپرسور کولر گازی پرداخته و مراحل تعویض این قطعه اساسی را برای شما بیان کنیم.

کمپرسور کولر گازی و انواع آن

انواع کمپرسور کولر گازی

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، تمامی وسایل و تجهیزات از قطعات و اجزا مختلفی تشکیل شده‌اند که در کنار هم به انجام عملیات موردنظر می‌پردازند. مهم‌ترین قطعه موجود در تمامی این تجهیزات موتور نام دارد که از آن به‌عنوان قلب تپنده دستگاه‌ها نیز یاد می‌شود. کولر گازی خود نوعی دستگاه مکانیکی است که از اجزاء مختلفی تشکیل شده است و به‌وسیله فعالیت واحد این قطعات، به تولید هوای خنک و سرمایش محیط می‌پردازد. مهم‌ترین بخش کولر گازی، کمپرسور کولر گازی یا همان موتور کولر گازی است.

کمپرسور وظیفه فشرده‌سازی گاز مبرد درون لوله‌ها را برعهده داشته و با این کار باعث تولید هوای خنک و سرمایش محیط می‌شود. از آنجا که نقش این قطعه بسیار اساسی است، در صورت خرابی نیاز به اقدام سریع برای تعویض کمپرسور کولر گازی است. در واقع، وظیفه کمپرسور یا همان موتور کولر گازی بدین‌گونه است که با افزایش حرارت گاز مبرد، باعث تبدیل آن به مایع‌شده و به‌وسیله لوله‌های موجود، آن را به کندانسور می‌رساند.

سپس مایع مبرد در قسمت اوپراتور، گرما را جذب کرده و تبخیر می‌شود. پس از اینکه مایع مبرد به حالت اولیه برگشت و تبدیل به گاز شد، به کمپرسور بازگردانده شده و این سیکل را تکرار می‌کند. تکرار و چرخه این فرایند سبب خنک‌شدن محیط شده و دمای محیط را به‌شدت پایین می‌آورد. در ضمن، هوای خنک تولیدشده توسط کولر گازی با هوای خنک تولیدشده توسط کولر آبی متفاوت بوده و به‌هیچ عنوان رطوبت هوای تولیدی کولر آبی را ندارد.

از انواع کمپرسور کولر گازی می‌توان به کمپرسور پیستونی، کمپرسور قلمی یا کمپرسور دوار و کمپرسور مارپیچی یا کمپرسور اسکرال اشاره کرد. کمپرسورهای پیستونی را می‌توان قدیمی‌ترین نوع کمپرسورهای استفاده شده در کولر گازی دانست که در هنگام کار صدای بلندی تولید کرده و مصرف انرژی بالاتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارند. کمپرسورهای قلمی نسل بعدی کمپرسورها هستند که راندمان بهتری نسبت به نوع قبلی داشته و صدای کم‌تری دارند. لازم به ذکر است این کمپرسورها در مناطق دارای گردوغبار بازدهی خوبی نداشته و چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

نمونه آخر کمپرسورهای مارپیچ  یا اسکرال هستند که از ظرفیتی حدود 30000 btu برخوردار بوده و قدرت مناسبی دارند. این مدل نسبت به نمونه‌های قبلی از قیمت بالاتری برخوردار بوده اما بازدهی و ظرفیت بیشتری نیز دارد. حال که با نحوه کارکرد و انواع کمپرسور کولر گازی آشنا شدید بهتر است به آموزش نحوه تعویض کمیرسور کولر گازی بپردازیم.

تعویض کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی یا موتور کولر گازی

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، یکی از مهم‌ترین اجزاء و قطعات کولر گازی، موتور یا همان کمپرسور کولر گازی است و مبنای کار کولر گازی مبتنی بر این قطعه مهم می‌باشد. این قطعه در کولرها کاملاً پلمپ بوده و به دلیل بسته‌بودن، هیچ دسترسی به ساختار درونی آن که از سیم‌ها و پیچ‌ها تشکیل شده است، نداریم.

به همین علت اگر در ساختار این قطعه مشکل و یا خرابی به وجود آید، امکان تعمیر آن به‌صورت دستی و بدون آشنایی کامل وجود نداشته و تنها راه‌حل تعویض کمپرسور است. البته لازم به ذکر است ازآنجایی‌که تعویض کمپرسور نسبتاً پرهزینه است، قبل از تعویض کمپرسور کولر گازی باید تمامی قطعات دیگر را بادقت تست نمود. در آخر اگر احتمال خرابی از کمپرسور باشد باید آن را به‌صورت جداگانه تست نمود.

تعویض کمپرسور کولر گازی مراحل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر یک به‌صورت جداگانه خواهیم پرداخت. مراحل تعویض کمپرسور کولر گازی عبارتند از:

  • مرحله نخست، قطع‌کردن برق است. این‌گونه جریان برق ورودی به کمپرسور را کنترل کرده و علاوه‌بر جلوگیری از کارکرد ناگهانی آن، از برق‌گرفتگی هم جلوگیری و پیش‌گیری می‌کنیم.
  • بعد از قطع برق کمپرسور، نوبت به خالی‌کردن گاز کمپرسور می‌رسد. از آنجا که این گاز می‌تواند برای انسان مضر بوده و سمی باشد، قبل از انجام هر کاری، آن را کامل تخلیه می‌کنیم.
  • پس از خالی‌کردن گاز، باید لوله‌ای که مسیر رفت ‌و برگشت از آن صورت می‌گیرد، را باز کنید. این کار باعث می‌شود از نبود گاز مطمئن شوید. این کار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر گاز به‌خوبی تخلیه نشود، در صورت بازشدن سر کمپرسور، مواد مذاب به بیرون پرتاب شده و بسیار خطرناک است.
  • در مرحله چهارم، برای آماده‌کردن کندانسور بهتر است پنل خارجی کولر را باز کرده و به پایین منتقل کنید زیرا معمولا این قسمت در ارتفاع نصب شده و دسترسی دشواری دارد.
  • در مرحله بعد باید قاب فلزی کندانسور باز شود. این مرحله نیاز به‌دقت بالایی دارد زیرا نباید به سیم‌ها هیچ‌گونه آسیبی وارد شود.
  • بعد از بازشدن قاب، بهتر است عایق‌های اطراف کندانسور را با یک حوله بپوشانید تا به آن‌ها آسیبی وارد نشده و سالم بمانند.
  • مرحله بعد جوشکاری است. در این مرحله لوله‌های کمپرسور توسط جوش هواگاز به کمپرسور و سر اکومولاتور متصل می‌شوند. دقت کنید در هنگام جوشکاری هیچ‌گونه صدمه‌ای به لوله‌ها وارد نشود. بعد از بازکردن جوش‌ها باید لوله‌ها را خنک کنید.
  • در ادامه آموزش تعویض کمپرسور کولر گازی به مرحله بیرون‌کشیدن کمپرسور می‌رسیم. بعد از بازکردن جوش‌ها، باید پیچ‌های پایه کمپرسور را نیز باز کنید. پس از بازکردن پیچ‌ها کمپرسور را بیرون آورده و کمپرسور جدید را جایگزین می‌کنیم. البته لازم به ذکر است پیش از جای‌گذاری کمپرسور جدید، حتما باید نسبت به نصب لاستیک لرزه‌گیر اقدام نموده و از نصب صحیح آن مطمئن شوید.
  • در مرحله آخر به مرحله، تست کمپرسور جدید رسیده و از سلامت عملکرد آن، مطمئن می‌شوید. پس از تعویض کمپرسور کولر گازی به‌طور کامل، باید اقدام به شستن سیکل و کندانسور کولر گازی کرده و آن را تمیز نمود.

نتیجه گیری

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین وسایل سرمایشی در فصول گرم سال، کولر گازی است. کولر گازی از قطعات و تجهیزاتی تشکیل‌شده‌است که با یکیدیگر همکاری کرده و هوای محیط را خنک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قطعات کولر گازی، کمپرسور کولر گازی است. کمپرسور کولر گازی یا همان موتور نقش مهم و اساسی در عملکرد صحیح کولر ایفا کرده و در انواع مختلفی نظیر پیستونی، قلمی و … در بازار موجود است. از آنجا که کمپرسور قلب کولر گازی است، در صورت خراب‌شدن نیاز به اقدام سریع جهت تعویض کمپرسور کولر گازی ضروری است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه و چگونگی تعویض کمپرسور کولر گازی پرداخته و مراحل تعویض این قطعه اساسی را برای شما بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

112 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط