تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی چیست

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی چیست؟

728 بازدید آموزش در صنعت برق

برای بسیاری از افراد، تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی تنها در رنگ ظاهری آن‌ها خلاصه می‌شود، که بایستی بدانند اصلاً اینطور نیست؛ هریک از این لامپ‌ها ویژگی و تمایزهای‌ منحصربه‌فردی دارند. تاثیر انواع نورها بر سلامت چشم افراد، بزرگ یا کوچک جلوه دادن فضا و چگونگی به نظر رسیدن رنگ لباس‌ها و وسایل در داخل خانه یا ویترین مغازه‌، از جمله تفاوت‌های لامپ آفتابی و مهتابی و نوع اثرگذاری آنها است. برای آگاهی از این تفاوت‌ها و انتخاب لامپی متناسب با نیاز خود، در ابتدا باید به معرفی هریک از این لامپ‌ها پرداخته شود؛ بنابراین ما نیز در این مقاله در ابتدا به بررسی مشخصات و ویژگی‌های هریک از ابن لامپ‌ها می‌پردازیم و در ادامه تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی را بررسی می‌کنیم.

لامپ آفتابی چیست؟

به‌صورت کلی این گروه از لامپ‌ها، به لامپ‌های نور گرم (White Warm) معروف بوده و کاربرد بسیار زیادی درزمینۀ نورپردازی در مکان‌های مختلف (با کاربری‌های متفاوت) دارند؛ البته این لامپ‌ها به لامپ سفید گرم و لامپ نور زرد نیز شناخته می‌شوند. لامپ آفتابی عموماً در دمای رنگ کمتر از 3300 درجه کلوین قرار می‌گیرد و نور تولید شده توسط آن، در اصل نور آرامش‌بخشی است که القا ‌کننده نور خورشید خواهد بود. لامپ‌های افتابی دارای طیف های رنگی گسترده ای هستند که مهم‌ترین آن‌ها، رنگ زرد است.

 رنگ نور این لامپ‌ها اساساً شباهت بسیار زیادی با لامپ‌های رشته‌ای داشته و اکثراً در اتاق‌های پذیرایی و خواب، بیمارستان‌ها، هتل‌های لاکچری و … از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین در بیشتر مکان‌های صنعتی مثل کارخانه‌ها، انبارهای نگهداری مواد، واحدهای تولیدی و … که به نور خورشید وابسته هستند، از لامپ‌های آفتابی استفاده می‌شود؛ زیرا این محیط‌ها نیاز به فضایی با روشنایی بالا دارند.

لامپ‌های آفتابی بدلیل اینکه دارای اشعه‌ی فرابنفش نیستند، غالباً برای انجام کارهای دقیق، مثل نقشه‌کشی ساختمان به‌کار می‌روند؛ همچنین عدم وجود اشعه فرابنفش در لامپ آفتابی، سبب کاهش آسیب‌ دیدن چشم و پوست می‌شود.

لامپ آفتابی چیست

لامپ مهتابی چیست

این لامپ‌ها دارای دمای رنگ بیش از 5000 کلوین بوده و نوری سفید رنگ تولید می‌کنند. لامپ مهتابی بیشتر در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها، شرکت‌ها، اداره‌ها و کتابخانه‌ها که نیاز به نور زیادی دارند، استفاده می‌شود. لامپ مهتابی در کل نوعی لامپ با بخار جیوه بوده و با استفاده از گازهای فشرده شده، نور تولید می‌کند؛ این لامپ غالباً به دلیل انتشار نور و روشنایی طبیعی و سالم در مکان‌های گوناگون، بسیار در بازار محبوب و پرطرفدار است.

شیوه‌ی روشنایی لامپ مهتابی اساساً به این صورت بوده که ولتاژ اعمال شده به دو سر لامپ، باعث گرم شدن گاز آرگون شده و در پایان جیوه موجود در لامپ مهتابی، به مقدار ناچیزی بخار می‌شود و نور بسیار زیادی از خود نمایان خواهد کرد.

لامپ مهتابی در اصل درصد بسیار زیادی از قدرت الکتریکی را به نور تبدیل می‌کند و همین نور نیز باعث بروز روشنایی زیاد و خاص در مکان موردنظر می‌شود. این لامپ‌ها معمولاً در اقسام شکل‌ها، طرح‌ها و قدرت‌های مختلف در بازار موجود بوده و از آن‌ها در محیط‌ها و مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ شکل رایج بیشتر لامپ‌های مهتابی، به‌صورت حلقه‌ای و استوانه‌ای است. اما لامپ مهتابی دارای معایب نیز است که در ادامه به آنان خواهیم پرداخت:

1- غالباً دما بر روی عملکرد کلی این لامپ مؤثر بوده و گرم شدن بیش‌ازاندازه آن، ممکن است باعث آزاد شدن گازهای موجود در این لامپ ‌شود.

2- در این لامپ اندکی اشعه فرابنفش موجود بوده که در صورت آزاد شدن، می‌تواند برای سلامت پوست و چشم افراد بی‌نهایت خطرناک باشد.

3- لامپ مهتابی استفاده ‌شده در اکثر شبکه‌های برق‌رسانی و وسایل و تجهیزات برقی، ممکن است در آینده سبب بروز نویز و اختلالات مختلف در شبکه شود.

4- در بعضی از مدل‌های قدیمی این لامپ، حالت‌های چشمک‌زن وجود دارد.

لامپ مهتابی

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی

حال که با هریک از این لامپ‌ها آشنا شدیم، وقت آن است بپردازیم به تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی. به‌صورت کلی و برخلاف تصور بسیاری از افراد، تفاوت‌های بسیار زیادی میان لامپ آفتابی و مهتابی وجود دارد و تفاوت در رنگ خروجی آن‌ها، تنها یکی از این موارد است. ازجمله تفاوت‌های اصلی‌ لامپ آفتابی و مهتابی، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- بررسی اشعه فرابنفش در لامپ: میزان و مقدار اشعه فرابنفش ساطع‌ شده در این دو نوع لامپ بسیار متفاوت است؛ لامپ مهتابی دارای مقدار قابل‌توجهی اشعه فرابنفش است، ولی لامپ آفتابی از خود اشعه فرابنفش ساطع نمی‌کند.

2- بررسی میزان کیفیت دید و خروجی نور لامپ مهتابی و آفتابی: به‌صورت کلی نوع و رنگ نور ساطع شده از لامپ، در دیده شدن اجسام و مکان‌ها تفاوت آفرین است. برای نمونه می‌توان اذعان نمود که نور سفید خارج ‌شده از لامپ مهتابی، سبب بزرگ‌تر دیده شدن مکان مورد استفاده می‌شود و نور زرد منتشر شده از لامپ آفتابی، سبب کوچک‌تر شدن آن خواهد شد.

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی

3- بررسی رنگ نور لامپ‌ها: رنگ نور لامپ، اساساً با شاخصی به نام دمای رنگ و برحسب کلوین بیان می‌شود. هرچه دمای رنگ یک لامپ عدد بزرگ‌تری داشته باشد، رنگ نور آن در محدوده رنگ‌های سفیدتر و سردتر قرار می‌گیرد و هرچه دمای رنگ کوچک‌تر باشد، رنگ نور در بازه‌ی رنگ‌های گرم و زردتر قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی کلی

در بخش‌های فوق به‌طورکلی به تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی و معرفی هریک از آنان پرداختیم. اما مهم‌ترین نکته‌ای که پیش از خریداری لامپ‌های مهتابی یا آفتابی بایستی در نظر گرفت، این است که مکانی که می‌خواهید از این لامپ‌ها استفاده و هدف استفاده شما چیست؟ برای بهره‌گیری از نورهای مهتابی می‌توان از لامپ‌های فلورسنت و یا کم‌مصرف استفاده کرد و لامپ‌های رشته‌ای غالباً نورهای آفتابی و گرمی دارند.

ضمن تشکر از شما بابت مطالعه مقاله فوق، امیدواریم که مطالعه مطالب زیر نیز برای بالا بردن سطح آگاهی شما مفید باشند:

انواع لامپ ال ای دی

شکستن لامپ های مهتابی و کم مصرف چه ضرری برای سلامتی دارد ؟

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

لامپ زرد بهتر است یا سفید؟

انواع لامپ‌های کم‌مصرف

تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست؟

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف

معرفی چند مدل لامپ هوشمند

چرا لامپ ال ای دی ؟

تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، آموزش قدم به قدم ساده و سریع

همه چیز در مورد لامپ ال ای دی

لامپ تشخیص رنگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

همه چیز در مورد لامپ هالوژن

لامپ رشد گیاه، جایگزینی برای نور طبیعی خورشید

لامپ کرسی چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی انواع قالب لامپ

728 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط