سرکابل به انگلیسی

سرکابل به انگلیسی؛ با کاربرد سرکابل در کشورهای مختلف آشنا شوید!

122 بازدید آموزش در صنعت برق

سرکابل در انگلیسی معادل cable head است که به دلیل اتصال آن به سرِ کابل، اینگونه نامگذاری شده است. نام این قطعه، بیشتر بیانگر ماهیت آن است که از طریق پایانه به کابل متصل شده است. از سرکابل، برای اتصال خطوط انتقال برق شهری، بین‌شهری و ترانس‌های برق جهت ثبات کابل‌ها استفاده می‌شود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی سرکابل به انگلیسی پرداخته و قوانین کشورهای مختلف را حول و محور استفاده از سرکابل بیان کنیم.

تاریخچه سرکابل به انگلیسی

cable head

نام سرکابل به انگلیسی معادلcable head ، ریشه در ساخت و نگهداری خطوط انتقال نیرو و برق دارد. اصطلاح “سر‌کابل” در زبان انگلیسی به نقطه‌ای اطلاق می‌شود که کابل انتقال نیرو و ولتاژ به تجهیزات دیگری مانند ترانسفورماتور و یا تابلو برق متصل شده و باعث ایجاد ارتباط صحیح بین اجزا مختلف شبکه انتقال نیرو و برق می‌شود. این اصطلاح سال‌ها است که در صنعت برق استفاده شده و به یک اصطلاح استاندارد در زمینه مهندسی برق و انتقال نیرو تبدیل شده است.

تاریخچه نام “سرکابل” ارتباط نزدیکی با توسعه فناوری انتقال نیرو و اصطلاحات مورد استفاده مهندسان و تکنسین‌های شاغل در این زمینه دارد. با تکامل سیستم‌های انتقال نیرو، نیاز به اصطلاحات استاندارد شده، اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده و اصطلاح “سر‌کابل” به عنوان یک اصطلاح شناخته شده و پذیرفته شده برای توصیف این جزء خاص از خطوط انتقال نیرو پدیدار شده است.

استفاده از عبارت “cable head” که نام آن سرکابل در زبان ما است، ماهیت عملی و کاربردی زیرساخت انتقال نیرو را منعکس می‌کند، جایی که عبارت “cable” بیانگر کابل‌ها برای انتقال برق در فواصل طولانی بوده و عبارت “head” به نقطه پایانی کابل جهت اتصال به سایر کابل‌ها و تجهیزات اشاره دارد. با گذشت زمان، این اصطلاح به طور محکم در فرهنگ واژگان انتقال نیرو تثبیت شده است و در سطح جهانی برای توصیف این عنصر حیاتی شبکه برق استفاده می‌شود.

تاریخچه سرکابل به انگلیسی یا همان”cable head” برای خطوط انتقال نیرو به توسعه اولیه سیستم‌های قدرت الکتریکی بازمی‌گردد. امروزه سر‌کابل‌ها از جمله اجزای حیاتی در خطوط انتقال برق با ولتاژ بالا به شمار می‌روند و نقشی حیاتی در تضمین تحویل ایمن و مطمئن برق به مصرف‌کنندگان دارند. تحقیق و توسعه مداوم در فرآیندهای مواد، طراحی و ساخت انواع سرکابل‌ها به افزایش قابلیت‌های سرکابل‌ها و همچنین به کارایی و پایداری شبکه‌های برق مدرن کمک زیادی کرده و منجر به پیشرفت در این زمینه می‌شود.

جالب است بدانید، در روزهای اولیه و ابتدایی انتقال برق، سر‌کابل‌ها از ساختار نسبتا ساده‌ای برخوردار بوده و عمدتاً از اتصالات فلزی عایق‌بندی شده برای پایان‌دادن به خطوط کابل‌های ولتاژ بالا، تشکیل می‌شدند. با پیشرفت تکنولوژی در موضوع انتقال نیرو و برق، طراحی و ساخت سرکابل‌ها نیز پیشرفت کرده و سرکابل‌های مدرن امروزی به وجود آمدند. سرکابل‌های مدرن برای اطمینان از انتقال صحیح برق، مقاومت در برابر تنش‌های الکتریکی بالا و ارائه عایق و آب‌بندی قابل اعتماد برای جلوگیری از ورود برق به خارج از خطوط انتقال انرژی طراحی و ساخته شده‌اند.

با گذشت زمان، انواع مختلفی از سر‌کابل‌ها برای سازگاری با طرح‌های مختلف کابل، سطوح ولتاژ و شرایط محیطی متفاوت طراحی، ساخته و ایجاد شدند. تمامی این موارد شامل پایانه‌های کابل در فضای باز برای خطوط هوایی و کابل‌های زیرزمینی و همچنین پایانه‌های داخلی برای تجهیزات پست و انواع کابل‌ها است. تکامل فناوری سر‌کابل به دلیل نیاز به بهبود قابلیت اطمینان و عملکرد سیستم‌های انتقال قدرت و همچنین رعایت استانداردهای ایمنی و محیطی سختگیرانه، به طور فزاینده انجام شده و هنوز هم در حال پیشرفت است.

قوانین استفاده از سرکابل در کشورهای مختلف

سرکابل

استفاده از سرکابل به انگلیسی یا همان “cable head” در تاسیسات الکتریکی در اروپا تحت قوانین و مقررات مختلفی انجام می‌شود. استاندارد اروپا عبارت از 60446 (EN) است که الزامات سیم‌کشی برق و نصب در ساختمان‌ها را مشخص کرده و حتما باید رعایت شود. انتظار می‌رود که نسخه 2011 این استاندارد با نام NF C 31_60446 که در فرانسه و از تاریخ 26 مه 2022 تعیین شده است، در سایر کشورهای اتحادیه اروپا انجام گرفته و به نظر می‌رسد این کار از تاریخ 25 ژوئن 2024 تحت دستورالعمل CLC/ERA جایگزین استاندارد بلی اتحادیه اروپا شود.

در ایالات متحده آمریکا نیز قوانین و مقررات متعددی برای استفاده از سرکابل وجود دارد که استفاده از سرکابل‌ها را کنترل می‌کند تا احتمال بروز خطرات جانبی را به حداقل رسانده و ایمنی خطوط انتقال برق را افزایش دهد. رعایت این قوانیت برای تمامی استفاده‌کنندگان و نصب‌کنندگان سرکابل در کشور آمریکا ضروری بوده و در صورتی که سرکابل با توجه به این استانداردها نصب نشود،

سرکابل باید تعویض شده و یا مجددا نصب شود. در ضمن نصب‌کننده سرکابل نیز توبیخ شده و باید در این زمینه پاسخگو باشد. در قسمت زیر به بررسی چندین قانون مهم از استانداردهای نصب سرکابل می‌پردازیم.

برخی از مهم‌ترین استانداردهای نصب سرکابل در کشور آمریکا عبارتند از:

۱. فقط از سر‌کابل‌های تاییده شده، استفاده کنید

کمیسیون ارتباطات فدرال FCC)) ایجاب می‌کند که همه سرکابل‌های مورد استفاده در ایالات متحده آمریکا استانداردهای فنی خاصی را داشته باشند. برای این منظور، نصب کننده سرکابل باید مطمئن باشد که فقط از سرکابل‌هایی استفاده می‌کند که توسط FCC تایید شده و دارای استاندارد کشور آمریکا هستند.

۲. از تکنیک نصب صحیح استفاده کنید

نصب نادرست سرکایل‌ها می‌تواند منجر کیفیت پایین و آسیب به سایر تجهیزات و قسمت‌های شبکه انتقال برق شود. هنگام نصب سرکابل دستورالعمل‌های سازنده را به دقت دنبال کرده و سرکابل را به درستی نصب کنید.

۳. از سرکابل‌های سالم استفاده کنید

سرکابل‌ها خریداری و استفاده شده باید به لحاظ ظاهری سالم بوده و حتما قبل از نصب، تست و صحت عملکرد آن تایید شود. سرکابل‌ها باید به صورت دوره‌ای بازدید شده و هر کدام را که آسیب دیده و یا فرسوده شده است، باید جایگزین شود.

نتیجه‌گیری

سرکابل یکی از تجهیزات ضروری در خطوط انتقال برق در نقاط ختلف دنیا است. نام سرکابل به انگلیسی، برای خطوط انتقال نیرو، ریشه در تاریخچه فناوری انتقال نیرو و نیاز به اصطلاحات استاندارد شده در زمینه مهندسی برق دارد. در واقع، این کلمه  یک اصطلاح است که به طور گسترده شناخته شده و به طور دقیق نقطه پایان و یا خاتمه کابل‌‌های انتقال قدرت را در زمینه شبکه برق توصیف می‌کند. برای نصب سرکابل در کشورهای مختلف قوانین و مقرراتی وجود دارد که برای استفاده و نصب سرکابل باید حتما از آن‌ها اطلاع داشته و آن‌ها را رعایت کنید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سرکابل به انگلیسی پرداخته و قوانین کشورهای مختلف را حول و محور استفاده از سرکابل بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

122 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط