لامپ ال ای دی

همه چیز در مورد لامپ ال ای دی

288 بازدید تولید و تامین کنندگان لامپ در ایران

یکی از پرکاربردترین لامپ‌ها در صنعت روشنایی و نورپردازی ساختمان، لامپ ال ای دی می‌باشد. لامپ ال ای دی (LED) مخفف کلمه Light Emitting Diode می‌باشد که در لفظ به معنای چراغ دیود نورافشان یا به اصطلاح همان دیود نورافشان است. لامپ‌های ال ای دی بازده حدود 90 درصد داشته و بسیار پرمصرف هستند.

 لامپ ال ای دی چیست؟!

لامپ‌های ال ای دی (LED lamps) لامپ‌هایی هستند که از دیودهایی با بازدهی نوری بالا ساخته شده‌اند. در واقع کلمه ال ای دی یا همان LED به معنای دیود نورافشان یا دیود ساطع‌کننده نور (Light Emitting Diode) می‌باشد. لامپ‌های ال ای دی مصرف برق بسیار پایینی داشته و بسیار مقرون به صرفه هستند.

لامپ‌های ال ای دی عضوی از خانواده دیودها بوده و زیرمجموعه نیمه هادی‌ها می‌باشند اما امری که باعث تمایز و خاص شدن لامپ‌های ال ای دی در میان نیمه هادی‌ها شده است قضیه نوردهی آن‌ها و ساطع شدن نور در هنگام حضور جریان الکتریکی است.

تاریخچه لامپ ال ای دی

اولین تولید لامپ‌های ال ای دی به حدود 66 سال پیش و اوایل دهه 1960 میلادی بازمیگردد. در آن سال‌ها اولین لامپ‌ها با نام لامپ‌های ال ای دی به بازار معرفی شدند. اولین سری از لامپ‌های ال ای دی بهره و بازده نوری پایینی داشته و حدود 0.01 لومن بر وات بود. این ال ای دی‌ها بیشتر برای نمایشگرهای نوری مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در سال 1980 میلادی بازده این لامپ‌ها افزایش پیدا کرده و به 20 لومن بر وات رسید، علاوه بر این، نور قرمز هم به طیف رنگی سفید این ال ای دی اضافه شد. در اوایل دهه 1990 میلادی و با افزایش شناخت ال ای دی‌ها، لامپ‌های ال ای دی کاربرد بیشتری پیدا کرده و در بین همگان تبدیل به محصولی محبوب شدند. در سال 1997 یکی از چشمگیرترین اتفاقات در تولید این لامپ‌ها رخ داد و آن هم ساخت لامپ‌های ال ای دی با فناوری الکترو لومینانس بود که سبب کاهش قیمت این لامپ‌ها و افزایش سرعت در تولید شد. در حال حاضر لامپ‌های ال ای دی یکی از باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین لامپ‌های کم مصرف درون بازار بوده که طول عمر بالایی هم دارند.

تاریخچه لامپ‌های ال ای دی

کاربرد لامپ ال ای دی

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، در ابتدا کاربرد لامپ‌های ال ای دی بیشتر برای مصارف الکترونیکی (مانند استفاده در تجهیزات الکترونیکی دستگاه‌ها و یا نمایشگرهای نوری) بود اما در حال حاضر کاربرد و استفاده از لامپ‌های ال ای دی بسیار افزایش پیدا کرده و در نورپردازی و طراحی دکوراسیون هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لامپ‌های ال ای دی امروزی بیشتر ساختاری گنبدی شکل داشته و بسیار کوچک هستند اما این کوچکی تاثیر منفی بر روی مقاومت این لامپ‌ها ندارد، در واقع این لامپ‌ها مقاومت زیادی در برابر ضربه داشته و به سختی می‌شکنند.

یکی از اصلی‌ترین ایرادهایی که ال ای دی‌های قدیمی داشتند این بود که نور و طیف رنگی پایینی داشتند. اما امروزه طیف نوری لامپ‌های ال ای دی بسیار گسترده بوده و هر رنگی را شامل می‌شوند. یکی دیگر از مزایای اصلی لامپ‌های ال ای دی طول موج بالا و مشخص ال ای دی‌ها می‌باشد که این امر باعث شده است تا نور این لامپ‌ها فاقد پرتوهای مادون قرمز و فرابنفش باشد.

تمامی مزایای بالا سبب گشته‌اند تا از لامپ‌های ال ای دی در وسایل الکتریکی و الکترونیکی، صنعت نورپردازی و روشنایی، نمایشگرهای تلویزیونی، طراحی دکوراسیون و نورپردازی خارج و داخل ساختمان استفاده شود. از لامپ‌های ال ای دی می‌توان برای ایجاد نور مخفی برای قسمت داخلی ساختمان، ایجاد محیط آرام (وجود انواع رنگ‌ها) و ایمن (ال ای دی در برابر بخارات آب ایمن است) در حمام، ایجاد نور کافی در آشپزخانه و یا القای رنگ در اتاق‌ها، بهره برد.

مقایسه لامپ ال ای دی

مقایسه لامپ ال ای دی و سایر لامپ‌ها

لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با سایر لامپ‌ها، به خصوص لامپ‌های کم‌مصرف، از مصرف برق کمتری برخوردار بوده و شار نوری (میزان نور تولید شده توسط لامپ) بالاتری دارند. علاوه بر این، می‌توان به عمر بالای لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با لامپ‌های کم‌مصرف هم اشاره کرد. در حالت عادی و استاندارد عمر مفید هر لامپ ال ای دی حدود 20000 ساعت و عمر مفید هر لامپ کم مصرف حدود 8000 ساعت است (البته دقت کنید که نسبت این اعداد در صورتی که شرایط کاری هر دو برابر باشد، مانند دفعات روشن و خاموش شدن و یا مدت زمان روشن بودن لامپ، صادق است).

در صورتی که بخواهیم به مقایسه لامپ‌های ال ای دی با لامپ‌های هالوژن و یا لامپ‌های رشته‌ای بپردازیم، اصلی‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین عامل را می‌توان میزان تبدیل انرژی الکتریسیته به نور مفید دانست. در صورتی که لامپ 100 وات رشته‌ای، هالوژن و ال ای دی داشته باشیم و شرایط کاری هر سه یکسان باشد، میزان شار نوری و یا همان نور تولیدی لامپ رشته‌ای 10% (%90 گرما) و لامپ هالوژن 20% (80% گرما) و لامپ‌های ال ای دی 80% (20% گرما) می‌باشد.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در بالا، می‌توان به ایمنی این لامپ‌ها و عدم مضر بودن برای انسان و محیط زیست اشاره کرد. تمامی لامپ‌ها از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند که برای انسان و محیط زیست خطرناک بوده و در صورت شکسته شدن می‌توانند برای انسان و محیط زیست مضر باشند اما این نکته به ندرت در لامپ‌های ال ای دی اتفاق می‌افتد زیرا مقاومت این لامپ‌ها در برابر ضربه بسیار بالا بوده و به ندرت می‌شکنند.

قیمت لامپ‌های ال ای دی

از آنجا که لامپ‌های ال ای دی تنوع بالایی در رنگ، طرح و کاربرد دارند، قیمت‌های آن‌ها هم متفاوت بوده و قیمت‌های مختلفی دارند. هر چه طرح‌ها و رنگ‌های ال ای دی خاص‌تر و زیباتر باشد قیمت ال ای دی بالاتر است (البته دقت شود که از هر نوع ال ای دی نباید در هر مکانی استفاده کرد و محل کاربرد لامپ‌های ال ای دی هم بسیار مهم است). از جمله ارزان‌ترین لامپ‌های ال ای دی می‌توان به لامپ‌های یخچالی و از جمله گران‌ترین لامپ‌های ال ای دی می‌توان به لامپ‌های ال ای دی 50 وات اشاره کرد. برای خرید و یا دریافت قیمت انواع لامپ‌های ال ای دی می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه فرمایید.

خرید لامپ ال ای دی

نتیجه‌گیری

لامپ‌های ال ای دی لامپ‌هایی هستند که از بهره نوری بالایی برخوردار بوده و عمر مفید بالایی دارند. این لامپ‌ها در انواع و طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود بوده و بسیار پرکاربرد هستند. در این مقاله سعی کردیم به بررسی لامپ‌های ال ای دی و تاریخچه و کاربرد آن‌ها بپردازیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که سوال، انتقاد، پیشنهاد و یا درخواستی از تیم تکه‌کابل دارید، در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید.

ضمن تشکر از شما بابت مطالعه مقاله فوق، امیدواریم که مطالعه مطالب زیر نیز برای بالا بردن سطح آگاهی شما مفید باشند:

انواع لامپ ال ای دی

شکستن لامپ های مهتابی و کم مصرف چه ضرری برای سلامتی دارد ؟

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

لامپ زرد بهتر است یا سفید؟

انواع لامپ‌های کم‌مصرف

تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست؟

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف

معرفی چند مدل لامپ هوشمند

چرا لامپ ال ای دی ؟

لامپ تشخیص رنگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

همه چیز در مورد لامپ هالوژن

لامپ رشد گیاه، جایگزینی برای نور طبیعی خورشید

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی چیست؟

لامپ کرسی چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی انواع قالب لامپ

تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، آموزش قدم به قدم ساده و سریع

288 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط