لامپ

لامپ چیست؛ معرفی لامپ و انواع آن

295 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / راهنمای خرید / راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید لامپ چیست و انواع مختلف آن چه خصوصیات و تفاوت‌هایی با هم دیگر دارند؟ به نظر شما بهترین لامپ به عنوان یک منبع روشنایی کدام است؟‌ لامپ‌ها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تجهیزات نوری به حساب می‌آیند که می‌توان با کمک آن‌ها روشنایی یک فضای خاص را تأمین کرد. در ادامه این راهنما قصد داریم به معرفی انواع لامپ بپردازیم. با ما همراه باشید.

لامپ چیست و انواع آن کدام است؟

لامپ چیست

امروزه تصور زندگی بدون وجود لامپ‌ها عملاً غیرممکن است. لامپ از جمله چشمه‌های نور مصنوعی به حساب آمده که با تکیه بر ساختار داخلی که داشته می‌تواند انرژی برق را به نور یا روشنایی تبدیل نماید. در لامپ‌ها پنج مشخصه اصلی وجود داشته که می‌توان از آن‌ها در زمان انتخاب و استفاده از لامپ‌ها بهره برد. این پنج مشخصه عبارت است از:

  • توان نوری لامپ
  • عمر مفید لامپ
  • ضریب بهره نوری لامپ
  • رنگ‌دهی لامپ
  • درخشندگی لامپ

انواع لامپ‌های پرکاربرد

اکنون که می‌دانیم لامپ چیست و با مشخصه‌های مهم آن آشنا شدیم، در این بخش از راهنما قصد داریم که به بررسی انواع مختلف لامپ‌های رایج بپردازیم:

لامپ‌ رشته‌ای

منظور از لامپ‌های رشته‌ای در واقع همان لامپ‌های سنتی و معمولی بوده که در آن‌ها رشته‌ای از تنگستن تعبیه شده و زمانی که جریان از آن عبور می‌کند، موجب درخشش لامپ شده و در نهایت لامپ روشن خواهد شد. قابل ذکر بوده که رشته تنگستن به واسطه خلاء یا گاز نیتروژن احاطه می‌شود.

این مدل از لامپ‌ها در سایزها و اشکال متنوع تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. در این مدل از لامپ‌ها، جریان ناگهانی سبب گرم شدن و سوختن رشته خواهد شد. لامپ‌های رشته‌ای فقط قادر به 700 الی 1000 ساعت کارکرد بوده و میزان اتلاف انرژی در آن‌ها زیاد است. در بحث «لامپ چیست» جالب است بدانید که این لامپ‌ها از زمان اختراع جزو رایج‌ترین نوع لامپ در ساختمان‌ها بوده، اما امروزه به دلیل روی کار آمدن تکنولوژی‌های جدید نظیر ال ای دی، لامپ‌های نسل نوین جایگزین نمونه رشته‌ای شده‌اند.

لامپ فلورسنت

منظور از لامپ‌های فلورسنت در واقع همان لامپ‌های مهتابی بوده که ساختار آن‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای پیچیده‌تر است. در این دسته از لامپ‌ها یک لوله فلورسنت مابین کاتدها تعبیه شده که این لوله از جیوه و سایر گازها پُر می‌شود و در نهایت عبور جریان باعث تابش در آن‌ها خواهد شد.

پوشش بیرونی فسفر در بیرون از این لامپ‌ها موجب تبدیل انرژی تابشی به نور مرئی خواهد شد. این دسته از لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای برای تولید نور به انرژی کم‌تری نیاز داشته و همچنین دوام بالاتری نیز دارند. ناگفته نماند که به علت پُر کردن آن‌ها به واسطه جیوه، دفع لامپ‌های فلورسنت کمی دشوار بوده و بایستی که برای انجام این کار نکات ایمنی به درستی انجام شود.

لامپ چیست؛ لامپ CFL

این مدل از لامپ‌ها که تحت عنوان لامپ‌های فلورسنت فشرده شده نیز شناخته می‌شوند، جایگزین مناسبی برای لامپ‌های رشته‌ای در ساختمان‌های تجاری و همچنین منازل به حساب می‌آیند. لامپ‌های مذکور بر مبنای عملکرد لامپ‌های فلورسنت کار کرده و در ازای تولید میزان نور مشابه، توان کم‌تری را مصرف خواهند کرد. مورد بعدی که بایستی در رابطه با این لامپ در بررسی «لامپ چیست» مد نظر داشته باشید این است که لامپ‌های مذکور شامل چند حلقه لوله‌ای پر از جیوه بوده و به همین علت شباهت زیادی به لامپ‌های رشته‌ای خواهند داشت.

لامپ‌های فلورسنت فشرده در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای طول عمر بیش‌تر از 10000 ساعت داشته و از لحاظ مصرف انرژی نیز عملکرد به‌صرفه‌تری دارند. همچنین، میزان درخشندگی این مدل از لامپ‌ها بیش‌تر بوده، اما هم‌چون لامپ‌های فلورسنت معمولی در زمان دفع جیوه با چالش‌های مختلفی همراه هستند.

لامپ چیست؛ لامپ هالوژن

لامپ چیست

لامپ بعدی که می‌خواهیم به شما عزیزان معرفی کنیم، لامپ هالوژن بوده که می‌توان گفت نمونه بهبودیافته لامپ‌های رشته‌ای است. در ساختار این مدل از لامپ‌ها رشته تنگستن با استفاده از یک پوشش شفاف عایق می‌شود. از آن‌جایی که در ساختار این مدل از لامپ‌ها مقدار کمی هالوژن به همراه یک گاز بی‌اثر به کار رفته، لامپ مذکور را تحت عنوان لامپ هالوژن می‌شناسند. گاز بی‌اثر استفاده شده در ساختار این لامپ‌ها موجب افزایش روشنایی و طول عمر لامپ شده و در نهایت بیش‌تر شدن میزان درخشندگی آن خواهد شد. این دسته از لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای از لحاظ اندازه نیز کوچک‌تر هستند.

لامپ نئون

منظور از لامپ نئون نوعی لامپ تخلیه گاز کم فشار بوده که مونتاژ آن با نصب دو الکترود در یک پوشش شیشه‌ای کوچک صورت می‌گیرد. این لامپ‌ها با مخلوط گاز آرگون یا نئون پُر شده و تبدیل به لامپ‌هایی با روشنایی بالا به همراه گاز نئون خالص خواهند شد.

نکته بعدی که بایستی در معرفی این مدل از لامپ در بحث «لامپ چیست» مد نظر داشته باشیم، این است که هنگام اعمال ولتاژ به این لامپ، گاز یونیزه شده و در نهایت شروع به درخشش خواهد کرد و اجازه عبور جریان بسیار کمی از یک الکترود به الکترود دیگر را می‌دهد. زمانی که گاز یونیزه می‌شود، عملکرد لامپ در ولتاژ پایین‌تر حفظ شده و ولتاژ نگهدارنده بر حسب نوع لامپ و جریان کار بین 10 تا 20 ولت متفاوت است.

لامپ چیست؛ لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی در واقع همان لامپ‌های دیود نورافشان بوده که به علت بهره‌وری انرژی و تنوع رنگ، به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. ال ای دی یک قطعه نیمه هادی بوده که در آن برق روی دیود اعمال شده و در نهایت، جریان الکترون و فوتون رها خواهد شد؛ فوتون‌ها به منظور انتشار نور از دیود یا یکدیگر ترکیب می‌شوند.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن این که دانستیم لامپ چیست، به بررسی انواع پرکاربرد و رایجی که از لامپ‌ها در بازار موجود بوده نیز پرداختیم و دانستیم که لامپ‌ها تجهیزات نور مصنوعی بوده که بدون وجود آن‌ها، عملاً زندگی مختل می‌شود. از جمله لامپ‌های معروف می‌توان به لامپ‌های رشته‌ای، فلورسنت، فلورسنت فشرده، نئونی، هالوژنی و ال ای دی اشاره داشت که هر یک از آن‌ها خصوصیات منحصربه‌فردی دارند. شما چه نوع لامپ معروف دیگری را می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با لامپ‌های پرکاربرد در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

295 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط