سیم و کابل افشان و مفتولی

سیم و کابل افشان و مفتولی؛ راهنمای خرید و قیمت

57 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید در زمان خرید سیم و کابل افشان و مفتولی چه مواردی را بایستی مد نظر قرار داد؟ با ویژگی‌های هر یک از سیم و کابل‌های نامبرده آشنایی دارید؟ به نظر شما چه فاکتورهایی می‌توانند بر قیمت این نوع سیم و کابل موثر باشند؟ در ادامه این راهنما به بررسی تمامی مواردی که ممکن است برای شما سوال باشد خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره سیم و کابل افشان و مفتولی بدانید!

سیم و کابل افشان و مفتولی

معرفی سیم و کابل افشان و مفتولی

پیش از هر چیزی لازم است که با هر یک از انواع سیم و کابل‌های مذکور آشنا شوید تا بتوانید در زمان خرید اقدام به سفارش نمونه‌ای از سیم و کابل کنید که متناسب با نیاز شما است:

سیم و کابل افشان

نمونه‌ای از برترین و پُرطرفدارترین انواع سیم و کابل‌های موجود در بازار، سیم و کابل‌های افشان هستند که طیف وسیعی از مصارف را در صنایع مختلف، به ویژه صنعت ساختمانی، پوشش می‌دهند. سیم و کابل‌های افشان ویژگی‌های متعددی دارند که از جمله رایج‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های آن‌ها می‌توانیم به انعطاف‌پذیری بالایی که داشته اشاره کنیم. انعطاف‌پذیری بالای این تجهیزات باعث می‌شود که سیم و کابل‌های مذکور در تمامی شرایطی که نیاز به یک سیم یا کابل منعطف باشد، قابل استفاده باشند.

این مدل از سیم و کابل‌ها به علت انعطاف‌پذیری که از خود نشان می‌دهند، گاهاً به عنوان کابل نرم نیز شناخته می‌شوند. شما می‌توانید سیم و کابل افشان را بدون این که در ساختار یا عملکرد آن خدشه یا مشکلی ایجاد شود، به میزان دلخواه خم کنید. البته باید در نظر داشته باشید که میزان انعطاف‌پذیری سیم و کابل‌های افشان به مواردی مثل نوع حرکت خمشی و شعاع حرکت خمش کابل وابسته است.

راهنمای خرید سیم و کابل افشان و مفتولی: مصارف کابل افشان

یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی در زمان خرید سیم و کابل افشان و مفتولی مد نظر قرار دهید، مصارف هر کدام از این سیم و کابل‌ها است. همان‌طور که گفته شد، از سیم و کابل‌های افشان می‌توان در شرایط مختلف و زیادی استفاده کرد؛ به عنوان مثال شما می‌توانید از این سیم و کابل‌ها برای تولید لوازم خانگی، تجهیزات الکترونیکی و مواردی از این دسته بهره ببرید.

با این حال باید در نظر داشته باشید که نمی‌توان از سیم و کابل‌های افشان در هر موقعیتی استفاده کرد؛ به عنوان مثال این مدل از سیم و کابل‌ها برای فضای بیرون از خانه گزینه مناسبی نیستند. اگر قصد دارید از سیم و کابل برای فضای بیرون از خانه استفاده کنید، بهتر است به سراغ کابل‌هایی بروید که مخصوص بیرون از خانه طراحی شده‌اند؛ این مدل از کابل‌ها در برابر کلیه آسیب‌های احتمالی هم‌چون نور خورشید، هجوم حشرات، تغییرات دمایی و غیره مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. ناگفته نماند که سیم و کابل‌های افشان در تجهیزات برقی به عنوان کابل‌های ضد نویز، کابل توزیع و انتقال برق و مصارف صنعتی نیز کارایی دارند.

سیم و کابل مفتولی

یکی دیگر از انواع سیم و کابل‌های مورد استفاده در صنعت برق، سیم و کابل‌های مفتولی بوده که دارای ساختاری متفاوت با سیم و کابل‌های افشان هستند. منظور از سیم و کابل‌های مفتولی آن دسته از محصولاتی هستند که در ساختار خود دارای یک هادی تک سیمی، تک رشته‌ای یا تک مفتولی بوده و فقط از یک رشته بهره می‌برند که این رشته ضخامت قابل توجهی در مقایسه با کابل افشان داشته و به همین دلیل انعطاف‌پذیری زیادی ندارد.

در حالت کلی، سیم و کابل‌هایی با قطر هادی و عایق بزرگ، خمش و نرمی کم‌تری دارند. نکته دیگری که بایستی در رابطه با سیم و کابل افشان و مفتولی گفت این است که کابل‌های مفتولی عمدتاً به صورت دفنی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر بیش از آن که نرمی و انعطاف‌پذیری آن‌ها مد نظر باشد، دوام و استحکام آن‌ها مهم است.

راهنمای خرید سیم و کابل افشان و مفتولی: مصارف کابل مفتولی

سیم و کابل افشان و مفتولی

همان‌طور که گفته شد، آشنایی با مصارف هر یک از انواع سیم و کابل افشان و مفتولی می‌تواند کمک زیادی در تجربه خریدی آگاهانه به شما کند. کابل‌های مفتولی به علت ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فردی که داشته، در صنایع گوناگونی کارایی دارند؛ به عنوان مثال می‌توان از آن‌ها در نیروگاه‌های تولید و توزیع نیروی برق بهره برد. افزون بر این، این دسته از سیم و کابل‌ها در عایق‌بندی موتورخانه‌های ساختمان‌های بزرگ و کابل‌کشی برخی از بناها نیز کارایی دارند. این کابل‌ها قابلیت نصب درون لوله‌های سادة برق و خرطومی را داشته و کاربران می‌توانند از آن در فضاهای بسته و باز نیز استفاده نمایند.

از دیگر مصارف اصلی این دسته از سیم و کابل‌ها، امکان بهره بردن از آن‌ها در ساخت تابلوهای برق و الکتریسیته است. کابل‌های مفتولی در رابیس‌بندی و عایق‌کاری نیز کاربرد دارند. البته تمامی مواردی که برشمردیم تنها بخش کوچکی از مصارف سیم و کابل‌های مفتولی به حساب می‌آیند. برخی از نمونه‌های کابل‌های مفتولی در ساختار خود غلاف ندارند، به همین دلیل می‌توانیم از آن‌ها در پانل‌های کنترل برق، انتقال الکتریسیته در کامپیوترها و تأمین انرژی ابزارهای الکتریکی نیز استفاده کنیم.

علاوه بر تمامی مواردی که گفته شد، در زمان خرید سیم و کابل افشان و مفتولی بهتر است که به برند تولیدکننده محصول نیز دقت داشته باشید. اعتبار برندِ انتخابی گواهی بر کیفیت بالای محصول مورد نظر شماست؛ از این رو آشنا و معتبر بودن نام برند بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

سخن پایانی

در این راهنما با سیم و کابل افشان و مفتولی و مصارف هر یک از آن‌ها آشنا شدیم و دانستیم که این تجهیزات طیف وسیعی از کاربردها را پوشش داده و می‌توان از آن‌ها در شرایط مختلف با در نظر گرفتن میزان انعطاف‌پذیری مورد نیاز بهره برد. سیم و کابل‌های افشان بر خلاف سیم و کابل‌های مفتولی انعطاف‌پذیری بسیار مطلوبی داشته و خاصیت شکنندگی ندارند.

در حالی که سیم و کابل‌های مفتولی به عنوان سیم و کابل‌های خشک شناخته شده و امکان خمیدگی آن‌ها وجود نخواهد داشت. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سیم و کابل‌های افشان و مفتولی در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های افشان و مفتولی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

57 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط