کابلشو زن دستی

کابلشو زن دستی؛ مزایا و کاربرد آن

120 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / تولید کنندگان یراق آلات شبکه های توزیع برق

در حالت کلی، کابلشوها برای برقراری اتصال نیاز به ابزار جانبی دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کابلشو زن یا پرس کابلشو است. این قطعه کاربردی در انواع گوناگونی ساخته و عرضه می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کابلشو زن دستی است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کابلشو زن دستی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابلشو و مزایای استفاده از آن

کابلشو آبکاری شده

یکی از موارد مهم در شبکه‌های توزیع برق، انتقال صحیح جریان از نقطه‌ای به نقطه دیگر است که این امر با اتصال صحیح هادی‌ها و کابل‌های مختلف به یکدیگر و به محل موردنظر جهت اتصال، صورت می‌گیرد.

درگذشته، برای برقراری این اتصال بین هادی‌ها و سیم‌ها و کابل‌ها، سیم‌ها و هادی‌ها را به یکدیگر پیچیده و با استفاده از چسب برق اتصال را برقرار می‌کردند که این کار بسیار خطرناک بوده و احتمال جداشدن سیم و کابل‌ها از یکدیگر و حتی آتش‌سوزی وجود داشت اما با روی کار آمدن قطعه‌ای به نام کابلشو، اتصال‌ها ایمن‌تر و راحت‌تر برقرار شده و سرعت کار هم بسیار بالاتر رفت. در واقع، کابلشو وسیله‌ای است که در دو سر هادی کابل قرار گرفته و اتصال سیم‌ها و کابل‌ها را به یکدیگر آسان می‌نماید.

از آنجایی‌که کابشو زن یا همان دستگاه پرس کابلشو یکی از لوازم جانبی اتصال کابلشو به شمار می‌آید، پیش از آن که به بحث و بررسی در مورد کابلشو زن دستی بپردازیم، ابتدا بهتر است با ماهیت کابلشو، انواع و مزایای آن آشنا شده و سپس به بررسی کابلشوزن دستی بپردازیم.

همان‌طور که گفته شد، برای ایجاد ارتباط بین هادی و محل اتصال باید از قطعه‌ای به نام کابلشو استفاده کنیم که بسیار ایمن بوده و سرعت و امنیت اتصال کابل‌ها و هادی‌ها را به یکدیگر بالا می‌برد. حال این محل اتصال می‌تواند شینه‌های مسی، کلید فیوز، کلید اتوماتیک، کابل‌ها و … باشد. کابلشو قطعه‌ای لوله‌ای مانند است که سر لخت شده کابل در آن جای گرفته و قسمت انتهایی آن نیز پرس شده و دارای سوراخ است.

شاید در برخی موارد اسم سرسیم یا وایرشو را نیز شنیده باشید که از وسایلی هستند که کاربرد بسیار زیادی داشته و بسیار نزدیک و شبیه کابلشوها هستند. عموما برای جلوگیری از اکسیده‌شدن این قطعه و کاهش بازده کاری کابلشوها، آن‌ها را آبکاری کرده و از آن‌ها در برابر فرسایش و اکسیدشدن محافظت می‌کنند. این قطعه در سایزهای مختلفی از سایز 6 گرفته تا سایز 630 تولید شده و می‌توان آن را در دو گروه کلی پرس و لحیم دسته‌بندی کرد که با استاندارد DIN تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

کابلشوها در انواع متفاوتی نظیر کابلشو آلومینیومی، کابلشو مسی و بی‌متال تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی داشته و در بین مشتریان خود بسیار محبوب هستند.

همان‌طور که می‌دانید، مقاومت الکتریکی مولفه‌ای مهم در برقراری جریان الکتریکی است و اگر اتصال غیراصولی در مسیر جریان وجود داشته باشد، موجب افزایش مقاومت الکتریکی می‌شود که این امر علاوه‌بر بالا بردن دمای هادی، عملکرد جریان را نیز با مشکل مواجه می‌کند. از این رو، یکی از کاربردهای کابلشو اتصال صحیح و رفع مشکلاتی از این قبیل است که باعث جلوگیری از اتفاقات غیرمترقبه می‌شود. از دیگر مزایای این قطعه می‌توان به بالابردن ایمنی، عدم آسیب‌دیدن شاخه‌ها، سیم‌ها، کابل‌ها و … اشاره کرد.

کابلشو زن دستی

پرس کابلشو و انواع مختلف آن

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، کابلشوها به دو گروه پرس و لحیم دسته‌بندی می‌شوند. کابلشو زن و یا همان پرس کابلشو دسته‌ای از انواع کابلشو است که از آن به عنوان ابزاری جهت اتصال صحیح کابل‌های آلومینیومی و مسی به کابلشو، یاد می‌شود. با استفاده از این ابزار می‌توان بدون نیاز به لحیم‌کاری و بدون آسیب‌رسیدن به هادی‌های کابل، اتصالی امن و صحیح را برقرار نمود.

این قطعه در انواع و نمونه‌های گوناگونی تولید و ساخته شده و به بازار عرضه می‌گردد که از انواع مختلف آن می‌توان به کابلشو زن یا پرس کابلشو هیدرولیکی،  پرس کابلشو هیدرولیکی شارژی و کابلشو زن دستی یا پرس کابلشو دستی اشاره کرد.

کابلشو زن دستی یکی از پرکاربردترین نوع بین نمونه‌های مختلف پرس کابلشو است که از ساختاری ساده برخوردار بوده و دارای دو فک متحرک است. همان‌طور که از نام این قطعه کاربردی نیز مشخص است، این کابلشو زن با نیروی مکانیکی ناشی از دست به کار و انجام فعالیت پرداخته و باعث اتصال کابلشو به هادی و کابل مورد نظر می‌شود. طریقه کار با این نوع پرس کابلشو بسیار آسان بوده و نیاز به آموزش خاص و ویژه‌ای ندارد تنها باید کمی دقت نموده و مراتب ایمنی را در هنگام کار رعایت نمایید.

برای کار با این قطعه تنها کافی است سرشاخه یا سرسیم را لخت کرده و سپس کابلشو را بر روی آن قرار دهید. حال برای متصل‌نمودن ارتباط، تنها نیاز است که سیم و کابلشو را بین دو فک پرس کابلشو دستی قرار داده و با واردکردن فشار لازم به دسته‌ها، عمل پرس و فشرده‌سازی کابلشو را انجام داده و کابلشو را به هادی پیوند بزنید.

نتیجه گیری

کابلشو یکی از وسایل پرکاربرد در صنعت کابل‌کشی است که اجزا اصلی و جانبی مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین اجزا و مشتقات این قطعه، کابلشو زن است. کابلشو زن نیز اتواع متعددی دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، کابلشو زن دستی است. کابلشو زن دستی یکی از ساده‌ترین و در عین ‌حال پرکاربردترین پرس کابلشو در بین نمونه‌های مختلف این قطعه به شمار آورد که دارای دو فک متحرک است.

این کابلشو زن با استفاده از نیروی مکانیکی ناشی از دست به انجام فعالیت پرداخته و برای کار با آن، تنها کافی است که سرسیم و کابلشو را بین دو فک آن قرار داده و با فشاردادن دسته‌ها عمل پرس را انجام دهید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابلشو زن دستی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

120 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط