نکاتی در خرید کولر آبی

نگاهی جامع به نکات خرید کولر آبی

100 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک

کولرها به دو دسته کلی، کولر آبی و کولر گازی تقسیم می‌شوند. کولر آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد، کاربرد بسیار زیادی داشته و پرمصرف است اما استفاده و یا خرید کولر آبی به‌سادگی و راحتی نبوده و باید نکاتی تحت نام نکات خرید کولر آبی را رعایت کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی در خرید کولر آبی پرداخته و مهم‌ترین آن‌ها را بیان کنیم.

کولر آبی و انواع آن

خرید کولر آبی

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، کولرها در حالت کلی به دو دسته کولرهای آبی و گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به‌‎دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کولرها برای مناطقی مثل شهرهای شمالی و جنوبی که از رطوبت نسبتا زیادی برخوردار هستند چندان توصیه نمی‌شوند و بیشتر در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همان‌طور که از نام کولرهای آبی مشخص است، این کولرها به‌وسیله گردش آب به سرمایش هوا کمک کرده و باعث خنک‌شدن هوای ساختمان می‌شوند. مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه آب سرد و گردش آن در داخل کانال‌ها و پوشال‌های کولر دانست. عمل سرمایش هوا به وسیله آب در گذشته خیلی دور نیز مورد توجه افراد بوده و در آن زمان نیز با استفاده از آب و بادگیر به خنک‌شدن هوای داخلی اتاق‌ها و منازل کمک می‌کردند.

به کولرهای آبی، کولر با فن آکسیال نیز گفته می‌شود زیرا عملکرد این نوع کولرها بدین صورت است که هوای گرم محیط اطراف را وارد محفظه پوشالی و یا پد سلولزی خود کرده و با استفاده از رطوبت و آب سرد و خنکی که در محفظه داخلی کولر وجود دارد گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب از طریق کانال‌ها و مجاری انتقال هوا، به داخل ساختمان فرستاده می‌شود.

از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده کولر آبی می‌توان به موتور کولر که به آن دینام نیز گفته می‌شود، اشاره کرد. سایر اجزای اصلی کولر آبی شامل پمپ آب کولر یا همان واتر پمپ، جعبه تقسیم برق، شناور کولر، تسمه کولر، پروانه کولر که عمل چرخش در داخل موتور توسط آن انجام می‌شود و … می‌شود. هر کدام از این اجزا اهمیت بسیار زیادی دارند و جزء نکاتی در خرید کولر آبی محسوب می‌شوند.

کولرهای آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارند از مزایا و کاربردهای گسترده‌ای در مقایسه با سایر انواع کولرها برخوردارند ولی با این حال، باید قبل از خرید هر نوع کولر آبی به بررسی نکانی درخرید کولر آبی پرداخته و آن‌ها را رعایت کنید.

نکات خرید کولر آبی

خرید کولر آبی

همان‌طور که گفته شد، کولرهای آبی اغلب در مناطق گرمسیر و خشک مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد بسیار زیادی هم دارند. از آنجا که این کولرها بسیار پرفروش بوده و بسیاری از افراد قصد خرید آن‌ها را دارند، نکاتی در خرید کولر آبی وجود دارد که باید از آن‌ها اطلاع کامل داشته و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

۱. شهر محل سکونت

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت نموده و آن را مورد بررسی قرار دهید، شهر محل سکونت شما و آب‌وهوا مورد نظر شماست. در حالت کلی مناطق مرطوب و شرجی مناسب جهت استفاده از کولر آبی نبوده و از آنجا که این کولر خود هوای خنک و مرطوب تولید می‌کند، چندان قابلیت استفاده در محیط‌ها و آب‌وهواهای مرطوب و شرجی را ندارد. از سوی دیگر این نوع کولر در شهرهای بیش‌از اندازه گرم و کم‌آب هم مناسب نبوده و می‌تواند باعث مصرف آب زیادی شود. بهترین شرایط برای این کولر، رطوبت کم‌تراز 20 درصد و هوای گرم و خشک است.

۲. جنس و ضخامت بدنه

دومین نکته‌ای که باید به آن دقت نمایید، جنس و ضخامت بدنه کولر آبی مورد نظر است. سعی کنید کولری انتخاب کنید که جنس بدنه آن از ورق گالوانیزه بوده و ضخامت بیش‌تری داشته باشد. این جنس و ضخامت زیاد باعث افزایش طول عمر کولر شده و از پوسیدگی و یا کجی و زنگ‌زدگی کولر در کوتاه‌مدت جلوگیری می‌کند.

۳. توان کولر

توان کولر سومین نکته از نکاتی در خرید کولر آبی است که باید بدانید. همان‌طور که مشخص است، هرچه توان کولر آبی بیش‌تر باشد، هوای خنک‌تری وارد محیط ساختمان می‌شود. عموما کولرهای آبی 5، 7 و 12 هزار واتی بیش‌ترین استفاده و کاربرد را در ایران داشته و میزان حجم و توان آن‌ها با توجه به ابعاد ساختمان تعیین می‌شود. مهم‌ترین و اساسی‌ترین فاکتور در هنگام خرید کولر آبی و بررسی توان آن، درنظرگرفتن ابعاد ساختمان مورد نظر شماست.

۴. برچسب انرژی

یکی دیگر از نکاتی که انواع کولرهای آبی و شرکت‌های سازنده آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، برچسب انرژی کولر است. برچسب انرژی برروی تمامی کولرهای آبی قانونی وجود داشته و نشان‌دهنده میزان مصرف انرژی و الکتریکی و بازده آن‌هاست. هر چه این فاکتور به A و یا گاها A پلاس نزدیک‌تر باشد، آن کولر از ظرفیت و بازده کاری و انرژی بالاتری برخوردار است.

۵. پد سلولزی

پد سلولزی یکی از اجزا کولر آبی است که جایگزین پوشال‌های قدیمی شده و از راندمان و بازده بالاتری برخوردار است. پدهای سلولزی در مقایسه با پوشال‌ها، آب کم‌تری مصرف کرده و عمر کاری طولانی‌تری دارند. از جمله مشکلات پوشال کولر می‌توان به ایجاد باکتری، جذب میکروب و ذرات و ریزگردهای آلوده، هدایت گردوغبار و عمر کوتاه اشاره کرد.

۶. کلید محافظ

یکی از نکاتی در خرید کولر آبی باید به آن توجه کنید، کلید محافظ جان کولر آبی است. این قطعه کاربردی یکی قطعات ایمنی دستگاه کولر است که امروزه اهمیت بیش‌تری هم نسبت به قبل پیدا کرده است. در واقع، این کلید دارای 2 قطب قطع و وصل است که جریان فاز و نول برق را کنترل می‌کند. این کلید کاربردی از بروز برق‌گرفتگی در هنگام نصب کولر آبی جلوگیری می‌کند.

۷. گارانتی و خدمات پس از فروش

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید کولر آبی بسیار موثر بوده و به مشتری اطمینان خاطر می‌بخشد، موضوع گارانتی، تضمین کیفیت و کارکرد و خدمات پس از فروش کولر آبی است. از آنجا که کولر وسیله‌ای برقی بوده و عملکرد آن براساس انرژی الکتریسیته و برق است، وجود گارانتی و خدمات پس از فروش کامل، می‌تواند نکته بسیار موثر و چشمگیری باشد.

دقت کنید که در هنگام خرید کولر آبی، در کم‌ترین حالت موتور کولر آبی دارای گارانتی یک ساله باشد. گارانتی و خدمات پس از فروش رابطه مستقیمی با شرکت تولیدکننده و سازنده کولرهای آبی داشته و شرکت و برند سازنده و ارائه‌دهنده کولر، تعیین کننده نوع و میزان گارانتی و خدمات پس از فروش است.

۸. قیمت

یکی از نکاتی در هر گونه خریدی باید به آن دقت نمود، قیمت آن کالاست. آخرین مورد از نکاتی در خرید کولر آبی که باید به آن توجه نمایید، مورد و بحث قیمت کولر آبی است. برای اینکه خرید به‌صرفه و صحیحی داشته باشید باید تمامی موارد گفته شده در بالا را نسبت به قبمت کولر مورد نظرتان سنجید و سپس اقدام به خرید کولر مورد نظر خود نمایید (برای خرید کولر آبی می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجع کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید).

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. بحث خرید کولر آبی، بحث بسیار مهمی بوده و انجام یک خرید به‌صرفه خیلی مهم است. برای خرید کولر آبی به‌صرفه و مناسب باید نکاتی تحت عنوان نکاتی در خرید کولر آبی را رعایت کنید که در این مقاله ذکر شدند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نکاتی در خرید کولر آبی پرداخته و مهم‌ترین آن‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

100 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط