فن کویل سقفی

فن کویل سقفی؛ روشی جذاب برای تنظیم دما ساختمان

53 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

نمونه‌های مختلفی از این تجهیزات نظیر اسپیلت‌ها، کولرهای آبی و گازی، فن کویل‌های سقفی و … در بازار موجود بوده که هر شخص با توجه به میزان بودجه و قابلیت‌های مورد نظرش می‌تواند هر یک از این تجهیزات را انتخاب نموده و استفاده نماید. یکی از تجهیزات ذکر شده، فن کویل سقفی است که کاربرد زیادی داشته و بسیار زیبا است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی فن کویل سقفی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

فن کویل سقفی و انواع آن

فن‌کویل سقفی

فن کویل سقفی یکی از نمونه‌های مختلف انواع فن کویل‌ است که دارای ظاهری مستطیلی شکل بوده و در قسمت سقف ساختمان نصب می‌شود. در حالت کلی، از فن کویل‌ها جهت گرمایش و سرمایش انواع محیط‌ها و ساختمان‌ها استفاده شده و فن‌کویل سقفی نیز دارای همین قابلیت‌ها است و در مکان‌های مختلفی نظیر ساختمان‌های اداری، مسکونی، مراکز تجاری، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و … مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

اگر چه که در حالت کلی فن کویل‌ها شباهت بسیار زیادی به داکت اسپلیت‌ها داشته و به نظر کاربری یکسانی دارند اما تفاوت این دو دستگاه، در سینی درین آن‌ها است. در دستگاه گرمایشی و سرمایشی فن کویل، سینی درین به صورت خارجی نصب شده اما در داکت اسپلیت‌ها، این سینی به‌صورت داخلی قرار گرفته و نصب می‌شود.

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، فن کویل‌ها دارای انواع مختلف و گوناگونی هستند که فن کویل سقفی یکی از پرکاربردترین آن‌ها به شمار می‌رود. جالب است بدانید خود این نوع فن کویل نیز دارای انواع گوناگونی نظیر فن‌کویل سقفی روکار، فن‌کویل کانالی و فن‌کویل سقفی توکار است که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به خود را دارند. فن کویل روکار بیشتر بر روی زمین و یا زیر سقف ساختمان قابل نصب و اجرا شده و فن کویل کانالی نیز در سقف کاذب نصب می‌گردد. نوع توکار این نوع فن کویل هم درون سقف کاذب و به صورت توکار نصب و اجرا می‌شود.

اگر چه فن‌کویل سقفی توکار و فن‌کویل سقفی کانالی به شکل مشابهی نصب شده و به نظر تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما ویژگی فن کویل‌های سقفی توکار را از فن کویل‌های سقفی کانالی متمایز می‌کند، ظرفیت و قدرت پرتاب باد فن کویل‌های سقفی توکار است. فن کویل‌های سقفی تو کار عموما از ظرفیت گرمایشی و سرمایشی بالاتری برخوردار بوده و باد را با قدرت و سرعت بیش‌تری نسبت به فن کویل‌های سقفی کانالی به بیرون پرتاب می‌کند.

در بین این سه نوع غن کویل، فن کویل‌های سقفی تو کار در مقایسه با سایر فن کویل‌های سقفی از قیمت مناسب‌تری برخوردار بوده و به همین دلیل است که یکی از پرفروش‌ترین نمونه‌های فن کویل به شمار می‌آیند. فن‌کویل‌های سقفی کانالی در زتبه دوم و فن کویل‌های سقفی روکار در جایگاه سوم به لحاظ قیمت ارزان و مناسب قرار دارند.

کاربرد فن کویل‌های سقفی

فن کویل‌های سقفی

همان‌طور که گفته شد، فن کویل‌های سقفی از کاربرد بسیار زیادی بهره‌مند بوده و در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین کاربرد فن کویل‌های سقفی می‌توان به استفاده از این فن کویل‌ها در ساختمان‌های اداری، ساختمان‌های مسکونی، مراکز تجاری، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و … اشاره کرد. انواع فن‌کویل‌های سقفی در دو مدل کابین‌دار و بدون کابین تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از انواع فن‌کویل‌های سقفی (فن کویل کابین‌دار و فن کویل بدون کابین) دارای کاربرد خاص خود بوده و در سایر موارد، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

فن کویل‌های سقفی از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به فن و الکتروموتور، بدنه، شیر هواگیری فن کویل، کویل حرارتی، فیلتر فن کویل، سینی درین، پلنیوم باکس، لوله و دریچه ورودی و خروجی فن کویل اشاره کرد. جنس بدنه این فن کویل‌ها عموما از جنس گالوانیزه بوده و دریچه ورودی و خروجی این فن کویل‌ها بر روی آن‌ها قرار دارد. در فن کویل‌های سقفی، فن و الکتروموتور وظیفه به گردش درآوردن هوا در محل مورد نظر را برعهده داشته و کویل حرارتی جهت تبادل حرارت بین هوا و آب درون فن کویل، استفاده می‌شود.

شیر هواگیری این دستگاه کاربردی وظیفه تخلیه هوای داخل دستگاه را برعهده داشته و فیلتر قابل شستشو آن، هوای در حال گردش درون فن کویل را فیلتر و تصفیه می‌کند. سینی درین که از مهم‌ترین بخش‌های فن کویل به شمار می‌رود، آب تقطیر شده در اثر تعریق کویل را جمع‌آوری و تخلیه می‌کند تا از خسارت به سقف کاذب و دیواره‌ها جلوگیری شود. پلنیوم باکس را نیز می‌توان محفظه‌ای دانست که فن و الکتروموتور در آن قرار گرفته و نصب فیلتر در فن کویل به وسیله این قسمت امکان‌پذیر می‌شود.

در حالت کلی می‌توان گفت، فن کویل سقفی از جمله فن کویل‌های پرکاربرد در موارد مختلف است که از اجزا مختلف و متفاوتی تشکیل شده و برای سرمایش و گرمایش هوا کاربرد دارد. فن کویل‌های سقفی در سه نوع اصلی فن کویل‌های سقفی روکار، فن‌کویل کانالی و فن‌کویل سقفی توکار تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

نتیجه‌گیری

تهویه مطبوع یکی از مواردی است که هر ساختمانی به آن نیاز داشته و در هنگام طراحی و ساخت، باید به آن توجه شود. فن کویل سقفی نیز یکی از تجهیزات تهویه مطبوع ساختمان‌ها است که کاربرد بسیار زیادی در داشته و در انواع مختلفی نظیر فن کویل‌های سقفی روکار، فن‌کویل کانالی و فن‌کویل سقفی توکار تولید و به بازار عرضه می‌شود. این فن کویل از اجزا مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به فن و الکتروموتور، بدنه، شیر هواگیری فن کویل، کویل حرارتی، فیلتر فن کویل، سینی درین، پلنیوم باکس، لوله و دریچه ورودی و خروجی فن کویل اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی فن کویل سقفی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

53 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط