دستگاه ساخت کابلشو

دستگاه ساخت کابلشو؛ ویژگی‌ها و کاربرد دستگاه

506 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / معرفی محصولات صنعت برق


برای ساخت هر وسیله و قطعه‌ای نیاز به دستگاهی برای ساخت آن است. کابلشو هم از این امر مستثنی نبوده و با استفاده از دستگاه ساخت کابلشو، ساخته می‌شود. این دستگاه یکی از مهم‌ترین وسایل و دستگاه‌هایی است که در صنعت تولید کابل مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد زیادی دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی دستگاه ساخت کابلشو پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابلشو و انواع آن

دستگاه ساخت کابلشو

پیش از آن که به بحث و بررسی در مورد دستگاه ساخت کابلشو بپردازیم، ابتدا بهتر است با ماهیت کابلشو و انواع آن آشنا شده و اطلاعات مختصری در مورد این وسیله و قطعه کاربردی پیدا کنید. در حالت کلی، اتصال انتها و ابتدای دو سیم و یا کابل به یکدیگر کمی دشوار بوده و نیاز به وسیله‌ای برای اتصال سریع و ایمن دو کابل به یکدیگر است.

در واقع، برای ایجاد ارتباط بین هادی و محل اتصال باید از قطعه‌ای به نام کابلشو استفاده کنیم که بسیار ایمن بوده و به سرعت متصل می‌شود. حال این محل اتصال می‌تواند شامل شینه‌های مسی، کلید فیوز، کلید اتوماتیک و … بوده و این نشان از کاربرد بسیار بالا و زیاد کابلشوها دارد. کابلشو قطعه‌ای لوله‌ای مانند است که سر لخت شده کابل در آن قرار گرفته و قسمت انتهایی آن نیز پرس می‌شود و دارای سوراخی برای اتصال صحیح و کامل است.

در برخی از مناطق (به دلیل وجود رطوبت و امکان زنگ‌زدگی) برای جلوگیری از اکسید شدن این قطعه (کابلشو)، آن را آبکاری کرده و مانع زنگ‌زدن آب در شرایط مرطوب آب و هوایی می‌شوند. این قطعه در سایزهای مختلفی از سایز 6 گرفته تا سایز 630 تولید شده و می‌توان آن را در دو گروه پرس و لحیم دسته‌بندی کرد که با استاندارد DIN تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابلشوها در انواع متفاوتی نظیر کابلشو آلومینیومی، کابلشو مسی و بی متال تولید و عرضه شده که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی دارند. تمامی انواع کابلشو توسط دستگاه‌های ساخت کابلشو تولید و ساخته شده و از این رو، شناخت و آشنایی با این دستگاه‌ها بسیار مهم است. در ادامه قصد داریم به بررسی دستگاه ساخت کابلشو و کاربرد‌های آن می‌پردازیم.

دستگاه ساخت کابلشو

دستگاه پرس کابلشو

همان‌طور که گفته شد، دستگاه ساخت کابلشو یکی از ابزار مهم و کاربردی در صنعت ساخت سیم و کابل بوده و کاربرد فراوانی دارد. این دستگاه قابلیت تولید انواع مختلف کابلشو را دارا بوده و در فرآیند ساخت کابل، به عنوان یکی از مراحل و دستگاه‌های اصلی، به شمار می‌رود.

در حالت کلی، این دستگاه به وسیله تراشه‌های خاصی که در آن قرار دارد، کابل را به صورت خودکار شسته و تمیز کرده و این امکان را فراهم کرده است که کابلشو را با توجه به نوع و شکل کابل مورد نظر ساخته و با خروجی دلخواه خود سفارشی‌سازی کرده و سپس از آن استفاده کنید. پس از اینکه مراحل ساخت کابلشو و کابل تکمیل شدند، می‌توانید با استفاده از دستگاه پرس کابلشو، کابلشو و کابل را به یکدیگر متصل نمایید.

دستگاه ساخت کابلشوها به شما این امکان را می‌دهد که کابلشوها و کابل‌هایی با خواص خاص و ویژه و با کیفیت بالا ساخته و سپس مورد استفاده قرار دهید. این دستگاه‌ها کاربرد بسیار زیادی داشته و در بسیاری از صنایع از جمله صنایع بیسیم و الکترونیکی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، این دستگاه‌ها در صنایعی مانند تولید تلفن همراه، صنایع خودروسازی و صنایع مخابراتی نیز مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند.

انواع دستگاه‌های ساخت کابلشو به دلیل ساختار مختلفی که دارند، نحوه کارکردن و همچنین برای انواع متفاوت کابل‌شوها، متفاوت بوده و عموما هر کدام از دستگاه‌ها برای ساخت نوعی کابلشو خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از این دستگاه‌های ساخت کابلشو از طریق برنامه‌ریزی کامپیوتری کار کرده، در حالی که بعضی دیگر از طریق دستیابی به چرخ‌دنده‌ها و کنترل آن‌ها، عمل می‌کنند.

در حالت کلی، دستگاه ساخت کابلشوها می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و زمان تولید کابلشوها شده و در زمان و انرژی صرفه‌جویی زیادی نماید. با توجه به این موضوع، استفاده از دستگاه‌های ساخت کابلشوها، توجیه اقتصادی بسیار زیادی برای انواع شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل داشته و در طولانی‌مدت بسیار به‌صرفه و اقتصادی است. دستگاه ساخت کابلشو درصنایع ساخت انواع کابل‌های الکتریکی هم کاربرد زیادی داشته و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به ویژگی‌های متفاوت آن‌ها، می‌توانند به خوبی و راحتی انواع مختلف کابلشوها را با کیفیت بالا ساخته و تولید کنند. استفاده از این دستگاه باعث بهبود کیفیت و کمیت کابل‌ها و کابلشوها شده و باعث توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت، دستگاه ساخت کابل‌شو یکی از مهم‌ترین وسایلی است که در صنعت تولید سیم و کابل و به ویژه صنعت تولید کابل، مورد استفاده قرار گرفته و از آن بهره‌برداری می‌شود. با استفاده از این دستگاه، می‌توان کابل‌ها و کابلشوها و اتصالاتی با خواص و ویژگی‌های خاص و دلخواه ساخته و سپس آن‌ها را برای مصارف مختلف، مورد استفاده قرار داد.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که کاربرد زیادی در صنعت سیم و کابل و به ویژه کابل دارد، کابلشو است. کابلشو وسیله یا قطعه‌ای برای اتصال انتها و ابتدای دو سر کابل به یکدیگر بوده و استفاده از آن، باعث اتصال راحت، سریع و ایمن کابل‌ها به یکدیگر می‌شود. همان‌طور که مشخص است، برای ساخت کابلشو، باید از دستگاهی استفاده شود که این دستگاه، دستگاه ساخت کابلشو نام دارد. این دستگاه امکان تولید و اتصال انواع مختلف کابل و کابلشو را به یکدیگر داشته و کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی دستگاه ساخت کابلشو پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

506 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط