انواع لامپ های کم مصرف

انواع لامپ های کم مصرف؛ معرفی، ویژگی و مزایای استفاده

411 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا در منزل یا محل کار خو از لامپ کم مصرف استفاده می‌کنید؟ به نظر شما بهترین مدل از انواع لامپ های کم مصرف کدام است؟ لامپ کم مصرف نسل جدیدی از تجهیزات روشنایی به حساب آمده که می‌توانیم از آن برای کاهش هزینه‌های روشنایی بهره ببریم. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با چیستی لامپ‌های کم مصرف، به معرفی انواع آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره انواع لامپ های کم مصرف بدانید!

انواع لامپ های کم مصرف

معرفی لامپ کم مصرف

لامپ‌های کم مصرف نمونه بسیار پرفروشی از انواع تجهیزات روشنایی به حساب می‌آیند که می‌توانیم از آن‌ها به فور در محیط‌های مختلفی هم‌چون منزل، شرکت، مغازه، اداره، محیط‌های بیرونی و غیره استفاده کنیم. همان‌طور که از نام این دسته از لامپ‌ها مشخص بوده، برای انتشار روشنایی انرژی بسیار کمی را مصرف می‌کنند. از آن جایی که لامپ‌های کم مصرف در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند، خوب است که پیش از خرید با مدل‌های گوناگون آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید بهترین لامپ را خریداری کنید.

معرفی انواع لامپ های کم مصرف

انواع لامپ های کم مصرف

لامپ کم مصرف ال ای دی

می‌توان گفت یکی از بهترین مدل‌ها در انواع لامپ های کم مصرف، لامپ ال ای دی بوده که متشکل از یک الکترود کاتدی و یک الکترود آندی بوده که درون یک لوله شیشه‌ای قرار گرفته‌اند. این دسته از لامپ‌ها به منظور تولید و انتشار نور از جریان الکتریکی بهره برده و از آن‌جایی که در مصرف انرژی صرفه‎‌جویی کرده و در عین حال طول عمر بالایی دارند، جزو پرطرفدارترین لامپ‌های موجود در بازار شناخته می‌شوند. بسیاری از چراغ‌های سقفی توکار و روکار در محیط‌های اداری یا خانگی از تکنولوژی ال ای دی بهره‌مند هستند.

لامپ کم مصرف فلورسنت

مدل بعدی در انواع لامپ های کم مصرف که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، لامپ‌های فلورسنت هستند که شامل یک لوله شیشه‌ای حاوی گازهای نیتروژن و آرگون شده که درون آن‌ها یک الکترود قرار می‌گیرد. هنگامی که جریان الکتریکی به واسطه الکترود عبور پیدا می‌کند، گازهای مذکور به نور تبدیل خواهند شد.

قابل ذکر است که این دسته از لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های ال ای دی مصرف انرژی بیش‌تری دارند، اما به علت قیمت پایین‌تر و همچنین طول عمر بالا در بازار محبوب هستند. از لامپ‌های مذکور می‎‌توان در محیط‎های صنعتی و کارخانه‌ای بهره برد. این دسته از لامپ‌ها در مقایسه با سایر لامپ‌های کم مصرف ال ای دی، طول عمر بالاتری داشته و می‌توانند بین 6000 الی 80000 ساعت عمر کنند؛ می‌توان گفت که این تجهیزات با میانگین 8 ساعت استفاده در روز می‌توانند بین 2 الی 27 سال کار کنند.

لامپ کم مصرف هالوژن

این مدل از انواع لامپ های کم مصرف نیز به نوبه خود جزو پرفروش‌ترین لامپ‌های بازار به حساب می‌آیند. به طور معمول از این دسته لامپ‌ها به منظور نورپردازی منزل، نورپردازی سقف پذیرایی، سقف مغازه‌ها، تأمین روشنایی کف زمین و مواردی از این قبیل بهره برد. لامپ‌های مذکور شامل یک فیلامنت تنگستن و یک گاز هالوژن بوده که درون یک لوله شیشه‌ای تعبیه می‌شوند. زمانی که جریان برق به واسطه فیلامنت عبور می‌کند، فیلامنت گرم شده و در نهایت نور تولید خواهد شد.

لامپ کم مصرف ال ای دی رشته‌ای

یکی دیگر از انواع لامپ های کم مصرف، لامپ رشته‌ای بوده که در ساختار خود دارای چندین ال ای دی کوچک بوده که درون یک رشته قرار گرفته‌اند. لامپ‌های مذکور می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای لامپ‌های فلورسنت باشند؛ به این صورت که از لحاظ مصرف انرژی و طول عمر عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با لامپ‌های فلورسنت از خود نشان می‌دهند.

لامپ کم مصرف ال ای دی رنگی

لامپ‌های مذکور مشابه با لامپ‌های معمولی بوده، با این تفاوت که نور رنگی دارند؛ به این معنا که این لامپ‌ها هم کم مصرف بوده و هم هزینه مناسبی داشته و در عین حال نور رنگی دارند. از این دسته لامپ‌ها می‌توانیم در نورپردازی و دکوراسیون ساختمان‌ها بهره ببریم؛ به عنوان مثال این مدل از انواع لامپ‌ های کم مصرف گزینه‌ای عالی برای نورپردازی اتاق گیمینگ به حساب می‌آیند. البته ناگفته نماند که لامپ‌های رنگی در مقایسه با لامپ‌های سفید معمولاً مصرف برق بیش‌تری داشته، اما با این حال در مقایسه با سایر لامپ‌ها هم‌چون لامپ‌های هالوژن گزینه کم مصرف‌تری به حساب می‌آیند.

در حالت کلی، هر یک از لامپ‌های کم مصرف مزیت‌ها و معایب مخصوص به خود را دارند و می‌توان بر حسب نیاز هر یک از آن‌ها را خریداری کرد. لامپ‌های ال ای دی به علت صرفه‌جویی بالایی که در مصرف انرژي داشته و همچنین طول عمر بالایی که دارند، برای روشنایی اماکن مختلف پیشنهاد می‌شوند.

بهترین لامپ کم مصرف برای محیط‌های خانگی

همان‌طور که می‌دانید، منازل به روشنایی مداوم نیاز داشته و جزو اماکنی به حساب می‌آیند که در اکثر مواقع ساعات زیادی در آن‌ها لامپ‌ها روشن هستند. قطعاً همه ما دوست داریم که در منزل چراغ‌های پذیرایی، لامپ اتاق و سایر لامپ‌های باکیفیت و شیک داشته باشیم که ضمن انتشار نورِ با کیفیت، ظاهر جذابی نیز داشته باشند. در کنار ظاهر شیک و همچنین پخش نور خوب، کم مصرف بودن این تجهیزات روشنایی نیز مد نظر هستند. بهترین انتخاب برای اتاق‌ها در منازل لامپ‌های کم مصرف و کوچک بوده و همچنین می‌توانیم برای روشنایی پذیرایی از لامپ سقفی توکار و روکار کم مصرف هالوژنی نیز استفاده کنیم.

بهترین لامپ کم مصرف برای محیط کاری

چراغ خطی روکار و توکار ال ای دی جزو لامپ‌های کم مصرف به حساب می‌آیند که می‌توانیم از آن‌ها برای نورپردازی مغازه، باشگاه و سایر اماکنی که محیط کاری داشته استفاده کنیم. توجه داشته باشید که چنین چراغ‌هایی حداقل 15 ساعت در طول روز روشن خواهند ماند، از این رو بهتر است از نمونه ال ای دی که کم مصرف بوده و دوام بالایی نیز داشته بهره برد.

سخن پایانی

در این راهنما با انواع لامپ های کم مصرف و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا شدیم و دانستیم که این لامپ‌ها ضمن پخش نور عالی و ظاهر مناسب، مصرف بهینه‌ای نیز دارند. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون لامپ‌های کم مصرف در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

411 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط