تعمیر لامپ هالوژن

تعمیر لامپ هالوژن؛ صفر تا صد نصب و تعویض

104 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا با نحوه نصب، تعویض و تعمیر لامپ هالوژن آشنایی دارید؟ به نظر شما چه زمانی نیاز به تعمیر لامپ‌های هالوژنی پیدا خواهیم کرد؟ لامپ‌های هالوژنی از جمله لامپ‌های پُرطرفدار هستند که برای تأمین نور و زیبایی در محیط کار یا زندگی افراد مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در ادامه این راهنما قصد داریم به بررسی نحوه نصب، تعویض و تعمیر این محصول بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

 

هر آنچه که باید درباره نصب، تعویض و تعمیر لامپ هالوژن بدانید!

تعمیر لامپ هالوژن

لامپ‎های هالوژنی ضمن این که زیبایی خیره‌کننده و جذابیت چشم‌گیری داشته، قیمت بسیار مناسبی نیز دارند و به همین خاطر اکثر افراد می‌توانند اقدام به خرید آن کنند. نوع نورپردازی که لامپ‌های هالوژنی ارائه داده در مقایسه با تجهیزات روشنایی قدیمی متفاوت است؛ به این شکل که با نصب، تعویض و تعمیر این لامپ‌ها می‌توان شدت نور ملایم و چشم‌نوازی را در محیط تجربه کرد. از دیگر دلایلی که منجر به محبوبیت این مدل از لامپ‌ها شده، میزان مقاومت و طول عمر بالای این محصول است. این مدل از لامپ‌ها طول عمر بالایی داشته و در صورت هرگونه مشکل یا اختلال در ساختار آن‌ها می‌توان به راحتی اقدام به تعویض یا تعمیر لامپ هالوژن کرد.

معمولاً تعمیر لامپ‌های هالوژنی هزینه زیادی نداشته و افرادی که در زمینه تعویض و تعمیر این محصول تجربه داشته باشند می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به تعویض یا تعمیر این منبع روشنایی پُرطرفدار کنند.

آشنایی با نحوه نصب لامپ هالوژن

برای این که بتوانید نصب این لامپ‌ها را با موفقیت انجام داده و زمان تعمیر لامپ هالوژن یا تعویض آن را به تعویق بیندازید، بایستی که طبق اصول پیش رفته و در اولین گام سیم‌کشی برق ساختمان را به صورت مستقیم به لامپ مورد نظر متصل نمایید.

به منظور انجام این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • در اولین قدم باید با کمک لوله‌گذاری برق از سقف، سیم‌های برق را به محلی که قصد دارید قاب لامپ هالوژن در آن قرار داده شود، هدایت نمایید؛
  • در وهلة دوم سیم فاز و نول را پیدا و لخت کرده و بعد سیم برق را به سوکت لامپ هالوژن متصل نمایید. توجه داشته باشید که برای رعایت نکات ایمنی در این گام بایستی که محل وصل شدن سیم برق به سوکت به صورت کامل با چسب برق پوشش داده شود؛
  • در مرحلة سوم برای این که پیچ‌های مخصوص نگهداری قاب هالوژن به خوبی محکم شوند، بایستی از پیچ گوشتی استفاده گردد. با کمک پیچ گوشتی متناسب با نوع لامپ خود می‌توانید پیچ‌های مورد نیاز برای نصب قاب لامپ هالوژن را به راحتی محکم نمایید؛
  • در این مرحله بایستی به ساختار لامپ هالوژن مورد نظر خود دقت داشته باشید. اگر دقت کنید خواهید دید که دو عدد فنر در کنار لامپ وجود دارد؛ در چنین حالتی شما بایستی لامپ هالوژن را به صورت کاملاً توکار در بخشی که مشخص کرده‌ و سیم‌های برق ساختمان را به آن‌جا هدایت کرده‌اید، قرار داده تا این فنر به صورت خودکار باز شود. باز شدن فنرها و قرارگیری آن‌ها به صورت خودکار در محل اتصال لامپ موجب می‌شود تا لامپ به صورت محکم در دیوار قرار گرفته و احتمال خرابی و نیاز به تعمیر لامپ هالوژن به مراتب کاهش پیدا کند.

مهم‌ترین نکات نصب و تعمیر لامپ هالوژن

تعمیر لامپ هالوژن

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که اگر لامپ مورد نظر فاقد سوکت بود در چنین شرایطی چه باید کرد؟ در این مواقع بهتر است که سیم فاز و نول را با کمک پیچ روی لامپ هالوژن بند کنید. زمانی که سیم‌های فاز و نول به لامپ متصل گردند، سیستم برق ساختمان در لامپ به جریان خواهد افتاد. البته قابل ذکر بوده که در لامپ‌های هالوژنی جدید، سوکت در آن‌ها وجود داشته و دیگر نگرانی در مورد عدم وجود سوکت وجود نخواهد داشت.

اگر می‌خواهید احتمال خرابی و وجود ایراد در لامپ و به تبع نیازمندی به تعمیر لامپ هالوژن را کاهش دهید، بایستی که در زمان نصب این لامپ به جنس دیوار یا سقفی که قرار بوده لامپ در آن نصب شود توجه داشته باشید. به طور معمول این لامپ‌ها در دیوارها و سقف‌هایی نصب شده که جنس فلزی، موزاییک، سرامیک، کناف و غیره داشته باشند. سطوحی که جنس گچی داشته و معمولی هستند برای نصب این لامپ‌ها نکات دیگری را می‌طلبند.

توجه داشته باشید که این موارد مربوط به نصب لامپ‌های هالوژنی توکار بوده و بایستی که درون سقف یا دیوار ساختمان نصب شوند. در مورد لامپ‌های هالوژنی روکار روند نصب بسیار ساده‌تر خواهد بود.

نحوه تعویض و تعمیر لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای طول عمر بیش‌تری دارند، اما با این حال احتمال خرابی و سوختگی این مدل از لامپ‌ها نیز همواره وجود دارد. ممکن است که لامپ در اثر عوامل مختلفی هم‌چون رطوبت، نفوذ آب و مواردی از این دسته دچار مشکل شود. در چنین شرایطی باید اقدام به تعویض یا تعمیر لامپ هالوژن کرد. اگر نیاز به تعمیر دارید، بایستی که از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. اما در رابطه با تعویض این لامپ‌ها می‌توانید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • قاب هالوژنی را از سقف جدا کنید؛ برای انجام این کار بایستی که برق ساختمان را از طریق جعبه تقسیم یا جعبه فیوز قطع کنید؛
  • قاب لامپ را از روی آن بلند کرده و بعد لامپ را از داخل باز نمایید. از آن جایی که این مدل از لامپ‌ها عمدتاً به صورت سوزنی یا پیچی درون قاب لامپ قرار داده می‌شوند، باز نمودن لامپ‌های مذکور کاری بسیار ساده خواهد بود؛
  • بعد از این که لامپ مورد نظر را باز نمودید، لامپ جدید را جایگزین نمایید.

سخن پایانی

در این راهنما به بررسی نصب، تعویض و تعمیر لامپ هالوژن پرداختیم و دانستیم که این لامپ‌ها در عین حال که طول عمر بالایی داشته، ممکن است که در اثر عوامل مختلف دچار خرابی شده و به تعمیر یا تعویض نیاز پیدا کنند. آیا تجربه استفاده از لامپ هالوژنی را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون لامپ‌های هالوژنی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

104 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط